Effekt på køkkenredskaber

Jeg skal til at lave el-planlægning til køkkenet.

Er der nogen der kan oplyse ca. effektforbrug på følgende enheder:

Køle/frys- skab
Emhætte
Microbølgeovn
Opvaskemaskine

Thomas
Jeg skal til at lave el-planlægning til køkkenet.... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Her er hvad jeg ville gøre...

3x16A til kogeplade hvis el.
16A til Ovn
13A til micro, dog trenger nogle kombi ovn/micro 16A
13A til Oppvask
13A til stik.

Oppvaskmaskin = 2200W
Micro = 1000W -> 2000W med/uden grill
Køleskab = 200-500W, 1 eller 2 kompressorer
Emhætte = 200W

Stik til køleskap og emhette ville jeg tilkoble en af 13A kurserne hvor der var kortest afstand til.
Man kon godt sette op 13A på en gammel inst. med 1,5mm, så lenge resten af utstyret kan klare det.

Husk at du kan gøre meget af forarbejdet selv. Lægge rør til ledninger, dåser, osv.. Muligt at eletrikeren din lar deg trække ledninger i rørene også, slik at han bare skal koble.

-Mvh Kaj

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
Tak for det.

Men er det ikke lovligt at trække 5x1,5 inst. kabel fra en 4-polet gruppe og føre til f.eks 3 stikkontakter eller køleskab,emhætte,stikkontakt. Dvs. en fase på hver og sløjfe nul + jord videre ?

Jeg har hørt delte meninger om dette. Det skulle være lovligt, men nogen fraråder det p.gr.a. noget med hvis nul'en mister forb. så sker der overspænding... men jeg har hørt fra andre elektrikere, at dette gør de dagligt ude i det virkelige liv....

Thomas
Hejsa alle.

Dette er fuldstændigt off topic, undskyld, jeg er bare blevet nysgerrig...

Njord, jeg har bidt mærke i at du konsekvent skriver "instalektioner" i stedet for "installationer". Er der en dybere mening med det?

Det er ikke en kritik eller noget, nu kan jeg bare ikke længere styre min nysgerrighed! biggrin

Med venlig hilsen
FlemmingB

Annonce
mckajvah>

Undskyld, jeg er aabenbart ikke helt opdateret. Da jeg arbejde som elektriker for 3 aar siden maatte man ikke.
Ok, men hvad gjorde man så for 3 år siden, hvis man havde en 4 polet grp i tavlen. Kunne den KUN bruges til 400V ? Den måtte ikke bruges til 230V på 3 faser?

Thomas
ThomasR>

Jeg tror du misforstod, jeg svarede paa mckajvah's indlaeg.

Men med hensyn til 4 polet gruppe, man maa gerne koere 230V stikkontakter paa en 4 polet gruppe, men jeg ville aldrig selv goere det, pga hvis der opstaar en nul fejl, risikere man at der kommer mere end 230V ud paa stikkontakterne, og det er jo ikke saa smart.
Ok, men er det ikke ret teoretisk... og hvis man har en udvidet el-forsikring i sin indbo, så vil den vel dække, hvis det er en lovlig inst.

Thomas
Du kan godt have en 4polet gruppe til lys og diverse elapp.
Men i dag er det et krav, at du har min. 2 grupper til køkkenet.
og i flg. SB regner man en 4 polet gruppe for 1 gruppe, og ikke 2 eller 3.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis