Gode råd søges!

HJÆLP :roll: ....

Jeg er ved at løbe sur i hele haven!!Da jeg synes mangel på tid - og vejr!! gør t haven er ved at ligne et vildnis, så jeg overvejer at så græs i det hele og med tiden, hvis jeg får mere tid "grave" huller til forskellige bede, ønsker jeg gode råd til en let overkommerlig have biggrin hvis en sådan findes!!!Det er nu 6 år siden vi købte huset dvs igang med 5 sommer, hvor jeg hvert år har fået lavet noget ved en meget tilgroet have, men er som sagt løbet sur idet.
eks.: et år ryddet ca 2x4 m bambus og anrettet et rhodendendronbed med stenkant.et år ryddet en "skraldespand" dvs fjernet en plads med trærødder, jord blandet med søm og diverse skrald ca 2x2x2m!!. et år fjernet trærødder og gjort jorden plan og klar til platning af hæk.
I kan høre det går meget langsomt frem ad og i år synes jeg slet ikke der har været vejr eller energi til noget så ukrudtet skyder i vejret!!
Nå men et par spørgsmål:
jeg har et bed langs huset som egentlig bare har nogle forårsløg og ukrudt - jeg overvejer at fjerne det hele og f.eks dække med granitskæver, men synes det måske bliver for kedeligt, så overvejer nu med nogle lave rhodendendronbuske, der kan sætte lidt kulør og stedsegrønt on vinteren men hvor store rødder har sådan nogle? er det godt indtil husmuren og fundamentet?
Nogle bud på en nem overkommerlig have??!!
Jeg har en langside, hvor jeg hvert år kan fjerne vilde brombær/hindbærranker, men i år er jeg blevet så træt af dem at jeg bare har kørt over det hele med plændeklipperen!!Vil dette hjælpe, så de dør med tiden - det hjælper jo åbenbart ikke rive dem op??!
Håber nogen har gidet at læse hele smøren igennem og kan give nogle gode råd!!!!

Vibeke
HJÆLP :roll: .... Jeg er ved at løbe sur i... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsan -
Er meget enig i greens's betragtninger. Haven er ikke et korttids-projekt.

Kort om round-up (ogt lignende midler). Du kan i princippet sprøjte i dag og plante i morgen - næsten....
Skal det have den rette effekt, så sprøjter du - venter til "skidtet" er gået ud, vender jorden og planter nyt.
Men din plæneklipper-løsning skal også nok virke - rødderne overlever ikke på sigt uden blade til fotosyntesen.

Men få nu fjernet alt det, der alligevel skal væk, så græs eller smid flis ud over det (så får du nemlig ikke stress af det). Lav din haveplan (som du vil revidere mange gange fremover) og del så planen op i realistiske dele - og sæt nogle mål for, hvad der skal laves hvornår.

En elefant spises nemmest i små bidder...... ;-)

Mvh.

Jan R.
Citat fra Vibeke

HJÆLP :roll: ....


Jeg har en langside, hvor jeg hvert år kan fjerne vilde brombær/hindbærranker, men i år er jeg blevet så træt af dem at jeg bare har kørt over det hele med plændeklipperen!!Vil dette hjælpe, så de dør med tiden - det hjælper jo åbenbart ikke rive dem op??!

Vibeke


jeg bruger samme metode til at holde mine vilde brombær nede, de er stædige, men jeg har da fået taget livet af en lille del af de RIGTIG :shock: mange brombær.
jeg gennemgår samme kamp hvert år og der blir mindre og mindre af dem.

så der er ikke andet for end at fortsætte med at grave , klippe mm. og håbe på de gir op før dig :wink:

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra mibimu

Hej ,

Jeg må gi Zephirine ret, fliser må være vejen frem for dig.

Mht. din brombær og hindbær, så tror jeg ikke du kan udrydde dem ved at slå dem med græsslåmaskinen. Men du kan da holde dem nede på den måde.

Men hvorfor ikke lade dem gro og så nyde de skønne bær. Det er jo lækkert at have lidt "sommer-godt" inden for rækkevidde.

Hilsen

mibimu, der er glad for sine bærbuske,




hmm mibimu

har du prøvet at holde en have hvor brombærene er "sluppet" løs?
de er over alt :!:
jeg elsker også selv at kune gå ud og gumle et bær, men lader man dem gro så vinder de kampen om haven, og det i løbet af meget kort tid cry

jeg ved at Zephirine vil gi mig ret, da hun kender min have særdeles godt :wink:

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej Vibeke

Fokuser på hvad du har nået siden du fik en have!
Det er en generel fejl hos mennesker at de fokusere på hvad de ikke nåede (ærgre sig)og ikke glæder sig over det de nåede.

Sidste år fik vi ikke laved forbedringer i vores have. Den blev ikke vedligeholdt pga. byggeprojekt, der var større end vented.
I år har vi anskaffet en brugt havetraktor. Det spare en masse tid.

Jeg har selv haft det på samme måde med haven.
Vi skal lave en haveplan, så vi ved hvad vi skal gøre de næste mange år.

Kun en tåbe frygter ikke haven!

Thomas

Mvh Thomas

Citat fra Gert.m


hmm mibimu

har du prøvet at holde en have hvor brombærene er "sluppet" løs?
de er over alt :!:
jeg elsker også selv at kune gå ud og gumle et bær, men lader man dem gro så vinder de kampen om haven, og det i løbet af meget kort tid cry

jeg ved at Zephirine vil gi mig ret, da hun kender min have særdeles godt :wink:

Jeg syns nu, der var lidt flere bøgetræer dengang Gert :wink:

Spøg til side. Det har været mit vildnis engang. Man skal være mere end almindelig glad for de livskraftige vilde brombær, som sender nye skud afsted med mere end almindelig kraft, for at lade dem gro vildt. Der var engang, hvor jeg ikke vidste bedre end, at det var hyggeligt med brombær...

En plæneklipper vil gøre en del af arbejdet. Men min erfaring med brombær i både Gerts og min egen have er, at man helst skal være over de nye skud med beskærersaksen, så rodnettet henad vejen bliver svækket. Men det tager tid. Og så skal man i.ø. ikke lade brombærafklippet ligge i en bunke. Det skal væk :!: Afklippet kan nemlig også godt slå rod :twisted:
Annonce
Citat fra Zephirine


Jeg syns nu, der var lidt flere bøgetræer dengang Gert :wink:

Spøg til side. Det har været mit vildnis engang. Man skal være mere end almindelig glad for de livskraftige vilde brombær, som sender nye skud afsted med mere end almindelig kraft, for at lade dem gro vildt. Der var engang, hvor jeg ikke vidste bedre end, at det var hyggeligt med brombær...

En plæneklipper vil gøre en del af arbejdet. Men min erfaring med brombær i både Gerts og min egen have er, at man helst skal være over de nye skud med beskærersaksen, så rodnettet henad vejen bliver svækket. Men det tager tid. Og så skal man i.ø. ikke lade brombærafklippet ligge i en bunke. Det skal væk :!: Afklippet kan nemlig også godt slå rod :twisted:



jamen bøgetræerne er her skam endnu, de ligger bare i en bunke et andet sted :wink:

jeg kan nu os huske da du var mere tilhænger af en natur have Zephirine tongue

ja selv afklip af brombær er ivrige efter at vokse, det måtte jeg sande på den hårde måde,
jeg lånte en kompostkværn og med den tanke om at nu skulle jeg være HELT :!: sikker på at det jeg klippede af brombærene ikke voksede igen. så vupti igennem kværnen med det og ud under ribsbuskene

hmm jeg har aldrig haft så mange små brombærbuske, det som jeg troede bare var kvas voksede ivrigt sad

så et godt råd, kværn ikke brombær med mindre du er sikker på at du skal bruge et par 1000 planter mere :wink:

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Og så er der lige dem, der har en nabo som ikke ordner have og derfor ikke gør noget ved de vilde brombær, som vokser lige på den anden side af skellet---------eller lad mig sige--- voksede---for nu er de også hos mig og det hjælper jo ikke meget, at jeg forsøger at aflive dem når naboen ikke gør---ÆV--ÆV--ÆV. Naboen dyrker også skvalderkål i hobe.
hilsen
sniffer

Sniffer  
hmm..

Jeg er vist lidt for ivrig kan jeg forstå på det hele :wink:
Jeg er enig i at det tager lang tid at lave en have, det er også ok, men det behøvede jo ikke ligefrem at ligne et vildnis indtil da!!Havde jeg håbet!! Nå men jeg må tage en sommer ad gangen, men vil trods alt prøve at holde skidtet i ave indtil jeg fået lavet noget andet - det bliver nok noget med små bede rundt omkring, da jeg jo allerede har startet med et rhodendendronbed- det er rimelig overkommerlig at holde og jeg er blevet meget betaet af disse planter - en fryd for øjet. Forårsblomsterne er jeg også glad for, når det hele begynder at titte frem - planter forøvrigt altid de små tete a tete og påskelijler ud, når man ikke har kunnet stå for fristelsen at købe nogle potter i foråret, så jeg håber med tiden at få masser af disse.
Citat fra Vibeke

hmm..

Jeg er vist lidt for ivrig kan jeg forstå på det hele :wink:
Jeg er enig i at det tager lang tid at lave en have, det er også ok, men det behøvede jo ikke ligefrem at ligne et vildnis indtil da!!Havde jeg håbet!! Nå men jeg må tage en sommer ad gangen, men vil trods alt prøve at holde skidtet i ave indtil jeg fået lavet noget andet - det bliver nok noget med små bede rundt omkring, da jeg jo allerede har startet med et rhodendendronbed- det er rimelig overkommerlig at holde og jeg er blevet meget betaet af disse planter - en fryd for øjet. Forårsblomsterne er jeg også glad for, når det hele begynder at titte frem - planter forøvrigt altid de små tete a tete og påskelijler ud, når man ikke har kunnet stå for fristelsen at købe nogle potter i foråret, så jeg håber med tiden at få masser af disse.



jamen man kan nu sagtens lave en have på en sommer, men det er vist fast arbejde, jeg mener personligt at det er mere hyggeligt at nuppe en bid af gangen som anlægges, resten holdes i ave med hakkejern og plæneklipper.

pt er jeg ikke startet med at anlægge haven endnu, da ombygningen/renoveringen udvendig stadig kræver tungt maskineri i gennem haven, så indtil da holdes den nede med benzindrevet udstyr :wink:

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

HEJ VIBEKE...JEG FØLER MED DIG. KENDER DET SELV ALT FOR GODT. KØBTE ET HUS SIDSTE ÅR, MED EN DEJLIG HAVE,- AF ET PENSIONERET ÆGTEPAR MED GRØNNE FINGRE. VI HAR 4 BØRN OG ARBEJDE DER SKAL PASSES, - UDOVER HAVEN OG DRIVHUSET OG ALLE BLOMSTERNE OG GRÆSSET SOM VOKSER HURTIGERE END VI KAN NÅ AT SLÅ DET... VI HAR ERKENDT AT DER KUN ER 24 TIMER I DØGNET, -OG SØVN ER SVÆRT AT UNDVÆRE, SÅ VI HAR VALGT AT FYLDE BEDENE MED BARK. -EN SUPER LØSNING....EFTER VORES MENING. HELD OG LYKKE
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis