Kalk i vandet !!

Hej er der nogen der har erfaringer med kalkfjernere til montering på vandrørene ???

Der er forskellige typer, bla en type der monteres uden på eksisterende rørføringer og der er en eller flere gennemstrømnings modeller.

Jeg vil gerne høre om dine erfaringer gode og dårlige ??

Venligst Njord'

MVH Njord
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den eneste oplevelse vi havde var udgiften til kalkfjerneren.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Først: Man kan ikke få kalkfjernere. Der er ikke tale om at kalken i vandet fjernes! Derimod bliver kalken spaltet på en eller anden måde, hvorved den ikke aflejrer sig som en hård belægning.
Virkningen afhænger vist dels af kalkspalterens kvalitet (prisen/funktionsmåden/ magnetfeltets styrke) og dels af vandets indhold af metaller og hvilken slags vandrør man har.
Jeg købte i 1994 en vandspalter (ca. 2500 kr.) som er tilsluttet 220 V. Den er monteret uden på vandrøret (hovedledningen). Den elektriske strøm danner et kraftigt magnetfelt som på en eller anden måde påvirker kalken.
Det er flere år siden det har været nødvendigt at afkalke en vandhane. Og jeg skal måske tilføje, at jeg er ret hysterisk med at vandet skal kunne løbe frit ud af vandhanernes perlatorer.
Da kalken som sagt ikke fjernes fra vandet afsættes der kalk på f.eks. badeværelsesfliser og armaturer. Men da den ikke sætter sig som en hård belægning er den let at fjerne med en fugtig klud - uden brug af giftig kalkfjerner.
På varmelegemer (som f.eks. i el-vandkedler) kan det – på grund af den kraftige varmeudvikling - ikke undgås at der sætter sig kalk, men det er i et meget reduceret omfang. Måske er det nødvendigt at afkalke min el-vandkedel højst en gang om året.
Og jeg bor på Falster. I et område med noget af det hårdeste vand i Danmark!!!
Venlig hilsen
Mogens Olsen
Ok Mogens det med spaltningen lyder jo helt rigtigt....

Hvad med kalkens aflejring i badeværelset er det lige så meget som det plejer eller er det mere eller mindre besværligt at fjerne......

Venligst Njord

MVH Njord
Da kalken som sagt ikke fjernes fra vandet afsættes der kalk på f.eks. badeværelsesfliser og armaturer. Men da den ikke sætter sig som en hård belægning er den let at fjerne med en fugtig klud - uden brug af giftig kalkfjerner.
Det er vel den samme mængde kalk der afgives, men den bindes ikke hårdt fast!
Venlig hilsen
mogge
For ca. 10 år siden købte jeg en magnetafkalker til 450,- p.g.a. kalk på fliser og amaturer. Det hjalp intet.Jeg bruger Minuskalk fra Netto og når fliserne er afkalkede får de en gang klar voks som kan købes billigt på tankstationen,det de bruger i vaskehallen (medbring flaske)vandet praller af fliserne og det holder meget længe.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så vidt jeg ved, er der endnu ikke nogen der har været istand til at dokumenterer virkningen af en kalkspalter. Dog må jeg sige at mogge’s erfaringer lyder lovende. Jeg har også selv problemer med kalk selvom den tidligere ejer har monteret en "magnettingest" lige efter vandmåleren.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Der findes mange fusk-produkter og nogle er direkte skadelige da de hvirvler vandet op du risikerer rust-propper.

En DTU-støttet undersøgelse kan læses her: http://www.aqua-correct.dk/dk1skw/dk-test-godk.html

"DTH havde tidligt en mistanke til, at virkningen i de fleste kalkspaltere alene skyldtes turbulensstrømme. Når man fjernede magneterne i flere produkter var resultatet det samme: Uden overbevisende virkning. I dag er det realitet, at mistanken var velbegrundet.

Modsat for produkter med frit gennemløb, der udelukker muligheden for en turbulensvirkning. Her kan funktion alene henføres til magnetisk fremmedenergi. Resultatet hermed fra en krystaltest af vandets kalkstruktur efter inddampning"

Check også debatten her og bliv forvirret på et højere plan: http://cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/2318.all.html
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Fysisk - magnetisk - kalbehanding virker, men ikke med et par billige clamp-on magneter uden på rørene fra det nærmeste byggemarked.

Er man villig til at betale prisen for at opnå den ønkede funktion og resultater kan man besøge: http://www.aqua-correct.dk
her findes desuden tekniske oplysninger og anvendelser både i private og industriellle installationer.

Internet siderne er især et besøg værd for alle som ønsker seriøs information om fysisk vandbehandling.

Venlig hilsen
Bruno Ekelund Nielsen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Mogge
Hvad er så din erfarning så mange år efter?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis