mahogni i højglans

Hvordan gør man lige det?!
Har en tromme i rent mahogni
36550x413.jpg
(billedet er det samme som i en anden tråd af mine, men har lavet 2 trommer i mahogni..)

og den ene vil jeg gerne ha lakeret i en flot dyb højglans. Hvordan gør jeg det?
Ved ikke meget om lakerings teknikker...confused
Og man skal selvfølgelig ikke kunne se penselstreger osv bagefterwink

Jeg har slebet trommen op til korn 400 indtil videre. Skal jeg højere op?

Hvad er mit næste træk så?

På forhånd tak for hjælpen!!

Kenneth
Hvordan gør man lige det?! Har en tromme i rent... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det med penslen har jeg en anden teori om.
Ja, penslen skal rengøres i det opløsningsmiddel der hører til lakken.
Jeg mener penslen skal opbevares med hårene vendende opad, da det næsten er umulig at rense al lak el. maling ud af en pensel. Ved at den opbevares med hårene opad løber disse rester ikke ned i hårene. Der skal sættes en løs elastik eller et stykke tape om hårene så de ikke stritte til alle sider.
Held og lykke med projektet.
wink
mvh.ERik
www.morsmaling.dk
Tjek lige www.fyravindar.dk vedr brug af tonkinlak, antal foreslåede lag er stærkt overdrevet, har brugt det i mange år. Bruger selv en oval pensel af fineste kvalitet. For at undgå små luftbobler, skal man, som håndværkeren siger lægge lakken på fra een side med bløde strøg. Det er imidlertid ikke altid man kan melemslibe efter den angivne tidshorisont, og der er slet ingen grund til at anvende alt for fint slibepapir. Med Tonkinlak får du et resultat hvor træet lissom ligger er et stykke inde, skal det derimod være knap så blankt men mere "møbelagtigt" og med ikke så mange reflekser, er bådlak fra tømmerhandlen mere sagen og meget hurtigere. Mahogny med Tonkinlak kan du måske få et indtryk af på min side.
Glemte at sige at Tonkin orig. ikke indeholder opløsningsmidler før du fortynder det, det er derfor lugtfrit omtrent. Jeg fortynder aldrig, i stedet har jeg snuppet madames gamle stygejern og varmer det op, så blir det tyndere og huset stinker ikke af opløsningsmidler ca 40 gr. også på bådene.
Korn 120 er fint at starte med og så vandsliber jeg altid med ca.korn 200 efter første lag da træet godt kan rejse sig lidt og de ujævnheder er der jo ingen grund til at fortsætte med.
Held med det og lad os se hvad der bliver ud af det.
Der er et problem med Tonkinlak og det er at det danner skind, så hæld kun op, hvad du mener at skulle bruge, mit allersidste forsøg på at undgå dette er at hælde det på en flaske, puste ned i den og hurtigt på med låget, helst undgå at luften uden om kommer derned.
Dit fine arbejde fortjener en topbehandling.
NB. Esthers Erik's teori lyder ganske interressant, skal afprøves, dog først med en billig pensel. Tak for den
hilsen en anden Erik
NB2. ved mellemslib brug slibeklods , som først ta'r toppene, og slib til plan flade, jo flere gange jo flottere.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej
Tak for inputtet! Det er godt med flere teoriersmile
Jeg er dog begynd på Håndværkerens metode, og det går også fint. Har påført de 4 lag med 50% opløsning og 1 lag med 75% og skal lakere igen i aften. Må sige at jeg godt kunne ha undværet terpentin stanken, for det lugter godt nok meget. Men pyt det går.
49550x413.jpg

Men jeg har (selvfølgelig) også lige et par spørgsmål til digwink
1. Når du opvarmer olien, hvordan er det så lige du gør med et strygejern?
2. Jeg har ikke mere 400 korn sandpapir, kan jeg bruge ståluld i stedet?
3. Kan man bruge Tonkinlak til en (træ-ahorn) overflade der er malet med (spray) metallic maling?
17550x413.jpg

Citat fra lynæs

Tjek lige www.fyravindar.dk vedr brug af tonkinlak, antal foreslåede lag er stærkt overdrevet, har brugt det i mange år. Bruger selv en oval pensel af fineste kvalitet. For at undgå små luftbobler, skal man, som håndværkeren siger lægge lakken på fra een side med bløde strøg. Det er imidlertid ikke altid man kan melemslibe efter den angivne tidshorisont, og der er slet ingen grund til at anvende alt for fint slibepapir. Med Tonkinlak får du et resultat hvor træet lissom ligger er et stykke inde, skal det derimod være knap så blankt men mere "møbelagtigt" og med ikke så mange reflekser, er bådlak fra tømmerhandlen mere sagen og meget hurtigere. Mahogny med Tonkinlak kan du måske få et indtryk af på min side.
Glemte at sige at Tonkin orig. ikke indeholder opløsningsmidler før du fortynder det, det er derfor lugtfrit omtrent. Jeg fortynder aldrig, i stedet har jeg snuppet madames gamle stygejern og varmer det op, så blir det tyndere og huset stinker ikke af opløsningsmidler ca 40 gr. også på bådene.
Korn 120 er fint at starte med og så vandsliber jeg altid med ca.korn 200 efter første lag da træet godt kan rejse sig lidt og de ujævnheder er der jo ingen grund til at fortsætte med.
Held med det og lad os se hvad der bliver ud af det.
Der er et problem med Tonkinlak og det er at det danner skind, så hæld kun op, hvad du mener at skulle bruge, mit allersidste forsøg på at undgå dette er at hælde det på en flaske, puste ned i den og hurtigt på med låget, helst undgå at luften uden om kommer derned.
Dit fine arbejde fortjener en topbehandling.
NB. Esthers Erik's teori lyder ganske interressant, skal afprøves, dog først med en billig pensel. Tak for den
hilsen en anden Erik
NB2. ved mellemslib brug slibeklods , som først ta'r toppene, og slib til plan flade, jo flere gange jo flottere.
Du må under ingen omstændigheder begynde at bruge ståluld, det kan efterlade små jernpartikler i lakken som vil lave misfarver i lakken. Du er nød til at få dig noget mere sandpapir. Lad nu være med at springe over det der lave gærde, det ser flot ud ind til videre og jeg er sikker på at fortsætter du sådan vil du virkelig få et resultat der slår alt.

V.h. Håndværkeren
jeg har en lille rustfri stålkop, som jeg stiller på strygefladen.
jeg ved ikke med ståluld, men det ta'r ikke kun toppene, det er flot indtil nu, så hvorfor ta' chancer
du kan bruge til næsten alting, ihvertfald, hvis du ikke kommer opløsningsmidler i
det ser jo rigtig fint ud

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Hej Håndværkeren
Jeg har skam også tænkt mig at fortsætte procedurenwink Synes allerede det begynder at blive rigtig flot!! Jeg må se om svigerfar har lidt 400 liggende...320 er for groft nu ikke?

Citat fra Håndværkeren

Du må under ingen omstændigheder begynde at bruge ståluld, det kan efterlade små jernpartikler i lakken som vil lave misfarver i lakken. Du er nød til at få dig noget mere sandpapir. Lad nu være med at springe over det der lave gærde, det ser flot ud ind til videre og jeg er sikker på at fortsætter du sådan vil du virkelig få et resultat der slår alt.

V.h. Håndværkeren
Smart med koppen dér! Det må jeg prøve i mit næste projekt:p

Citat fra lynæs

jeg har en lille rustfri stålkop, som jeg stiller på strygefladen.
jeg ved ikke med ståluld, men det ta'r ikke kun toppene, det er flot indtil nu, så hvorfor ta' chancer
du kan bruge til næsten alting, ihvertfald, hvis du ikke kommer opløsningsmidler i
det ser jo rigtig fint ud
Okay. Nu har kedlen fået de 16 lag lak, MEN der sidder lidt snavs tror jeg det er, rundt omkring på kedlen. Bitte små prikker i lakken. Hvad gør jeg ved det? Kan jeg gøre noget?

Ellers er den sgu blevet vildt flot!!
Så har kedlen fået de 16 lag lak, og er blevet vildt flot! MEN der sidder en masse bitte små prikker i lakken. Jeg tror det måske er støvkorn eller luft bobler. Kan jeg gøre noget ved det? Og den skal vel også poleres op, skal jeg bruge noget specielt produkt til det?
Så har kedlen fået de 16 lag lak, og er blevet vildt flotsmile! MEN der sidder en masse bitte små prikker i lakken. Jeg tror det måske er støvkorn eller luft bobler. Kan jeg gøre noget ved det?confused Og den skal vel også poleres op, skal jeg bruge noget specielt produkt til det?
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også