Blandingsforhold til murearbejde

Jeg vil lige gå igang med noget murearbejde, da min murer er lidt sløv fortiden.

Hvilket forhold blander man nu mørtel og cement til fuger/mørtel mellem mursten ?

Ved sætningsrevner lægger jeg nogle 6mm jern i fugerne. Skal det være med samme blanding ?

Hvad er forholdet til det man kaster ud med ? Jeg har en rå murstensvæg der skal pudses. Skal man ikke kaste den ud inden man pudser ?

Thomas
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rart at høre at jeg ikke er den eneste af slagsen. :lol: !!!

Men ok. mørtelen mellem murstenene til alm. indvendig opmuring blandes normalt i forholdet mørtel 10 dele cement 1 del.

Til fugeopgaver efter udkradsning, udfuges med mørtel/ cement 6:1.

Sætrevner. ( lyder fælt ), kan være meget svære, for ikke at sige, næsten umulige at stoppe i murværket alene. her skal ofte understøbes ved fundament.

HVAD ER ÅRSAGEN !!!!!!! :?:
Er det regulære sætrevner, Fra revnet fundament.
eller svindrevner efter tilbygning/ ombygning.
Jeg vil mene at jo stærkere blanding du udfuger med, jo mindre fleksibilitet bliver der i fugen.
Vedrørende indmuring af jernbindere, vil det bedste være at bruge en blanding af beton og ikke mørtel, da kalk hurtigt nedbryder jern.

vedr. pudseopgaven. udkast er ikke altid nødvendig, men giver trods alt en bedere bund for den nye puds at bide i. Det letter ofte arbejdsgangen da pudselaget tørrer mere jævnt.

Udkast Cement/sand 1:3 ( så er her noget at bide i.)

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Nemlig, og brug så færdigblandet for det er meget mere lækrere at arbejde med end hjemmerørt, og du ved det præcist overholder det der kræves.

Mvh. JørgenE
Jeg er ikke enig i, at færdigblandet er bedre at arbejde med - tværtimod!!!
Men det er rigtigt at du undgår eventuelle problemer med forkert blandingsforhold, og derfor er det et oplagt valg.
Kender ikke ellekilde. eller forskellen mellem sand og grus, er det måske kun kornstørrelsen ?

Mørtel er "lidt af en videnskab", det jeg tidligere beskrev, er nogle generelle retningslinier, som jeg selv benytter. og indtil videre med held.!
Mørtel kan indeles i hovedgrupper.
Cementmørtel, KC mørtler (bastardmørtler) eller rene kalkmørtler.
Herunder skelnes uderligere mellem hydrauliske og luftmørtler. Så jo det kan virkelig virke meget svært at overskue.

Så forslaget med at bruge færdigblandede mix, er et absolut fornuftigt alternativ.

Se evt. optiroc nu MAXIT, på deres hjemmeside. Her kan du få en udførlig produktbeskrivelse. og lur mig om de ikke har et produkt til udkast!

Angående dine jernbindere, kan du svumme disse i en betonblanding inden indmuring. ( dette for at modvirke tæring) Kalkmørtel alene vil ætse disse på få år.

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Da jeg ligger i større renoveringsopgaver i disse år, har jeg altid ellekilde, grus, sand, mørtel, cement liggende, så jeg foretrækker også selv at blande.

Har haft murer gående i adskillige år, så man får efterhånden luret tingene af.

Thomas
Foskellen på sand og grus er ikke defineret. Det lader til at sand i den en ende af landet kaldes grus i den anden. Jeg synes du skulle læse linket herunder. Der er både vejledning i opførsel og flere skemaer til blandingsforhold. Det kan godt tage lidt tid at hente.

http://www.aalborg-portland.dk/pdf/GDS2002.pdf

Til udkast benyttes oftest murergrus 0-4mm og cement i forholdet 1:3.
Du kan sagtens bryge ellekilde, men det bliver knap så stærkt. Forskellen er dog lille. Du kan i princippet kaste ud i hvad du har lyst til, men ovenstående er den oftest benyttede.

Ellers spørg igen!!!
Søg på ellekilde, det hitter.

Blandingsforhold. Gør det selv bladet havde i forrige nummer en fed lille illustration der viser blandingsforhold til mange ting. Men den må ikke scannes ind og videregives, så find den selv.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Ellekilde (0-3) og cement bruges jo til at pudse sokkel 1:3.

Men hvad med de indvendige vægge i kælderen. Bør man ikke bruge samme blanding ? Jeg har hørt at mørtel ikke er diffusiont åbent og murene vil ikke kunne "ånde". Det er vel derfor man ikke bruger mørtel på sokkel ?

Har iøvrigt 2 fugtige steder. Overvejer endag at bruge Vandex. Man kan vel selv lave det, istedet for at få et proff. firma til det.

Thomas
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis