Tjek lige
www.fyravindar.dk vedr brug af tonkinlak, antal foreslåede lag er stærkt overdrevet, har brugt det i mange år. Bruger selv en oval pensel af fineste kvalitet. For at undgå små luftbobler, skal man, som håndværkeren siger lægge lakken på fra een side med bløde strøg. Det er imidlertid ikke altid man kan melemslibe efter den angivne tidshorisont, og der er slet ingen grund til at anvende alt for fint slibepapir. Med Tonkinlak får du et resultat hvor træet lissom ligger er et stykke inde, skal det derimod være knap så blankt men mere "møbelagtigt" og med ikke så mange reflekser, er bådlak fra tømmerhandlen mere sagen og meget hurtigere. Mahogny med Tonkinlak kan du måske få et indtryk af på min side.
Glemte at sige at Tonkin orig. ikke indeholder opløsningsmidler før du fortynder det, det er derfor lugtfrit omtrent. Jeg fortynder aldrig, i stedet har jeg snuppet madames gamle stygejern og varmer det op, så blir det tyndere og huset stinker ikke af opløsningsmidler ca 40 gr. også på bådene.
Korn 120 er fint at starte med og så vandsliber jeg altid med ca.korn 200 efter første lag da træet godt kan rejse sig lidt og de ujævnheder er der jo ingen grund til at fortsætte med.
Held med det og lad os se hvad der bliver ud af det.
Der er et problem med Tonkinlak og det er at det danner skind, så hæld kun op, hvad du mener at skulle bruge, mit allersidste forsøg på at undgå dette er at hælde det på en flaske, puste ned i den og hurtigt på med låget, helst undgå at luften uden om kommer derned.
Dit fine arbejde fortjener en topbehandling.
NB. Esthers Erik's teori lyder ganske interressant, skal afprøves, dog først med en billig pensel. Tak for den
hilsen en anden Erik
NB2. ved mellemslib brug slibeklods , som først ta'r toppene, og slib til plan flade, jo flere gange jo flottere.