Blandingsforhold til murearbejde

Jeg vil lige gå igang med noget murearbejde, da min murer er lidt sløv fortiden.

Hvilket forhold blander man nu mørtel og cement til fuger/mørtel mellem mursten ?

Ved sætningsrevner lægger jeg nogle 6mm jern i fugerne. Skal det være med samme blanding ?

Hvad er forholdet til det man kaster ud med ? Jeg har en rå murstensvæg der skal pudses. Skal man ikke kaste den ud inden man pudser ?

Thomas
Jeg vil lige gå igang med noget murearbejde, da... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mørtel er i høj grad diffusionsåbent. Mere end ellekilde og cement. Dog er det en god ide at bruge sidstnævnte i kælderen, da det er hårdere og ikke ligeså følsom overfor påvirkninger(fugt osv.) som mørtel.

ang. vandex kan du sagtens selv lave det. Du skal blot være meget omhyggelig. Vandex kan ikke binde på kalk og du kan derfor ikke bare trække det uden på en rå mur, da der er kalk i fugerne. Derfor skal du først berappe området med f.eks. ellekilde og cement. Er din kælderydervæg i beton kan du godt. Blot skal den være ren og støvfri. Men læs vejledningen godt inden du går i gang. Og følg den!!!
Tak for det.

Men ang. mørtel så har jeg læst i et GDS blad at cementmørtel ikke er egnet til kælder da vanddamp ikke kan trænge igennem.

Er cementmørtel det samme som at blande alm 9% mørtel med cement 1:10 ?

Der er jo også kalkmørtel og kalkcementmørtel.

Thomas
Ang. mørtler.

1. Cementmørtel er en blanding af sand/ cement.
2. Kalk/cement mørtler eller KC mørtler er en blanding af sand cement
og kalkmørtel. (kaldes populært bastardmørtler) 1.2,3 og 4

3 .Endelig kommer rene kalkmørtler.

9% mørtel blandet med cement cement/mørtel 1:10 er en ren kalkmørtel.

1. Bruges til gulvbelægn udbedring af betonflader m.v.
2. skorstenspiber 50/50, murværk af støbte sten 40/60, udv. puds,
vandskuring og berapning 55/45
3. kalkmørtel 9% (grovpudsmørtel) 7,5% er til opmuring hvor intet andet er foreskrevet. endelig 22,5% til ( finpudsmørtel) indvendig.

(ovennævnte er kun et lille/vejledende udpluk af anvendelsesmuligheder!)

Alternativer se evt. under murcem.

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis