Jordvarme, pillefyr eller biobrændsel

Jeg skal have skiftet det gamle oliefyr (og brændefyr) til noget nyt og tidssvarende.
Jeg har ikke meget lyst til at fyre med olie, og har kigget lidt på alternativerne.
Et jordvarmeanlæg lyder meget besnærende, men er umiddelbart en noget dyr investering, men kræver et minimalt arbejde. Et pillefyr er en noget billigere investering, billigt i drift, men kræver nogen vedligeholdelse. Et biobrænselsanlæg til eks. rapsolie kræver den mindste investering, og så vidt jeg kan se, heller ikke tynget af det store arbejde.
Hvad er imidlertid jeres erfaring med disse former for opvarming? Er det f. eks. et stort arbejde at passe et pille fyr, og kommer alt omkring mit hus til at lugte som en grillbar hvis jeg futter rapsolie af?
Jeg skal have skiftet det gamle oliefyr (og... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Fiahgt på 30 jun 2009 08:42
Hvad er dit belæg for at pillefyret lugter og giver røggener. Dem jeg kender har slet ikke de problemer og jeg har heller ikke med min stoker. Men det er kun et spørgsmål om man vil yde eller bare betale for varmen. Hvis mn vil yde kan man jo få et fastbrændselsfyr istedet for og fyre ikke så mange penge

Helt enig her :-)

Hvis et pillefyr lugter, ryger - så er den enten på pausefyring (først og sidst på fyringssæsonen) eller også er der noget galt.

Ja, man kan også have købt noget skrammel.

 

 

 

reak1
New Member Send Private Besked



Indlæg i alt:77
Postnr: 4800

--
27 jun 2009 21:48 CitatCitat SvarSvar AlertAlert
Kan det være rigtigt at en luft til luft varmepumpe kan smide 5,25 kw ud for hver 1 kw man smider i den? Er tallene ikke 1:4 ved jordvarme, altså er luft til luft mere effiktiv?
Ja luft til luft er mere effektiv
men de bedste luft vand maskiner ligger på 4,6 men den kan ikke stå alene der skal yderligere opvarmning til.
den bedste løsning vil være at kombinere flere små enheder for at få den høje COP faktor
varmepumpe i combination med en solfanger vil være en god løsning.
jordvarme ligger mellem 3 og 4
men det er ofte målt udfra en anden metode.
varmepumpe og høj effektive solfanger kan du finde hos Elite byg i Rødovre mobil 20302965

Niels
Skrevet af mulle03 på 30 jun 2009 20:39

Helt enig her :-)

Hvis et pillefyr lugter, ryger - så er den enten på pausefyring (først og sidst på fyringssæsonen) eller også er der noget galt.

Ja, man kan også have købt noget skrammel.

pause fyringen kan undgåes ved at installere en solfanger.
combi stoker er en udemærket maskine.
pille tårn og en snegl. så kører det for dig
Niels


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis