Maling af trægulv

Hej!

Jeg har gennem de sidste tre måneder sat min lejlighed i stand, og smugkigget her på siden, tak for det :-)

Nu har jeg så et par spørgsmål...

Jeg har et trægulv i køkkenet, som jeg gerne vil male. Der har ligget linoleum ovenpå siden 1963 som jeg har pillet af, og nedenunder var der en slags planer, som jeg nu er ved at mejsle af. Når jeg bliver færdig med det, er planen at slibe gulvet med en slibemsakine. Der er lak på gulvet (og rester af planer), så jeg vil slibe i overfladen så malingen kan binde. Altså ikke noget med decideret afhøvling.

Lyder det som en god plan?

Trægulvet er jo fra Skt. Jørgens tid, så der er nogle dybe sprækker imellem plankerne. Jeg forestillede mig at det ville være smart at fylde dem op inden jeg maler gulvet (af hensyn til både udseendet og køkkenhygiejnen). Hvilket materiale ville det være smart at bruge? Ville jeg kunne bruge det Bostik finspartelmasse som jeg alligevel har stående? Eller skal jeg ud i noget med silicone?

Og til sidst: er der noget jeg skal være særligt opmærksom på i forbindelse med køb af gulvmaling? (det er et lille gulv, men det må meget gerne være billigt!)

På forhånd tusind tak!!

Kirsten Marie
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!!!

Du skal nok slibe det godt i bund, og afvaske de med salmiakvand, da det højst sandsynligt er behandlet med fernis.

Sprækkerne i gulvet kan du fylde med linoliekit.

Det er dumt at spare på gulvmalingen, da det jo gerne skulle holde i flere år.
Citat fra smeden

Hej!!!

Du skal nok slibe det godt i bund, og afvaske de med salmiakvand, da det højst sandsynligt er behandlet med fernis.


Kan jeg da ikke male ovenpå fernis?

Og tak:-)

Kirsten Marie
Hej

Ikke med et godt resultat.

Husk på at det er forarbejdet der er det vigtigste, for at få et godt slut resultat.
Hej

Selvfølgelig kan du godt male ovenpå fernis, men det kræver lidt skrappe midler(forarbejdet er mange 70-80% af det samlede resultat)

Slib gulvet, (gem lidt slibestøv) bland slibestøvet med trælim og fyld fugerne op, lad det tørre og efterslib) vask gulvet i grundrens, eftervask med eddikesurt vand (2dl til 10 ltr. vand)
Hvis du vil være sikker på at gulvmalingen holder så gør følgende:
Grund gulvet med en trægrundmaling, det giver en perfekt bund til efterfølgende behandling:
Mal 2 gange med en vandig gulvmaling i ønsket farve(kan tones i alle farver) , matslib med k180 (fjern slibestøvet) og efterlakèr 2 gange med en vandig gulvlak i ønsket glanstrin.
Husk ingen vand og fester på køkkengulvet, de næste 7-10 dage,
og brug kun rent vand til at vaske dine malede(lakerede) gulve, evt tilsat en lille lille smule sæbespåner.
så er det utroligt nemt at holde, efterlaker når der er behov for det.
Bare husk (først grundrens og derefter eddikesurt vand)

Colormann
Colorman, du er en snut! Det lyder ikke svært, lige det jeg håbede på!

Når du skriver "slib gulvet", mener du så slibe i bund, eller bare slibe i overfladen?

Og hvor skal jeg gå hen og købe maling og lak (uden at blive ruineret, men også uden at få et dårligt resultat)?

Kirsten Marie
Annonce
Hej

He He He

Politisk korrekt:
Slib helt i bund, så får du det mest optimale ud af gulvet:
ELLER
Plan slib overfladen, så meget, så du føler, at du kan leve med det.
Bare husk på, at ujævnhederne bliver synlige.

Hvor stort er gulvet :?: m2 = længde X bredde
Så skal jeg lynhurtig gi dig en pris, på hvad du skal give her i forretningen

Colormann
:-) tak igen.

Gulvet er vel 4x1,20, med lidt knæk og kanter. Og så er der toiletgulvet, som skal have samme behandling, som vel løber op på.... 0,7m2, tror jeg :-)

Og når nu det er så småt, skal jeg så ud og leje en monsterstor slibemaskine, eller kan jeg klare det med sådan en lille handy excentersliber eller noget i den stil?

Kirsten Marie
Hej

Lej en Kantsliber, det er en meget kraftig excentersliber udseende maskine, som bliver brugt sammen med den monsterstore gulvslibemaskine.
Her i forretningen, har vi en med velcro, og incl. støvpose koster det 40,- i døgnet. + forbrug af slibeskiver.
Du kan også vælge og få hele gulvslibesættet til 69,- i døgnet.
Ved den monsterstore gulvsliberen, skal du heller ikke bruge værktøj til at skifte bånd. Der er en kobling på maskinen, d.v.s. at selve valsen som sandpapiret sidder på, ikke starter nede på gulvet, men med koblingen, får du hævet og sænket valsen

Du skal bruge:

1 ltr. grundrens 29,-
3/4 ltr grundmaling til 129,-
2 x 3/4 ltr. gulvmaling a 149,- eller 3ltr. til 349,-
2 x 3/4 ltr. gulvlak a 139,- eller 3 ltr. til 318,-

Colormann
Fantastisk. Deus ex machina! Tak.

Og jeg holder mig til kantsliberen, så. Den store der er vist lidt svær at have med på cyklen, nemli' ;-)

Kirsten Marie (snart med 100% færdig lejlighed - skønt)
DET DER kan ikke svare sig. Jeg ville lægge noget nyt ovenpå. Linoleum. Eller lægge et helt nyt gulv.

Fernis er noget værre lort og du kommer aldrig af med striberne imellem brædderne. Jo mere fikumdik du fylder i jo værre bliver det.

Delfinen
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også