Kalk i vandet !!

Hej er der nogen der har erfaringer med kalkfjernere til montering på vandrørene ???

Der er forskellige typer, bla en type der monteres uden på eksisterende rørføringer og der er en eller flere gennemstrømnings modeller.

Jeg vil gerne høre om dine erfaringer gode og dårlige ??

Venligst Njord'

MVH Njord
Hej er der nogen der har erfaringer med... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har samme virkning med vores, dog et andet mærke uden strøm, men kostede i 1990 kr. 2300.
Dog er vores vandkedel sådan at kalket ligger spaltet ( løst nede i bunden, som vi så skyller ud engang imellem.)
Kan klart anbefales, men har man et toilet der løber lidt eller en hane der drypper, så er effeckten væk.
Et eks. mere: i 1996 fik vi vores vaskemaskine repareret, og montøren skiftede varmelegemet ud......jeg sagde til ham at det kunne jeg ikke forstå, for den så da ud som ny....og dagen efter blev han nødt til at komme igen,
for det var motoren til vandpumpen i vakemaskinen der var gået, og ikke varmelegemet.:p
( NB: jeg betalte kun en gangs. rep.).

Med venlig hilsen

Søren
Fabrikanten i linket påstår også at gammel kalkbelægning opløses.
Det er måske ikke altid en fordel.
Jeg har hørt fagfolk udtale om gamle varmtvandsbeholdere, at "det er kun kalken, der holder den sammen."

Jeg kunne godt tænke mig at afmontere en længde vandrør i tilgangen fra vandværket, f.eks. 5m, (Det er vist max længde hos mig) dele røret i to, veje hver del, og herefter genmontere det hele med en magnetisk afkalker imellem, så der altså løber ubehandlet vand igennem første del og behandlet vand gennem anden del.
Efter et år eller flere kan man så foretage en kontrolvejning og konstatere, om der er aflejret eller fjernet kalk fra røret efter "kalkspalteren".

Dette eksperiment ville kunne overbevise mig.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Da vi overtog ejendommen, blev kalkspalteren monteret cirka 3 mdr. efter.
Jeg kunne "næsten" dag for dag se i den gamle håndvask at kalken forsvandt i det forcromede udløb. Man kunne ikke ane crom i starten, men efter et lille halv års tid kunne man se alt crom i bunden af udløbet i håndvasken.
For nogen tid siden fik jeg et vandrør til en varmtvandshanen taget fra, fordi
det faktisk havde en omvej på 5-6 meter, og monteret en direkte forbindelse.
Det gamle rør havde ikke det der lignede kalkafsætning mere.

NB: Hvis vandbeholderen bliver holdt sammen af det kalklag, så er det jo alligevel en stakket frist, og hvad koster det mon ikke i ekstra opvarmning,
når varmelegemet er så tilkalket.

Med venlig hilsen

Søren
Det koster jo ikke ekstra i opvarmning, at der er en dårlig varmeoverførsel fra kedlens vand til brugsvandet.
Det tager bare længere tid at varme vandet fordi der er en "isolering" af varmespiralen. Men varmen forsvinder jo ikke andre steder hen.
Men med hensyn til effektiviteten af en kalkspalter, så er jeg nok bare af natur mistroisk overfor mirakelprodukter.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Mig bekendt er det meget få producenter af kalkspaltere (om nogen overhovedet), der har været istand til at dokumentere deres produkts evne til generere et væsentligt magnetfelt inden i et jernrør.
Næstfølgende, faste magneter mister deres kraft over tid.

P.S. Så i går på Erhvervsfjernsyn på lokalkanalen en udsendelse om en dansk virksomhed, der producerer kalkspaltere. Til dokumentation af effekten var der et interview med en varmemester for en boligforening, der havde sat magneter på vandrørene til boligkomplekset. Han hævdede, at magneterne virkede (som beskrevet af flere herover) efter de havde siddet i tre måneder. Det sidste forstår jeg ikke noget af... efter tre måneder?
Annonce
Jeg har tidligere hørt en varmemester udtale, at fidusen virkede på en blok og ikke på en anden.
Det får jo mig til at tvivle på, om det overhovedet virker.
Iøvrigt har jeg på et tidspunkt læst reklamer for kalkspaltere af permanentmagnettypen, hvor reklametekstforfatteren går helt i selvsving og skriver om det store varmetab man normalt får ved tilkalkning af radiatorer.
Hvis producenten ikke er klar over at det kalkholdige forbrugsvand ikke cirkulerer i radiatorerne, og at tilkalkning her normalt ikke er et problem, så er jeg allerede stået af og afskriver produktet som et fidusprodukt.
Men det er jo godt at høre at der er nogen, der tilsyneladende har gode erfaringer. Det er jo derfor man stadig interesserer sig for emnet og forsøger at skille skidt og kanel.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis