Strømtræk på et 0.75 kvm 2-ledet kabel

Uden at have specielt kendskab til dette område inden for el, vil jeg høre hvor mange watt der må tækkes på et 0.75 kvd 2-ledet kabel til brug ved (loft)lamper ?

Jeg spørger pga. at jeg vil sætte flere lamper på samme kabel, som et slags Y-led hvor ledningerne bliver samlet ca. midtpå mellem loftudtag og lamper i en lille samledåse. Det er kun for at det skal se pænt ud så der ikke hænger flere ledninger end højest nødvedigt.

Umiddelbart er der ikke mulighed for at "doner kablet" fra loftudtaget er kraftigere (kvd.)

Findes der en tabel / formel ville det være meget ønskeligt.

Thomas

Thomas
Uden at have specielt kendskab til dette område... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
For mig lyder det som om, at man bør kontakte en elektriker. Vores elektriker til vores nye køkken nævnte, at vi sagtens kunne ændre 10 amp. til 13 amp. da de ved belastning ofte springer (typisk til jul og gæster). Men med det I skriver er jeg i tvivl, for installationerne er fra 1972, og forbruget er jo åbenbart for stor pr. 10 amp.sikring, mens det elektrikeren nu har lavet er fra.... ja i år.

Mvh. JørgenE
Alt normal fast installation er lavet i 1,5 mm2 hvilket må forsikres med op til 13 A. Igen dette er fast installation, der skal kortslutningsbeskyttelsen (sikringen) passe. Ved "tilledninger" dvs. ledninger til lamper boremaskiner osv i 0,75 mm2 må der kortslutningsbeskyttes med op til 20 A men der må maks bruges op til 9 A. Dvs at du gerne må sætte 13 A sikringer foran din Elinstallation.
Du bør dog få tjekket din installation i gennem af en elektriker inden de bliver skiftet da producenten kun garanterer 20 års drift på normale faste installations matriale... Der kunne være begyndene overgang, foresaget af slidtage, fugt, og andet! (Du må heller ikke lave det selv aligevel).
Hvis du havde haft et hus fra 1930 og frem efter ville jeg være rigtig bekymret, stof isolering og sådan + der var en periode under 2 verdenskrig hvor man for at spare på kobber blandede alt for meget jern i og kun lavede det som 1 mm2...

John (elektriker)

Selv gjort er vel gjort
Alt normal fast installation er lavet i 1,5 mm2 hvilket må forsikres med op til 13 A. Igen dette er fast installation, der skal kortslutningsbeskyttelsen (sikringen) passe. Ved "tilledninger" dvs. ledninger til lamper boremaskiner osv i 0,75 mm2 må der kortslutningsbeskyttes med op til 20 A men der må maks bruges op til 9 A. Dvs at du gerne må sætte 13 A sikringer foran din Elinstallation.
Du bør dog få tjekket din installation i gennem af en elektriker inden de bliver skiftet da producenten kun garanterer 20 års drift på normale faste installations matriale... Der kunne være begyndene overgang, foresaget af slidtage, fugt, og andet! (Du må heller ikke lave det selv aligevel).
Hvis du havde haft et hus fra 1930 og frem efter ville jeg være rigtig bekymret, stof isolering og sådan + der var en periode under 2 verdenskrig hvor man for at spare på kobber blandede alt for meget jern i og kun lavede det som 1 mm2...

John (elektriker)

Selv gjort er vel gjort
Alt normal fast installation er lavet i 1,5 mm2 hvilket må forsikres med op til 13 A. Igen dette er fast installation, der skal kortslutningsbeskyttelsen (sikringen) passe. Ved "tilledninger" dvs. ledninger til lamper boremaskiner osv i 0,75 mm2 må der kortslutningsbeskyttes med op til 20 A men der må maks bruges op til 9 A. Dvs at du gerne må sætte 13 A sikringer foran din Elinstallation.
Du bør dog få tjekket din installation i gennem af en elektriker inden de bliver skiftet da producenten kun garanterer 20 års drift på normale faste installations matriale... Der kunne være begyndene overgang, foresaget af slidtage, fugt, og andet! (Du må heller ikke lave det selv aligevel).
Hvis du havde haft et hus fra 1930 og frem efter ville jeg være rigtig bekymret, stof isolering og sådan + der var en periode under 2 verdenskrig hvor man for at spare på kobber blandede alt for meget jern i og kun lavede det som 1 mm2...

John (elektriker)

Selv gjort er vel gjort
>John er du færdig?? biggrin

Nå men for at svare på dit spørgsmål uden at forklare dig at man skal regne kvadratroden af 3 i 3fasede osv, så ja du må og kan sagtens samle dine lampeledninger i en dåse eller hvor det nu passer, ingen problemer i det.

Du kan jo altid bruge ohms lov, som en retnings linie.

Held og lykke med det.

René (elektriker)
Annonce
Bør måske sige U= spænding (volt feks 230) I = Strøm (Ampere feks 10A) P= Watt (effekt feks 60W) R= modstand (Ohm)
Hej.

Nu blev det til en masse skrivelse, så jeg har lige lyst til at nævne:

Det er tillladt for alle, at udskifte gamle stikkontakter med nyere. Som udlært elektriker har du desværre ikke en skid mere rettigheder, end din nabo har, eller for den sags skyld alle andre. Her kræves der papirer som El-installatør.

Det er én ting der er træls ved el, synes jeg. For som udlært tømrer, murer, maler, mekaniker, smed o.s.v., kan du starte for dig selv, lige så snart at du har fået svendebrevet, men indenfor el-faget er du nødt til at videreuddanne dig, for at kunne starte som selvstændig.

Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
Citat fra christian_s

For som udlært tømrer, murer, maler, mekaniker, smed o.s.v., kan du starte for dig selv, lige så snart at du har fået svendebrevet...


...eller uden nogen sinde at have uddannet dig inden for faget, så vidt jeg ved smile

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Ja Thomas, det er sgu nok rigtig :oops:


Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
Ja, men man kan ikke bare tage lærlinge, hvis ikke man bliver godkendt til det, med mindre man beskæftiger uddannede folk, det kunne min læremester i hvertfald ikke, han var uddannet snedker, og jeg kom i lære som tømrer.

Mvh. Carsten
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også