Hønsefræser

Jeg har valgt køkkenhaven fra i år :shock: til fordel for andre gøremål. Men den skulle jo ikke gerne blive den rene ukrudtproduktion, så jeg overvejer at lade hønsene passe den. Naboen er dog meget lidt begejstret for en løsgående Caruso (har vi ufrivilligt prøvet) og de skulle helst koncentrere sig om den rette del af haven :lol:

Derfor mangler jeg tegning, gode råd og erfaringer med en hjemmegjort hønsefræser - alternativt et link til en færdig hønsefræser til en overkommelig pris.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du aligevel ikke skal bruge køkkenhaven, hvorfor hegner du så ikke bare hele arealet ind, og lader hønsene rende rundt derinde? Pælene kunne du så bruge til stangbønner og andet hvis du vil genoptage køkkenhaven.

Hønsefræseren er til at rense mellem rækkerne i en køkkenhave, og så skal du flytte den hver dag.

Green

Fordi en hel masse ting :lol:

En indhegning også skal et stykke ned i jorden, så ingen slipper ind eller ud.
En indhegning skal overdækkes, så de ikke flyver ud.
Der går en hulans masse hønsetråd til en indhegning - og jeg har formentlig brugbare materialer til hønsefræseren allerede.
Etablering af højbede i køkkenhaven er et af gøremålene.
Hønsefræseren også kan/skal bruges andre steder i haven.
Hej Allan.

Det var sørme pænt sagt biggrin Tak, jeg kigger nærmere på dig link.
Jammen så skal du da helt klart have en hønsefræser.

Jeg har set to modeller:

2-personers-model:
Et cirka to meter langt og en halv meter bred og høj kasse med hønsenet på alle sider, med en redekasse i den ene ende. På siderene er der monteret nogle lægter, så to personer kan løfte hele molevitten som en gammeldags bærestol og flytte den til et nyt sted.

Trillebør-modellen var lidt mindre, men med hjul i den ene ende så man selv kan rykke rundt på fjerkræet.

Jeg tror at den lille model var beregnet til at hønsene kun var i den om dagen og så kom ind i en rigtig hønsegård når de ikke skulle "arbejde" men den stor var der plads nok til at der kunne bo et par høns på fuld tid. Der er nogle regler for hvor lidt plads hver høne skal have, så det er an afvejning mellem dyrevelfærd og det praktiske med at flytte fræseren.

God fornøjelse med projektet.

Green

Tak skal du ha' Green.

På følgende (pdf)link er byggevejledning til en rigtig flot hønsefræser. Den minder om din beskrivelse af den store:

http://www.tuppe.no/Honsefreser.pdf

Jeg meldte mig nemlig ind i www.fjerkrae.dk's forum og surfede mig frem til tidligere snak om hønsefræser. Et hyggeligt forum, som rummer en del guldkorn biggrin

Og så fandt jeg ud af (hvis andre nu skulle være interesserede), at hønsefræser på udenlandsk hedder chicken tractor. Det havde jeg godt nok aldrig gættet på :lol: Men bruger man den udenlandske betegnelse, så leverer google fluks 304.000 søgeresultater :!:

Så jeg vil mene, at der er håb for ukrudtsbekæmpelsen hos mig :wink:
Det endte (mere eller mindre) med den norske model. Gemalen svingede værktøjerne, mens jeg håndlugede et meget tilgroet jordbærbed (samt et stykke til kæmpegræskar).

Pinselørdag flyttede to af puttehønsene i deres "sommerhus". Hvor effektiv ukrudtbekæmpelsen er, kan jeg jo dårligt sige endnu. Men det er alligevel en af mine bedste :oops: ideer i meget lang tid!

Hønsene ser ud til at være ganske tilfredse med boligen og klukker begejstrede, når der serveres et par larver, som jeg støder på i havearbejdet. Og kornet, som Viktoria gladeligt strøer til dem, modtages med glæde - også af gråspurvene.

En lille uventet sidegevinst. Der var ikke hønsetråd nok til lågen i indhegningen, så gemalen satte istedet brædder med mellemrum i. Den har gråspurvene luret og flyver på visit og spiser med eller snupper en tår vand i skålen.

Det er rå hygge at ordne have med de to rødbrune damer i hønsefræseren som selskab!
Du tager livet af den stakkels gemal... stakkels, stakkels ham, med sådan en aktiv pige.

Godt det ikke er mig, selvom jeg nyder det helt fra Sjælland, men sæt man fik Zep inden for døren. Puh, ha, slut med afslapning og så fik man pålæg om en på opdageren og endnu en opdager, og skulle vi ikke også lige, og jeg har lige en plan om noget helt, helt andet vi også skal prøve, og når det er sket (her trækker Zep lidt luft, for hun skal også have ilt) så har jeg tænkt mig, at ... :wink:

Zep - Kærlig hilsen Jørgen, og du er dejligt inspirerende, selvom jeg følger dig fra min sofa. Skønt at nogle er sådan, men stakkels, stakkels gemal. Tænk lige på ham, han er garanteret ikke som dig, og forkæl ham så, det har han fortjent (Husk bagemesteren!!) eller hvad med lidt ekstra god mad, levende lys, god rødvin og ungerne bliver passet, og glem så din have i morgen kl. 5.30 - vent til 6.30 bare for at give smile

Mvh. JørgenE
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis