Sabb 22hk diesel

Hej!
Jeg er blevet den glade ejer af en 50 pers. tidl. redningsbåd fra en færge.
Men jeg kunne ikke få nogen beskrivelse af transmissionen fra motor til skrue. Nogen her der ved noget om dette? Stævnrørs-smøring m.m.
Og så er jeg blevet bekymret! Jeg havde kølevandsdækslet af for at gi' den noget kølervæske til den kolde tid og konstaterede, at kølevandet var helt sort/olieagtigt. Hvad skyldes dette? Motoren starter fint, går fint, men der må være en utæthed til kølevandet. Hva' gør jeg?

mvh
henrik
Hej! Jeg er blevet den glade ejer af en 50 pers.... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Redningsbåde motorer bliver testet hver uge om bord på en færge. dvs tjekket olie, vand, startes. Dette for ringer absolut ikke motorens kvalitet at den får lov til at køre i 10min hver fredag. Sabb motorer går næsten aldrig i stykker, men hvis de gør, så koster det en bondegård at få nye reservedele til den, mange køber istedet en ekstra motor, så man kan plukke reservedele fra den. Kaj Klyn i Århus er den eneste danske leverandør af reservedele, og det tager han godt betalt for.

mvh johnia

Jeg har tænkt på en 22hk tilmin båd, men hvor storbåd kan den med rimelighed trække

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
flere tunge fiskejoller på 27fod har en 22 hk sabb, har selv en 24 fods fiskejolle med en 22hk sabb, som går 6,3 knob. en sabb yder lidt mere en andre 22hk motorer. Hvis det er til en lystbåd vil jeg ikke anbefale en sabb, da den er meget tung, og reservedele er uhyrlig dyre og nogle af delene svære af skaffe, da de er gået ud af produktion for mange år siden.
Med mindre man er svært høreskadet, vil en sabb larme ad hel.... til så man ikke kan have en normal diskusion når man sejler, men den er meget påliderlig og nem at reparere for en gds.

1 hk sabb pr fod jolle er min personlig vurdering, og 1,5-2 hk ved andre motorer

mvh johnia

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis