Hvorfor må man ikke selv sætte udendørs lamper op?

Hej!

Hvorfor er det nu lige, at man ikke selv må sætte udendørs lamper op? Ved en hurtig søgning i dette forum (og ved at bladre igennem diverse byggemarkedskataloger) støder man gentagne gange på artikler, der gør opmærksom på, at opsætning af udendørslamper kun er noget for autoriserede el-installatører. Men hvorfor er det egentligt sådan? Jeg mener, hvor svært kan det være:

1. Man borer lampen ind i væggen
2. Man trækker en ledning (beregnet til udendørs brug) langs muren.
3. Man borer et hul i muren og trækker ledningen igennem.
4. Man sætter et stik på ledningen.
5. Man sætter stikket i en stikkontakt.
6. Man tænder for kontakten
7. Man har lys!

Hvori adskiller denne procedure sig fra opsætningen af indendørslamper? Er der nogle specielle forhold der gør, at vi amatører bare ikke kan finde ud af det? Eller er der bare en tåbelig lovgivning på området :?:

Mvh. Dr. Bundkrans
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Såre simpelt - DET ER KNALDHAMRENDE FORBUDT at trække bløde ledninger gennem vægge såvel som bruge disse som en fast installation. Og al montering af kabler i den eksisterende installation er at betragte som elektrikerarbejde.

Kan fortælle dig, at de sidste to lejligheder, jeg har ejet, har det kostet de tidligere ejere hhv. 15000,- og 8000,- at udbedre sådanne små julenumre.

Vil anbefale dig at aftale med din elektriker, at du laver forarbejdet. Så koster det ikke mange basører at få ham til at slutte det til.

Mvh.

Jan R.
Hmmm... jeg havde egentlig tænkt på at trække kabler med jordforbindelse, men på de lamper jeg har købt (i Silvan) er der kun en samlemuffe med to ledere...!

Mht. at trække bløde kabler gennem vægge, så HAR vi faktisk allerede denne løsning i vores hus til de eksisterende havelamper (var der allerede da vi købte huset). Vil det sige, at det faktisk er ulovligt? Gad vide om det er noget ejerskifteforsikringen dækker... på den anden side, det kan jo nok ikke betale sig, da der er en selvrisiko på 10.000 kr...

Mvh. Dr. Bundkrans
Mener ikke, selvrisikoen er ikke gældende ved ulovligheder. Kender ikke lige proceduren, men forsikringen vil formentlig rejse krav mod den tidligere ejer (mine hændelser var fra før ejerskifteforsikring blev normalt).

Jeg havde næsten samme fejl på den ene lejlighed - var relativt nem at udbedre. Imidlertid stillede den tidligere ejer sig på bagbenene, hvorfor jeg var nødt til at gå rettens vej. Så kom elektrikeren på banen og var af en eller anden teknisk grund nødt til at udbedre installationen helt tilbage til sikringsskabet. Så i stedet for at have givet mig en tusse til at rette fejlen, kom hun af med 15000,- plus sagsomkostninger......

Men hvis din installation ellers er i orden, så drop det - det koster mere i tid og ærgrelser.

Mvh.

Jan R.
....og det betyder, at det er lovligt Jensen ?? biggrin


Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
Jan R

Idag når du sælger et hus, skal der laves tilstandsrapport. Med denne fraskriver sælger sig ethvert ansvar, og ejerskifteforsikringen skal betale hvis der er lavet fusk.
Hej StenKrog

I tilstandsrapporten er der et par spørgsmål i sælgeroplysningerne, om der er udført arbejde af uautoriserede, og hvis man ikke er ærlig her, har man et problem og kan drages til ansvar, hvilket mange er blevet.
Jan R. skrev den 01-09-2004 06:48:06

Såre simpelt - DET ER KNALDHAMRENDE FORBUDT at trække bløde ledninger gennem vægge såvel som bruge disse som en fast installation. Og al montering af kabler i den eksisterende installation er at betragte som elektrikerarbejde.

Kan fortælle dig, at de sidste to lejligheder, jeg har ejet, har det kostet de tidligere ejere hhv. 15000,- og 8000,- at udbedre sådanne små julenumre.

Vil anbefale dig at aftale med din elektriker, at du laver forarbejdet. Så koster det ikke mange basører at få ham til at slutte det til.

 det er IKKE forbudt at trække bløde kabler i vægge. Men det skal selvfølgelig være installations kabel med de rigtige specifikationer.

- Bøjelige flerleder kappeledninger må anvendes til fast installation når følgende overholdes:
 -- Ledninger skal anbringes uden for rækkevidde , eller 
 -- hvis kappeledningen anbringes i et rør, lukkede ledningskananler, eller
 -- hvis det simpelthen er nødvendigt af hensyn til bevægelighed / vibrationer osv.

- Bøjelig kappeledning må ikke indmures eller indstøbes direkte i væg eller gulv, og må heller ikke nedgraves.

- Når kappeledninger anvendes i synlig installation uden for rækkevide, f.eks. under nedhængte lofter osv. - så skal de fremføres i kabelbakker eller gøres forsvarligt fast til bygningsdele. Kappeledningen kan hænge frit i kortere afstande f.eks. mellem armaturer. 

- Når man installere den bøjelige kappeledning i rør eller kanal uden for rækkevide, er det tilladt at ledningerne ved hjørner og retningsændringer føres uden rør, kanal osv.

- Man skal være særlig opmærksom på at kappeledningerne ikke beskadiges af skarpe kanter osv - især hvor de hænger frit.

- Når man montere bøjelig kappeledning, skal det afsluttes i en dåse, roset, afbryder, stikkontakt eller i en fastmonteret brugsgenstand. Det er vigtigt at tilslutningsklemmerne er egnet til flertrådet ledere, og at selve kablet er forsvarligt aflastet.

- Typerne af kappeledning der anvendes til fast installation skal mindst være af typen H05... , den typiske betegnelse for disse typer er H05VV-F, som fås i f.eks. 3G1,5 og 5G1,5mm2.
Det er vigtigt at huske at mindst tværsnit for fast installation iht. stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6 §524.1 er 1,5mm2 for kobberledninger. Så ledningens dimension må ikke være under 1,5mm2 når det skal indgå som fast installation.
FGsupermand. Du skal lige være opmærksom på at tråden er fra 2004, og der er sket ændringer på det område siden. Desuden er den stærkstrøms bekendtgørelse du henviser til ikke længere gyldig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis