Værksteder i Tyskland - adresser og erfaringer

Jeg har en Mitsubishi Colt, som skal til service og formentlig også have skiftet bremser. I den forbindelse overvejer jeg om man skal tage til Tyskland og få det lavet. Mine svigerforældre bor i København, har en Opel Corsa og sparer omkring 1.000 kr. ved at få lavet service i Flensborg. Og det er efter benzinudgifter er fratrukket! Desuden får de en hyggelig "mini-ferie" ud af det.

Derfor: Lad os høre fra jer der har fået lavet service eller reparationer på tyske værksteder. Hvad kostede det? Hvad sparede du? Værkstedets adresse? Og sidst men ikke mindst: var kvaliteten i orden?

Mvh. AllanE
Jeg har en Mitsubishi Colt, som skal til service... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det jo ikke tyskernes problem, at vi dansker dytter rundt (ikke alle, men de fleste) i ”lorte spasser biler” og kun pga. de absurde afgifter vi har.
nu er det jo lige sådan at ingen reparerer om søndagen , nej et hotelophold og en "reparation" om mandagen ...... bare til orientering ......

Respekt til begge parter.
Tysken forlader kirken for at åbne værkstedet og sige nogle hellige ord til en tusse gammel Citroen.Derefter kører dansken +500Km. i øsen uden brændstofpumpe,det er stort.

og så er den ged barberet ........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Jeg havde for nogen år siden min astra til alm service i tyskland. Her hjemme skulle opel have 3200, i flenborg kom jeg af med 220 euro inkl lånebil. Det var begge aut opel forhandlere. Det er fair nok at den danske mekaniker skal have mere i løn, men jeg nægter at betale 800kr pr time, og nægter at betale overpris for særlig olien som kostede over 200 kr i dk og og under 100 i tyskland vel og mærke fir samme olie.
hvad angår kvalitet kan de fleste finde ud af at lave filterskift og olie skift det kan man træne aber til, selv om det danske opel værksted fablede om specialister special uddannede mekanikere.
Var det ikke fordi opel her hjemme måske har beregnet med noget adskillelse og smøring af bremser? Men jeg kan fortælle at hvis du vælger et opel værksted lige nord for grænsen, så betaler du heller ikke 800 i timen men nærmere 400.

Ang olie er en 5w30 ikke den samme olie bare fordi den hedder det, men jeg er da overhovedet ikke i tvivl om at det er en god olie de har brugt i Tyskland.

Jeg bruger f.eks to forskellige 5w30 olier hvor jeg arbejder. Groft sagt får vw Audi Mercedes osv elf solaris llx pg franske biler kører tit med Quartz ineo. Begge 5w30 olier men prisen er vidt forskellig. Olien er bare livlinen i en bil i dag og den må der altså ikke spares på.


 

Her hjemme ingen adskillese af bremser, det skulle de have 800 plus moms for. Samme org olie , er umærket klar over forskellen på olie og bruger aldrig selv andet end kvalitet, og helst org olie. Men nægter altså betale overpris.
Er udmærket klar over at omkostningerne er højere her hjemme men der er grænser, og igen et service eftersyn på en bil er ikke raket forskning, selv om man prøver at gøre det til det. Personligt laver jeg det meste selv inkl service.
Annonce
Du har blot valgt det forkerte værksted her hjemme intet andet. Jeg vil påstå at jeg ville kunne lave sådan et olieskift du omtaler på mit arbejde for 1500 inkl moms. Jeg prøver ikke at reklamere for et værksted her, for jeg har ikke nævnt hvilket nogen steder, men jeg ville bare fortælle at vi sagtens kan holde arbejdet i Danmark hvis vi vil. Storby Værkstedet vil altid være dyrere, men det lokale opelværksted kører samme timepris som hos os hvilket er 375 + moms. (Har måske nævnt en anden timepris før men vi har lavet lidt justeringer til det nye år.)


 

Jeg har set meget trist arbejde udført af tysken i de mange biler, jeg i årenes løb har købt brugt der. Jeg har til gode at se noget lækkert og veludført arbejde, men det findes da utvivlsomt. Her tænker jeg ikke blot på at udskifte olie og oliefilter, hvor flertallet kan deltage uden at lave for mange ulykker.
Det er totalt umuligt at sammenligne et alm serviceeftersyn, idet der er meget stor forskel på, hvad man lægger i det. Er det KUN olieskift, er det let nok, men hvad så med de øvrige måske 50 punkter, der skal kontrolleres og efterses, ikke bare krydses bevidstløst af på en liste. Bare det om hjulene vitterligt bliver afmonteret, giver lidt forskel.
Der er ganske enkelt ikke den samme tradition med at vedligeholde biler i udlandet, som der er her i landet, hvor bilerne koster henved 3 gange så meget, og derfor skal vedligeholdes i en længere årrække for at kunne fungere ordentligt.
En tysker med respekt for sig selv, kører vel omkring 2-3 år, hvor vi her i landet snarere kører 10-12 år før bilen endeligt kasseres, og nogle fattigrøve som undertegnede, kører gerne i 10-20 år gamle borgergryder.
Med alderen må jeg overgive mig og nogle gange indlevere en bil til reparation, men så sker det sandelig ikke hos "the local stealer" som engelskmændene siger.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
Her til lands har vi - heldigvis - en håndværkertradition med læretid og svendebrev og en forhåbentlig omfattende uddannelse, men det er stadig op til os selv at finde frem til de steder, der laver kvalitetsarbejde til en rimelig pris, da alle kan nedsætte sig som 'mester' og måske ikke leverer varen.
Har selv lige oplevet det, da min avensis sidste år - forrige - fik en firehjulsudmåling i forbindelse med dækskifte. Desværre valgte jeg den dag at gå en tur i byen imens, og det viste sig i forbindelse ved syn af bilen og flere nye dæk, at de forrige muligvis målte på den, men justerede gjorde de ikke. surt sjov.

I gamle dage tog jeg en meter bukseelastik og snor for resten og kørte det rundt om alle fire hjul og stillede sporingen. Det skal måske prøves igen


mvh

 varmetossen

Bare lige for at gøre 100% klart. Så var begge værksteder aut opel, bege værksteder brugte samme checkliste, den ene bare på tysk.
og har altså set en del ret umulige reperationer fra danske værksteder, så lad ventligst være med at gøre dem bedre end de er, der findes tåber på begge sidder af grænsen. Har ingen grund til at tro at de tyskeværksteder bare krydser af.
Skrevet af Bai7200 på 01 jan 2014 15:59
Bare lige for at gøre 100% klart. Så var begge værksteder aut opel, bege værksteder brugte samme checkliste, den ene bare på tysk.
og har altså set en del ret umulige reperationer fra danske værksteder, så lad ventligst være med at gøre dem bedre end de er, der findes tåber på begge sidder af grænsen. Har ingen grund til at tro at de tyskeværksteder bare krydser af.

Nu skrev jeg også, at "jeg har til gode at se noget godt arbejde"

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis