Nyt køkken - Hvilke brølere skal jeg være opmærksom på???

Hej

Jeg har nu revet hele mit køkken ned og skal til at lege med gibs og multiplader...

Jeg skal sætte et sænket loft op med indb.spots. i. Mest af alt for at gemme udtrækket til emhætten væk, der går tværs gennem lokalet langs loftet. Det må man gerne lukke inde ikk?

Så skal jeg bygge hele køkkenet op i multiplader, men det har jeg vidst lidt styr på? Er der alligevel noget jeg skal være opmærksom på med sådan nogle?

Usikkerheden omkring multipladerne er mest at jeg har trægulv... Nogle siger at det kan ikke lade sig gøre (men ikke hvad der sker ved det) og andre siger læg 2 lag murepap under så er det i vinkel?

Er der nogen der ved noget om det???

Jeg ønsker mig også nogle flere stikkontakter, hvad kan man gøre selv og hvad skal man betale sig fra? Og hvor meget koster sådan noget ca.?

Hjææælp mig biggrin

Den lille lav-d-selv-pige
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv bygget et lille køkken som skulle have været i multiplader. Efter at have hoppet lidt på gulvet (og set at møblerne gyngede med), besluttede jeg at det nok ikke var en god idé alligevel. Selv de fjederbeslag som man kan købe til multiplader ville ikke kunne optage så store bevægelser.

I stedet byggede jeg det med lægter og spånplader. Det ser nu ud præcis som et køkken med multiplader, men med 2 væsentlige fordele:

1) Gulvet kan gynge alt det det vil, uden at det giver revner eller andre problemer

2) Man kan ikke slå kanter af som man kan på multiplader, så det kan også holde til at mine børn "hjælper" i køkkenet eller leger der.

Jeg uploader gerne et foto hvis det har interesse.
Hej Kristine.

Læste lige din profil - sikken et drømmejob du har, jeg er også ved at uddanne mig til det på 20. år :lol:

Mvh. JørgenE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Kristine.

Bor du i etageejendom skal du være opmærksom på brandkrav i bl.a etageadskillelsen. Særlige krav tio nedhængte lofter.

Om gulvet kan holde til multipladerne uden at det giver revner kan være et problem. Jeg har set et køkken med multiplader, hvor der under skabene og altså også under multipladerne var støbt på svalehaleplader (disse plader har været omtalt før) - det har i hvert fald holdt i nu 7 år uden antydning af revner.

:o) asn
Nej hvor går det dog hurtigt her... biggrin

Ja tak jeg vil meget gerne se et billed af din konstruktion alfleha. Det lyder jo godt og specielt det med kanterne.

Jeg havde nu lidt glædet mig til multipladerne så det er ikke helt sløjfet endnu...

Betyder sådan nogle svalehaleplader at jeg skal til at brække gulvet op, eller er det noget man lægger ovenpå?

Jeg synes bare at min idé med først murerpap, så bundbjælker (eller hva de hedder) og så alm. multiplader lød smart.
Så kan gulvet bevæge sig under uden problemer forrestiller jeg mig.
Bundbjælken er jo en lang så den rykker sig jo ikke fra hinanden og hvordan skulle det så næsten slå revner??? eller hvad, jeg gætter lidt...

Og ja jeg har et fantastisk job biggrin Du er måske bartender i Roskilde JørgenE? biggrin

Med venlig hilsen

Kristine

Den lille lav-d-selv-pige
Hermed lidt fotos af projektet.

God arbejdslyst, Kristine. Uanset hvilken løsning du vælger :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hejsa,

Mht. til stikkontakterne i et køkken - sæt mange op og så lidt flere ;-)
Der er ikke noget værre end forlængerledninger hen over et køkkenbord.

Anyway - min elektriker tillod mig at fræse, trække tomrør og montere indbygningsdåser ud fra hans skitser, hvorefter han trak ledninger og koblede det hele sammen. Fik en regning på i alt 5 timer i alt på hele køkken-alrummet, hvilket indbefatter 5 loftsudtag, to (komplicerede/lange) korrespondancer, 9 stikkontakter og en håndfuld afbrydere - samt at tegne/planlægge det hele.

Billigt sluppet.

Mvh.

Jan R.
HEJ......
har selv lavet et køkken af multiplader oven på et trægulv i en etage ejendom....
det jeg gjorde var først at ligge en MDF plade ud på gulvet som jeg så vatret op ( og den fik mange skruer) den blev behandlet med støv binder ellers kan multiplade limen ikke hænge fast

derefter at ligge en 10 cm multiplade oven på som sokkel 10 cm fra væg (60 cm i breden 40 cm i dybde)

derefter ligge en på 7 cm ovenpå som bund (40 cm i breden 60 i dybde)
så har du en sokkel på 17 cm som er ganske normalt idag

så laver du siderne som du skruer fast med fjederbeslag og husk hvis du skal have skabe ind i "hullerne" så husk at tage højde for gips spartel kanter når du sætter siderne op idet de tager tæt på 1½ cm når de er færdig spartlet

jeg tog derefter og lagde to 22mm MDF plader ovenpå som jeg så bekædte med fliser

og tro mig det blev solidt til sidst der var ingen problemer med at hoppe ved siden af køkken bordet
VH
Bjørnen

ps: er på arb. lige nu men skal nok få lagt nogle billeder op når jeg engang kommer hjem

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Det er et flot stykke arbejde alfleha, jeg er imponeret... men jeg skal bygge fra gulv til loft på to hele vægge, så det bliver næsten et for stort projekt kunne jeg forrestille mig... Men det er super flot tongue

Masser af stikkontakter, forstået biggrin

Jeg tror vist jeg kopier Bjørne biggrin Hvor lang tid siden er det at du byggede dit køkken?
Og jo tak jeg vil da meget gerne se billeder, det kan jo ikke skade med lidt inspiration biggrin

Den lille lav-d-selv-pige
Jeg er klar over at dette emnet er tilbage fra 20 dec. men...
jeg går nu i planer om at bygge mig et køkken! Jeg har vurderet multiplader, men må indrømme at jeg blev lidt hooked på alfleha`s konstruktion. Jeg ville egentlig høre om det var noen der sidder med hjemmelavede tegninger over deres hjemmeproducerede køkken og som gerne vil dele lidt???? Dette gælder både multiplader og evt andre forslag!
Og det med billeder af jeres projekter det er altså bare godt..... tak 8)

Cold be heart and hand and bone, cold be travelers far from home... they do not see what lies ahead when sun has failed and moon is dead.
Hej Kristine,

Et helt køkken det lyder vildt
Betyder det et køkken hvor du selv laver elementerne inkl. sokkel, skabsramme og låger? Hvis ja så glæder jeg mig til at se billeder og evt. læse en vejledning i hvordan man gør hvis det er muligt.

Vi har lige købt nyt hus og skal renovere/skifte det eksisterende køkken og vi mangler bordplads så kunne jeg jo godt se en fordel i selv at lave elementerne og købe lågen samt bordpladen, er det sådan du gør?

Det lyder som om det er stor sag du er På men har frisk mod

MVH

Rikke

RSG
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også