Gode råd søges!

HJÆLP :roll: ....

Jeg er ved at løbe sur i hele haven!!Da jeg synes mangel på tid - og vejr!! gør t haven er ved at ligne et vildnis, så jeg overvejer at så græs i det hele og med tiden, hvis jeg får mere tid "grave" huller til forskellige bede, ønsker jeg gode råd til en let overkommerlig have biggrin hvis en sådan findes!!!Det er nu 6 år siden vi købte huset dvs igang med 5 sommer, hvor jeg hvert år har fået lavet noget ved en meget tilgroet have, men er som sagt løbet sur idet.
eks.: et år ryddet ca 2x4 m bambus og anrettet et rhodendendronbed med stenkant.et år ryddet en "skraldespand" dvs fjernet en plads med trærødder, jord blandet med søm og diverse skrald ca 2x2x2m!!. et år fjernet trærødder og gjort jorden plan og klar til platning af hæk.
I kan høre det går meget langsomt frem ad og i år synes jeg slet ikke der har været vejr eller energi til noget så ukrudtet skyder i vejret!!
Nå men et par spørgsmål:
jeg har et bed langs huset som egentlig bare har nogle forårsløg og ukrudt - jeg overvejer at fjerne det hele og f.eks dække med granitskæver, men synes det måske bliver for kedeligt, så overvejer nu med nogle lave rhodendendronbuske, der kan sætte lidt kulør og stedsegrønt on vinteren men hvor store rødder har sådan nogle? er det godt indtil husmuren og fundamentet?
Nogle bud på en nem overkommerlig have??!!
Jeg har en langside, hvor jeg hvert år kan fjerne vilde brombær/hindbærranker, men i år er jeg blevet så træt af dem at jeg bare har kørt over det hele med plændeklipperen!!Vil dette hjælpe, så de dør med tiden - det hjælper jo åbenbart ikke rive dem op??!
Håber nogen har gidet at læse hele smøren igennem og kan give nogle gode råd!!!!

Vibeke
HJÆLP :roll: .... Jeg er ved at løbe sur i... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Vibeke...

Det er vist noget med, at såfremt man får lavet sine bede rigtigt (denne rette sammensætning af planter/blomster) så "passer" de sig selv (i grove træk) - forstået på den måde at bedet groer til, så der ikke er "plads" til ukrudt... Der må jo selvfølgelig være noget "ukruds-arbejde" indtil da.....

Jeg har selv overtaget en gammel have fyldt med stauder (jeg vil tro at 60% af haven er staudebed - puha)... Det ene af bedene er ikke så "tæt" som resten og her vælter det op med ukrudt, hvor i mod man ikke ser det i de bede som er tætte (Det er muligt det er der - men man ser det ikke :shock: )

På posthuset så jeg den anden dag nogle havebøger: den ene hed den dovne have, og den anden hed den lette have... Jeg var fristet til at købe dem, men havde ikke lige pengene. Så jeg ved desværre ikke om bøgerne kan være til nogen nytte.

Men jeg ved, at når jeg flytter her om 2 md, så skal jeg da have lidt staudebed (nok ikke i 60% af haven :shock: )... Så må jeg jo se om jeg kan få lavet et bed "som passer sig selv" eller om det er en skrøne blot"

Til sidst: vedr. rhodendendron (eller hvordan det nu staves) bed - så tror jeg at for at få det bedste resultat, så skal det nok ikke placeres alt for tæt på huset. Personligt synes jeg at det er flottest når de kan få lov at brede sig, og evt. "gro ind i hinanden". I den have jeg har nu, er der en lilla, en pink og en mørk gul som er "groet ind i hinanden". Det ser ret flot ud når de blomstre.

Hejho
Nu hvor vi er ved det der med bede, der er så fyldte, at ukrudt har dårlige betingelser, så mener jeg engang at have hørt, at Storkenæb efter et par år dækker ganske fortrinligt. Nogen, der kan be- eller afkræfte det?

Selv prøver jeg mig frem med en lav sæbeurt, som jeg såede sidste år (og endte med to livsduelige planter). Den virker rimelig overbevisende (i den tætte tilstand nu er det kun et par skvattede brændenælder, der er tittet op) - men har dog ikke så godt af, at hunden lægger sig på den :roll:
Hej Zephirine

Den var flot - den der sæbeurt.... Den vil jeg forsøge mig med næste år (lige nu står den på renovering af hus)

Hejho
Hej Hejho biggrin

Ja den er en fryd for øjet. For 14 dage siden var der mange flere blomster på, som iø tiltrak sommerfugle. Blomsterknopperne er i sig selv meget dekorative; mørkt rødlilla.

Det latinske navn på frøposen er Saponaria ocymoides

God arbejdslyst!
Citat fra "Zephirine"

Nu hvor vi er ved det der med bede, der er så fyldte, at ukrudt har dårlige betingelser, så mener jeg engang at have hørt, at Storkenæb efter et par år dækker ganske fortrinligt. Nogen, der kan be- eller afkræfte det?
quote]

Hej!
Må jeg som spritny i dette forum indsnige en lille kommentar her? Mange Storkenæb er ualmindelig fortrinlige bunddækkeplanter, som sagtens kan holde ukrudt nede, når den først er etableret. Især er den meget almindelige men smukke og meget stabile 'Rose Clair' supergod og en af de planter man bare ikke kan mislykkes med. Man skal dog være opmærksom på at den ikke kan fjerne skvalderkål - så det skal være væk først, men alt andet forsvinder som dug for solen.

Hilsen
Geraniumfan, - som også hedder Helle
Annonce
Du skal være hjertelig velkommen, Helle!

Trives Rose Clair ved en vestmur?
Hej Zephirine

Ja ! Ved vestmur, sydmur, i skygge og sol - overalt hvor du gerne vil have lyserøde blomster fra maj til frosten kommer. Jeg har forsøgt hvor meget jeg kunne pine den - bla. i en urskov af ukrudt af kvikgræs og tidsler mod nord og den er bare hamrende ligeglad. Blomstrer glad og fro afsted.
Hvis den bliver lidt lang, eller hvis hunden har sovet middagssøvn i den så den er helt fladtrykt, bruger man en hækkesaks, klipper hele baduljen ned og efter 2-3 uger er den igang igen, med fine nye blade og nye blomster. Det er da næsten for nemt!!!
Hej Geraniumfan.

Den må jeg have afprøvet. Nogen der har en bid for meget :lol:

Jeg tog lige et kig på skaderne på min sæbeurt. Der hvor jeg har fjernet noget af det, hunden lå på, opførerer den sig nærmest, som du beskriver med Rose Clair. Så jeg tror, jeg giver den en kraftig studsning. Tak for tippet 8)
Tak for de mange gode indlæg. Jeg tror, jeg vil forsøge mig med sæbeurt og storkenæb i bedene, hvor jeg allerede har en del stauder og lign, hvor det er meningen det hele skal kunne passe sig selv med tiden. Men min kære langside tror jeg desværre jeg vil forsøge mig med roundup og derefter så græs - da jeg ikke synes det lyder særlig optimistisk med at fjerne brombærranker manuelt/plæneklipper el. lign.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis