Rem dimension på carport

Hejsa,

Jeg skal igang med en carport (med gæstehus i den ene ende), og søger info ang. dim af remmen. er der nogle link til dimensionering

info om carportdelen:
ca 3,5 m bred, 6 m lang
jeg forestiller mig 75x150mm rem, med nogle 100x100 mm stolper
kan jeg bruge 100x100mm rem istedet? hvad betyder det for antallet af stolper?
jeg har endnu ikke besluttet om jeg vil have tagpap eller beton sten
(det er på en sommerhusgrund, gæstehus-delen bliver beklædet med klinkbygget kalmerbrædder) og jeg er lidt i tvivl om jeg skal vælge pap el. beton har I nogle kommentarer til valg (udseende sammen med kalmer brædder)

På forhånd tak
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Remmens dimension er jo primært en funktion af tagets vægt (incl. snelast) og afstanden mellem stolperne - så smid os lidt mere info. Min egen rem er 75x200 med stolpeafstand (100x100) 185cc til et tag på 6,4x5,9 (let pagode-konstruktion).

Til kalmarbrædder hører nordisk tagbeklædning - sten, træ eller græs. Men vigtigst er da, at det harmonerer med hovedbygningen.

Mvh.

Jan R.
jeg havde forestillet mig ca 2 m mellem lodrette 100x100 mm stolper
indvendigt skal carporten være ca 3,6 m og jeg laver nogle gitterspær (jeg har TRÆ 28 til dette) men mangler info til dim af remmen


>Til kalmarbrædder hører nordisk tagbeklædning - sten, træ eller græs. Men vigtigst er da, at det harmonerer med hovedbygningen.

Græstag er vel extremt tungt (tungere end beton) og jeg jeg har ikke mulighed for at vande det i tørre perioder, så det kan formentelig ikke holde?
Kan RAL lægges på alm tagpap?
hvad mener du med træ tag?

Carporten kommer til at være ca 13 m fra hovedhuset, som er et jeppesen bjælkehus med sorte betontagsten.
Jeg har ingen mening om, om remmens dimension er korrekt, men generelt er det bedre med den rektangulære rem fremfor den kvadratiske, hvis den vel at mærke ligger så den er højest, det giver mest styrke.

Mvh. Carsten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis