Overvejelser ved huskøb.

Hej alle,

Jeg er ny her på siden og har en masse spørgsmål ;-)

Vi overvejer at købe et hus fra 1823 og inden vi skriver under har vi brug for en byggesagkyndig, som kan tage med ud og gennemgå ejendommen sammen med os -og som kan hjælpe os til at få et billede af hvor mange penge vi skal bruge. Spørgsmålet er så hvem der er bedst at tage med: en håndværker med lang allround erfaring, en arkitekt der er vant til at lave tilstandsrapporter, en entrepreneur eller hvad? Ejendommen ligger i Fakse og hvis der er nogen som kan anbefale en bestemt person kunne det være dejligt. Hvor meget koster det mon cirka at få en fagmand til at gennemgå ejendommen?

Huset har stråtag og uisolerede massive mure, halvdelen bindingsværk og halvdelen mursten. Vi starter med at isolere (og brandsikre) 1. sal i huset. Desuden tror jeg at vi vil isolere terrændæk i hvert fald på norsiden. Gulvene er isolerede. Udover det skal der forsatsvinduer og det gamle oliefyr udskiftes med et stoker fyr. Efter al denne opremsning er spørgsmålet så om man mon kan bo et par år i et hus som ikke har isolerede vægge. Vi er klar over at varmeregningen vil blive relativt høj på trods af at det er på træpiller, men vi vil helst vente et par år med at isolere indvendige vægge pga. økonomien. Desuden kunne det måske være ok at opleve en enkelt vinter og se hvor problemerne er størst.

Jeg ved godt at det er meget svært at svare på baggrund af disse oplysninger, men hvis nogen af jer har nogen ideer eller egne erfaringer vil jeg blive meget glad for at høre fra jer.

Mange hilsner fra Anne


- Claus
Hej alle, Jeg er ny her på siden og har en masse... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skal I bruge en tækker, så brug firmaet Fobian (det hedder familien) fra vistnok Møn eller Lolland. Hans søn er ligeså god, men det er godt nok 20 år siden, men da var far'en vel 40 år og arbejdede mest på Rømø.
Det var et fantastisk arbejde de lavede og prisen var ok med regning. At skifte lægterne kostede ikke ekstra, hvis de trængte. En anden på Skovvej fik lavet det sort, og da der var gået 4 år lignede det, det tag vi fik udskiftet, og han gav godt nok kun 2/3 pris, men måtte få lavet det om, rent amatørarbejde. "Vores" som overlevede masakren på huset er nu 20 år efter ligeså smukt som dengang - kvalitet - og ikke 20 cm. tykt men 40!
- JørgenE

PS: Jeg kan ikke lade være med at smile. Man har enorme følelser for sådant et hus selv så mange år efter - gad vide, om det også gælder ens hus der er et par hundrede år yngre?


Mvh. JørgenE
Jeg vil klart anbefale at du tager en arkitekt/bygningskonstruktør med erfaring i ældre huse med ud for at vurdere huset.
Jeg vil i øvrigt anbefale dig at købe bogen "Huskøb, sådan!" som bl.a. indeholder en liste over risikable konstruktioner man bør være særligt på vagt overfor. Læs evt. omtale af bogen her: http://netarkitekten.dk/kategori/byghv/bogdpb/huskob.htm
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis