Mere pillefyr...

Go'dows!

Vi har et årligt forbrug af gas for ca. 24-28.000 kr og overvejer et træpillefyr, opstillet i en garage/værksted som vi måske snart vil modernisere/rive ned og genopføre. Der er i den anledning dukket et par spørgsmål op:

1. Hvor langt fra "hovedhuset" kan man stille sit træpillefyr, og hvor meget plads skal man regne med at fyr+piller optager?

2. Da vores komfur kører på naturgas, skal gassen fortsat bruges - det er der vel ingen problemer i?

3. Prisen - er den ikke ca. det halve af gas? Og kan man regne med at prisen for piller fortsat vil være så meget lavere end gas? Jeg er godt klar over at der ikke kan gives garantier på den slags svar i dette lands afgifts-helvede (... og da slet ikke under et evt. Lykketoft/Jelved-skattestop! :shock: :shock: :shock: ) - men kom med et god bud hvis du har det?

Hvis forudsætningerne holder bare nogenlunde, vil besparelsen over 10 år kunne betale en ret stor LDS-værkstedsbygning - og det er jo ikke så ringe endda!

Med venlig hilsen
FlemmingB

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!!!

En Passat træpille-kedel fylder ikke mere end en alm. oliekedel og jeg mener det er den eneste på markedet som må køre med trykekspansion. Anskaffelses prisen er ca 30.000,- til 40.000,-. 600.- kg træpiller fylder ca. 1 m3, normalt skal man aftage 3 tons for det er gratis leveret.

Vi gi'r 1.600,- kr/tons her på øen. jeg mener at 2.25 kg piller svarer til 1 ltr. olie. (prøv at checke www.shell.dk)

Mine svigerforældre har en gammel gård som ikke er isoleret, varme anlægget er gammelt og rørene er heller ikke isoleret, det samme gælder kedlen. De fyre for 16.000,- kr/år, og så har de det mormorvarmt.

Mit eget Pillefyr er placeret 30 mtr væk fra hovedhuset i et udhus. Jeg har brugt Preisoleret fjernvarme slanger mellem husene
Citat fra smeden

Mit eget Pillefyr er placeret 30 mtr væk fra hovedhuset i et udhus. Jeg har brugt Preisoleret fjernvarme slanger mellem husene


Må man spørge, hvor meget du gav for de rør, og hvor du købte dem? Jeg overvejer selv at trække rør mellem huset og laden men syn's godt nok priserne jeg har set har været noget hampre...
Hej

Langt de fleste pillebrændere er godkendt til trykekspansion. Mange konventionelle stokere er ikke. Min egen er en TB mini, den har også godkendelsen. Er 1600 kr pr tons for træpiller på Samsø ikke dyrt? Jeg giver i øjeblikket 975 pr tons ex moms for piller i god kvalitet. Prisen er i øvrigt faldende og intet tyder på at den skulle begynde at stige igen. FB, du kender vel www.pilleklub.dk?

mvh Anders
Hej!!

1.600,- er prisen på Samsø, jeg ved de er billigere i jylland, men så skal fragten lægges til og fortjensten ryger sig en tur.

Jeg gav 7.500,- for 2 x 30 mtr 32mm Preisoleret Pex Rør (STARpipe), Jeg købte dem gennem mit arbejde, og fik dem under halv pris.
Annonce
Tak for de gode svar ... nu skal jeg til gengæld kvittere med nogle supplerende spørgsmål! :wink:

Næ, jeg kendte ikke til pilleklub.dk, og der står følgende sætning der får mig til at studse:

...dog skal man huske at hvis man bor i et områder med fjernvarme eller naturgas må man ikke skifte til stokeranlæg.

Nu har vi naturgas, sååeeøøøhhh??? Og hvorfor må man ikke skifte? Er et pillefyr og et stokeranlæg det samme?

Med venlig hilsen
FlemmingB

Det er forskelligt fra område til område, om du må skifte til piller. Prøv at høre teknisk forvaltning, om du må etablere stoker (et pillefyr betragtes vist som en "underart" af stokerfyr).

Hvis du har naturgas skal du formentlig altid betale et beløb til det, men hvis du alligevel bruger det til komfur er det sikkert ikke noget problem.

Jeg tror den officielle forklaring på, at man ikke må skifte er, at fjernvarme og naturgas er miljøvenlige energiformer, som skal fremmes. Den reelle er snarere, at man vil sikre indtægter til distributørerne... I hvert fald m.h.t. CO2 er der jo ikke noget brændsel, der er mere miljøvenligt end træpiller.

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej FB

Der er nok ikke helt enighed om begreberne men jeg opfatter det som følgende:
Et pillefyr er det samme som en træpillebrænder. Der fungerer på den måde at en snegl kører pillerne fra et laget af en vis størrelse op ca en ½ meter over brænderen og pillerne falder så gennem en plastikslange med i brænderen. Disse er typisk godkendt til trykekspansion. Faldslangen udgør sikringen mod tilbagebrand. Er oftest udstyret med et varmelegme som tænder for bålet. Det giver stor komfort og muliggør at man f.eks kan lave det varme vand om sommeren med en pillebrænder. Kører bedst med træpiller evt plus lidt korn.
En stoker et pillelager (typisk 2-400 l) med lufttæt låg og en snegl i bunden som kører piller direkte fra lageret gennem et kort jernrør direkte ind i bålet i brænderhovedet. Sikringen mod tilbagebrand er dels det lufttætte låg over lageret og en temperaturføler på røret mellem brænderhoved og magasin (pillelaget) som ved tilbagebrand åbner for en tank med vand som slukker ilden. De fleste modeller har ikke automatisk tænding. Gode modeller kan fyrer med mange forskellige brændselstyper, f.eks flis, dog vil det oftest være nødvendig med en omrører i magasinet.
Inden en evt investering i et træpillebrændende systen af den ene eller den anden art er det vigtigt at overveje alle disse ting grundigt hvis det skal blive en succes.

mvh Anders
I er nogen hajer alle sammen - tak for gode svar! Har nu et godt grundlag for de kommende overvejelser. tongue

Jeg havde godt nok mistanke om at grunden til at man ikke "må" bruge piller i de førnævnte områder, er den dér halv-kommunistiske tankegang der efterhånden er ved at være en enorm klods om benet på vores samfund :evil: Nå, men det ændrer sig forhåbentlig .... i løbet af de næste to-tre århundreder......... :?

Anyway, tak for svarene!

Med venlig hilsen
FlemmingB

Hej Igen

Du skal nu ikke give helt op på forhånd selvom du bor i et naturgasområde, det gør jeg sådan set også. Kvarteret er bare fra før naturgassens tid, derfor er der ingen bestemmelser om at man skal være tilsluttet gassen. Forhør dig ved kommunen.

mvh Anders
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis