Jordvarme, pillefyr eller biobrændsel

Jeg skal have skiftet det gamle oliefyr (og brændefyr) til noget nyt og tidssvarende.
Jeg har ikke meget lyst til at fyre med olie, og har kigget lidt på alternativerne.
Et jordvarmeanlæg lyder meget besnærende, men er umiddelbart en noget dyr investering, men kræver et minimalt arbejde. Et pillefyr er en noget billigere investering, billigt i drift, men kræver nogen vedligeholdelse. Et biobrænselsanlæg til eks. rapsolie kræver den mindste investering, og så vidt jeg kan se, heller ikke tynget af det store arbejde.
Hvad er imidlertid jeres erfaring med disse former for opvarming? Er det f. eks. et stort arbejde at passe et pille fyr, og kommer alt omkring mit hus til at lugte som en grillbar hvis jeg futter rapsolie af?
Jeg skal have skiftet det gamle oliefyr (og... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er skam ganske rolig og synes ikke jeg har noget at skamme mig over - mange ingeniører er enige med mig og hvorfor tror du at kommunerne har så svært ved at få placeret de nye kæmpemøller?

Fokus på varmepumperne har jo primært været på at forbedre COP og ikke støj fra ude-delen. Fair nok med mig - men uden at have undersøgt det tror jeg at de fleste modeller på markedet har vanskeligt ved at overholde miljøstyrelsens vejledende på området - check lige den her:

http://www2.mst.dk/udgiv/Publikatio...-830-6.PDF

Vil ikke kommentere yderligere på dette da det fraviger trådens emne - mit råd er stadigvæk stoker + sol + akkutank.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af BOFH på 28 jun 2009 00:48

Jeg er skam ganske rolig og synes ikke jeg har noget at skamme mig over - mange ingeniører er enige med mig og hvorfor tror du at kommunerne har så svært ved at få placeret de nye kæmpemøller?

Fokus på varmepumperne har jo primært været på at forbedre COP og ikke støj fra ude-delen. Fair nok med mig - men uden at have undersøgt det tror jeg at de fleste modeller på markedet har vanskeligt ved at overholde miljøstyrelsens vejledende på området - check lige den her:

http://www2.mst.dk/udgiv/Publikatio...-830-6.PDF

Vil ikke kommentere yderligere på dette da det fraviger trådens emne - mit råd er stadigvæk stoker + sol + akkutank.

/BOFH

Så er det bedre at røgforgifte sine naboer????

Jeg har personligt luft til vand varmepumpe, og den generer ikke nogle ikke engang os selv, selv om at kompressoren står inde i huset.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skrevet af FWM på 28 jun 2009 01:21
Så er det bedre at røgforgifte sine naboer????

Jeg har personligt luft til vand varmepumpe, og den generer ikke nogle ikke engang os selv, selv om at kompressoren står inde i huset.

Hej FWM
Erfaringsudveksling er godt, det er derfor vi har et forum som dette.
Jeg "hader" de fleste af mine naboer, de fyrer alle i brændeovn, men snakker da altid pænt med dem. Nogle folks børn (incl. egne) larmer mere end andre, sådan er det jo.

Jeg tænkte om du ville afsløre din luft/vand pumpe fabrikat/type ? 



Kun perfekt er "godt nok"

Hvis ikke der er bedre virkningsgrad på jordvarme end på varmepumpe hvorfor så vælge jordvarme til 10x prisen?
En ordentligt stokerfyr ryger ikke noget af betydning, kan lugte eller se at vores er igang de gange jeg har haft stoppet ned.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
COP er ikke bare COP. IKke alle opgiver deres test temparaturer men typisk måler luft folkene ved 7 grader ude temperatur, og jordfolkene ved 0 grader, sååå deeett......pi....irreterende og hvem ved iøvrigt om vintrene om 5-10 år kommer helt ned til 0 graders varme i DK ??

Det er nemmest at blive snydt. Mange luft pumpe producenter siger også at deres anlæg kan yde fuld afgivet effekt ned til -20.Det kan de også, men så kører de typisk ren el patrondrift, som ikke er helt så økonomisk :-)

Jordvarme er også godt, men det er noget dyrerer, så er det lige om man er mest til "den unge pige eller mere går efter hendes moder"
Bruger man ikke så meget varme er luft sikkert billigst, men ved større varmeforbrug er jord billigst.
Sådan er livet, der er aldrig lette svar på noget som helst. Vælg det man mest føler for, det har man det bedst selv med i længden.



Kun perfekt er "godt nok"

Der er fordele og ulemper ved alt.
Her er det man skal overveje og opveje
alt mekanisk støjer, varmepumper fra ca 45 Db men der er en støjgrænse ved skel.
Pillefyr giver lugt- og røggener
COP værdien måles efter givne regler. og oplyses hvilken regel nummer sæt den er taget.
men der findes uvildige test centre der tester alle under samme forhold.
de  anlæg med cop 5,3 er testet der, men årsgennemsnit vil ligge lavere.  varmepumper med en lavere COP faktor ligger tilsvarende lavere, men varmepumpen er i alletilfælde en god ide.
solfangere kan vise dig at være den bedste løsning der er en type på markedet der er ca 40 % mere effektive om vinteren end pladesolfangere.
jeg ved at de sælges af ELITE BYG i Rødovre
Pillefyr kører ok, men om sommeren skal der en solfanger til
Niels
Jordvarme er stabil i cop værdi men kan ikke holde elforbruget nede. Et typisk jordvame anlæg vil give en eludgift der ligger på højde med prisen på oliefrobruget, her er ofte ikke noget at spare. (Det koster penge at flytte væske rundt i et rør)
solfanger med solcelle drevet cirkulations pumpe vil være sagen men kan ikke stå alene.
Niels
Hvad er dit belæg for at pillefyret lugter og giver røggener. Dem jeg kender har slet ikke de problemer og jeg har heller ikke med min stoker. Men det er kun et spørgsmål om man vil yde eller bare betale for varmen. Hvis mn vil yde kan man jo få et fastbrændselsfyr istedet for og fyre ikke så mange penge

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

jeg holder på Fiahgt's bud her.
Er selv ved at anskaffe ny varmekilde og valget er faldet på en kombi stoker til piller korn og fastbrændsel.
det kan godt være at i mener det forurener men det gør jordvarme og varmepumper ik?
Så vidt jeg ved er de drevet af strøm og her i dk laver vi vist nok strøm på kul hmmmm.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis