Mere pillefyr...

Go'dows!

Vi har et årligt forbrug af gas for ca. 24-28.000 kr og overvejer et træpillefyr, opstillet i en garage/værksted som vi måske snart vil modernisere/rive ned og genopføre. Der er i den anledning dukket et par spørgsmål op:

1. Hvor langt fra "hovedhuset" kan man stille sit træpillefyr, og hvor meget plads skal man regne med at fyr+piller optager?

2. Da vores komfur kører på naturgas, skal gassen fortsat bruges - det er der vel ingen problemer i?

3. Prisen - er den ikke ca. det halve af gas? Og kan man regne med at prisen for piller fortsat vil være så meget lavere end gas? Jeg er godt klar over at der ikke kan gives garantier på den slags svar i dette lands afgifts-helvede (... og da slet ikke under et evt. Lykketoft/Jelved-skattestop! :shock: :shock: :shock: ) - men kom med et god bud hvis du har det?

Hvis forudsætningerne holder bare nogenlunde, vil besparelsen over 10 år kunne betale en ret stor LDS-værkstedsbygning - og det er jo ikke så ringe endda!

Med venlig hilsen
FlemmingB

Go'dows! Vi har et årligt forbrug af gas for... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Pillefans.
Jeg har ind imellem fulgt med i debatten om forskellige opvarmningsformer her i forumet. Jeg skrev også et indlæg om olie kontra alternative energiformer og isolering, – lidt for at provokere, og det må man sige lykkedes. Nu er der kommet priser på bordet, både for pillefyret, rør, men ikke arbejdsløn. De 1600,- for 1 ton træpiller og sammenligningen 1 L. olie = 2,25 kg. træpiller gør at du sparer ca. 2,- kr. pr. liter olie/gas. Med et forbrug på 2000 l. olie sparer man således 4000,- kr. pr. år. Med de priser på pillefyr, rør og installation, går der, uden at regne med forrentning ca. 15 – 20 år før det er tjent hjem!
Det kan godt være det er mig der er magelig, men ikke om jeg gad alt det besvær med piller – både til fyret og til hovedet – opbevaring af piller – skovle piller i tide og utide – tømme aske og sidst men ikke mindst al den gode plads sådan et skrummel fylder.
Jeg er fuld af beundring over de initiativer der bliver taget for at spare penge, men ind imellem fornemmer jeg det gøres med skyklapper på.
Med venlig hilsen og god fyringssæson.
Bjørn. biggrin
Hej Bjørn

Nu skal man jo ikke glemme at LDS´ere er folk som får tingene billigt og pilleprisen er heller ikke 1600. Det gælder kun på Samsø.
Jeg har investeret 26000 i mit glimrende pillefyr og sparer i forhold til olie mindst 10,000 kr pr år. Det bliver en tilbagebetalingstid på 2,6 år. Fyret er nu forlængst betalt i sparrede olieudgifter. Min timeløn for det arbejde jeg har med fyret idag er 1000 kr som ikke skal beskattes. Jeg tror at skyklapperne skal helt hen foran øjnene hvis man skal kunne undgå at få øje på denne kæmpe gevinst som et pillefyr er i mange situationer.

mvh Anders
Citat fra bjørn

Jeg er fuld af beundring over de initiativer der bliver taget for at spare penge, men ind imellem fornemmer jeg det gøres med skyklapper på.


I så fald smitter skyklapperne da vist :lol:

at du sparer ca. 2,- kr. pr. liter olie/gas

Jeg ved ikke, hvor du har dine tal fra, men et hurtigt check (jeg kigger kun priser, når sådan noget her dukker op smile ) siger:
Dyre træpiller (Samsø): 1600*2,25=3600
Billig olie (statoil): 6300
Besparelse: 2700 kr eller 43%

Billigere træpiller (Shell, ikke de billigste): 1495*2,25: 3364
Olie (Shell - ikke noget "ekstra-termo + ultra"): 6600
Besparelse: 3236 kr eller 49%

Med et olieforbrug på ca. 4500 liter sparer man (jeg) således 12000-14500 årligt.

Mine omkostninger har været:
Pillebrænder: SEK 20.000 ~ DKK 17.000
Transportsnegl med motor: max. 5.000
Silo med indblæsning (selvfølgelig LDS smile ): max 5000

I alt: DKK 27.000

Og så selvfølgelig hele fornøjelsen af at bygge det :lol: :lol:

Det er fint, at du ikke gider besværet, men for mig er investeringen tjent hjem efter max. 2½ år (inkl. kapitalomkostninger). De er gået, så nu sparer jeg min. 12.000 kr/år. Det svarer til en lønforhøjelse på 3000 kr/md (før skat), hvilket jeg så rigeligt synes opvejer den ene time, jeg gennemsnitligt bruger om måneden, men sådan er vi jo så forskellige - og gudskelov for det, for ellers ville efterspørgslen og dermed prisen på piller jo stige :lol:

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis