Sabb 22hk diesel

Hej!
Jeg er blevet den glade ejer af en 50 pers. tidl. redningsbåd fra en færge.
Men jeg kunne ikke få nogen beskrivelse af transmissionen fra motor til skrue. Nogen her der ved noget om dette? Stævnrørs-smøring m.m.
Og så er jeg blevet bekymret! Jeg havde kølevandsdækslet af for at gi' den noget kølervæske til den kolde tid og konstaterede, at kølevandet var helt sort/olieagtigt. Hvad skyldes dette? Motoren starter fint, går fint, men der må være en utæthed til kølevandet. Hva' gør jeg?

mvh
henrik
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hejsa


jeg kan måske hjælpe dig da jeg har en del bøger med sabb


men skal have en type nr pa den...der er nogle forskellige modeler..nogle med fast skrue og nogle med venbar blade.og har kun set at stæven røret har været fedt smurt....men kan jo været lavet om engang i sin tid til olie......

mvh tobak
hejsa igen


har lige kikket i de bøger og en type 2G skulle være med vendbar propel.......men kan jo godt være lavet om engang i sin tid...gearingen skulle være 2/1 .også hvis det er med fast propel.men kan ikke rigtig lide at du siger der olie i køle vandet....men går lige nu og roder med en som havde det samme problem og der var tæret hul i foringen på den så der bliver sat 6 nye i ,men ikke der med sagt at der også er tæret hul i dine..men en muglighed kan sagtens være noget andet der er galt.....


håber du fik hvad du søgte

mvh tobak
Næh, ikke rigtig...........men.....
Jeg kan se i motorens brugsanvisning under fejlsymptom 17 side 87:
"SMØREOLJE LEKKER UT I VANNKAPPE(det er skam den originale norske):
Overtrykk i veivhus presser olje opp rundt sylinderfringerne(tetningerne) og inn i vannkappen".

Desværre er det den sidste side jeg har-resten mangler!

Kan du se i dine bøger/manualer, om der er flere fejlmuligheder og ikke mindst: Hvordan udbedrer jeg fejlen- jeg er ikke den store mekaniker.
Men i øvrigt kan det undre mig lidt.........
Motoren har jo ikke gået mange timer, da det er en redningsbåd, som vel er blevet testet et par gange årligt en times tid.
Men hvis du kan finde en eller anden løsning vil jeg være meget glad.

mvh
Henrik
Hej tobak!
Du har nok ret - jeg har checket modelnr/beskriv, og den der passer bedst er en 2GRG - med reduksjon 2:1, reversgear og 3-bladet fast propell.

mvh
Henrik
Annonce
hej igen

sidder lige og tænker...men kan ikke lige se hvad det ellers kan være.....måske en top der er revnet så olien bliver presset ind i vandet,men tror det ikke selv...men jeg ville tage de foringer op og så skifte de o-ringe der sidder på dem,,,,så kan du jo også se om de er tæret.....men har aldrig hørt det om en sabb motor før..


ps er du sikker på det er olie der er i det vand og ikke bare noget slam


mvh tobak
Hej igen!
Nu har vi fået båden på land. Jeg checkede kølevandets udseende, før jeg startede motoren. Der var ikke olie på overfladen af kølevandet. Så startede jeg motoren, og efter ca. 10 minutter var vandet fuldstændig sort. Meget kunne tyde på, at du har ret - slammet bliver hvirvlet op ved cirkulationen. Så skal jeg bare skifte kølevand og spule systemet igennem- håber det bare var det!
Tak for hjælpen - hvis du finder noget om transmission i dine bøger hører jeg gerne fra dig.

mvh
Henrik
hej


hvad er det lige du vil vide om den gear...men det er en alm gear der er brugt.....hurt gear med gering 2-1.....skal vide hvad du søger og hvorfor,inden jeg måske kan hjælpe dig...

mvh tobak
Hej tobak, jeg har lige købt en SABB 22HK 2G til min norske notbåd (Dory), der fulgte dog kun er reservedelskatalog med. Ligger du inde med en instruktionsbog, som jeg kan købe eller kopiere? Mvh Rainer
hej Rainer

jeg har sendt dig en privat besked,,hvis du ikke har set den

mvh tobak
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis