Strømtræk på et 0.75 kvm 2-ledet kabel

Uden at have specielt kendskab til dette område inden for el, vil jeg høre hvor mange watt der må tækkes på et 0.75 kvd 2-ledet kabel til brug ved (loft)lamper ?

Jeg spørger pga. at jeg vil sætte flere lamper på samme kabel, som et slags Y-led hvor ledningerne bliver samlet ca. midtpå mellem loftudtag og lamper i en lille samledåse. Det er kun for at det skal se pænt ud så der ikke hænger flere ledninger end højest nødvedigt.

Umiddelbart er der ikke mulighed for at "doner kablet" fra loftudtaget er kraftigere (kvd.)

Findes der en tabel / formel ville det være meget ønskeligt.

Thomas

Thomas
Uden at have specielt kendskab til dette område... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rart med en god far biggrin

Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
Hehe, nej det ville sikkert ikke være så galt biggrin

Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
Citat fra christian_s

Hej.

Nu blev det til en masse skrivelse, så jeg har lige lyst til at nævne:

Det er tillladt for alle, at udskifte gamle stikkontakter med nyere. Som udlært elektriker har du desværre ikke en skid mere rettigheder, end din nabo har, eller for den sags skyld alle andre. Her kræves der papirer som El-installatør.

Det er én ting der er træls ved el, synes jeg. For som udlært tømrer, murer, maler, mekaniker, smed o.s.v., kan du starte for dig selv, lige så snart at du har fået svendebrevet, men indenfor el-faget er du nødt til at videreuddanne dig, for at kunne starte som selvstændig.

Mvh.

Christian


Ja det er rigtigt, men som elektriker ved man nok bedre hvad der er rigtigt og hvad der ikke er rigtigt bedre end en "ikke" elektriker. Man skal jo bare kende sine begrænsninger og vedkende sig dem. Eller få en til at hjælpe en hvis man ikke har styr på det. Jeg lægger heller ikke tag på mit hus da jeg ikke har prøvet det og sikkert ville gøre en masse forkert, selvom jeg måske godt må, men det gør det jo ikke mere rigtigt. :wink:
Annonce

hejsa alle faldt lige over denne tråd....

Jeg har selv lavet en forlængerledning på 50meter med 3 x 0,75 og den skal trække 800-1000 watt, dette er vel ok det er til en pc 13a sikring foran

mvh hilsen Martin

Hvis du trækker 1000W i en 50 meter lang 0,75mm2 ledning, får du et spændingsfald på ca. 10 volt.

Det går jo nok, men jeg ville vælge en 1,5mm2


Vi prøver igen, i morgen --

Sikringerne i tavlen er som sådan ikke beregnet til at beskytte det tilsluttede apparat men derimod den faste installation.

Du skriver ikke hvad der skal tilsluttes for enden af denne her lange ledning, men nogle gange kan det give problemer hvis spændingsfaldet bliver for stort. Nok hovedsagligt hvis det er noget med motorer. 

Når det sagt så har jeg højtryksrenseren nede ved drivhuset en gang om året og der har jeg nok 100m forlængerledning. Og det har ikke givet problemer, men renseren er også ganske lille og forlængerledningerne er måske også lidt kraftigere end 0,75mm2. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Han skriver det er til PC men der synes jeg nok 800 - 1000 w er til en noget velvoksen PC


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

en rendyrket gamer pc trækker ca. 1500 watt......

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også