Varmegenvinding & Ventilation

Hej

Er der nogle som har erfaring med store ventilations- og varmegenvindingsanlæg fra eks. NILAN eller GENVEX. Vi vil gerne forbedre vores indeklima da vi har astma og allergi i familien. Vi står desuden for at skulle udskifte vores varmtvandsbeholder.

Holder disse anlæg hvad de lover, dvs. billig tilskudsvarme, billig varmtvands produktion og bedre indeklima med lavere luftfugtighed ?

Hvad koster en typisk installation for et hus på ca. 160 kvm ?

Kan anlæggene installeres selv - eks. NILAN's VP18 (jeg ved godt at der skal en autoriseret VVS og EL mand til noget af arbejdet) - dvs. kan alle rør og kanaler trækkes selv ?

Hvad med holdbarhed og vedligeholdelsesudgifter ?

P.F.T
/Peter
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Peter,

Vi har for nyelig fået monteret er Gidex luft til luft pumpe anlæg. Vi havde kun elvarme i huset, og for at spare på vores elregning fik vi sat dette anlægt op.

Det giver en god fordeling af varmen i huset, og forbedrer indeklimaet væsentligt. Slut med kondensvand i vindukarmene etc.

Da jeg selv er astmatiker og allergiker syntes jeg at jeg kan mærke en forbedring af luftvejene.

Vi har fået anlæget installeret gennem vores elselskab. Jeg ved at NRGI også kan levere ventilationssystemer og varmtvandsanlæg m.v.

Jeg han varmt anbefale at få det sat op. -det kan kun forbedre indeklimet.

MVH
K L
Hej
Det kan varmt anbefales at installere varmegenvinding, jeg mener at man siger, 1kw. tilført får man 2.5kw tilbage,nilan holder ca 20-25 år. Du kan sagtens installere kanalerne selv men kusk at de skal isoleres med 100 mm isolering. Hvis du bor på sjælland er du velkommen til at kontakte mig, da jeg har gode forbindelser ved køb af et komplet anlæg.
MVH
Benny
Hej Kristin.

Har I nogen fornemmelse af, hvormeget der er sparet - vi har også elvarme til 175/40m2 og overvejer naturgas, da vores elapparater står til udskiftning.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej Jørgen

Har du overvejet et stoker anlæg ???
Hvis du må anvende et sådan anlæg tror jeg det er det billigste - men sørg for at det er en type der kan anvende mange forskellige brændetyper. De billigste kan kun anvende træ piller, og en lav fleksibilitet kan måske give en højere enirgi pris på længee sigt... Hvem sagde en afgift mulighed.

Njord

MVH Njord
Hej Njord

Hvad er et stoker anlæg? Et varenavn eller en varetype?
Har du evt. links eller telefonnumre til hvor jeg an hente flere oplysninger?

Jeg har for et par mdr. siden skrevet en mail til NILAN men har aldrig hørt fra dem, så servicen hos dem kan vel ikke være den bedste.

Mvh,
Lars.

LG - Portugal
Annonce
Hej LG

Du må undskylde min indblanding i ventilations snakken, men Jørgen var plydselig inde på opvarmningsformer, el naturgas osv. Det var i denne firbindelse at jeg nævnte et stoker anlæg. Det er altså til opvarmning ved forbrænding af træpiller, korn, frugt sten eller flis osv.

Venligsy Njord

MVH Njord
Hej Peter.

Jeg er meget interesseret i at høre, om du er kommet videre med installation af ventilations- og varmegenvindingsanlægget, da jeg skal skrive en artikel om forbedring af indeklima vha. sådan et anlæg. Send en mail til mig på [email protected]

P.F.T.

Bodil

citat:
Oprindeligt indsendt af Peter Panik:
Hej

Er der nogle som har erfaring med store ventilations- og varmegenvindingsanlæg fra eks. NILAN eller GENVEX. Vi vil gerne forbedre vores indeklima da vi har astma og allergi i familien. Vi står desuden for at skulle udskifte vores varmtvandsbeholder.

Holder disse anlæg hvad de lover, dvs. billig tilskudsvarme, billig varmtvands produktion og bedre indeklima med lavere luftfugtighed ?

Hvad koster en typisk installation for et hus på ca. 160 kvm ?

Kan anlæggene installeres selv - eks. NILAN's VP18 (jeg ved godt at der skal en autoriseret VVS og EL mand til noget af arbejdet) - dvs. kan alle rør og kanaler trækkes selv ?

Hvad med holdbarhed og vedligeholdelsesudgifter ?

P.F.T
/Peter




Venlig hilsen Bodil
Det er måske lidt sent med info om varmegenindvindingsanlæg, men her er lidt økonomiske betragtninger:

Vi har sparet ca. 3,9 MWH fjernvarme pr. år til ca. 510,00 kr. pr MWH siden vi installerede et Genvex VP315 anlæg i 1993, det er med varmepumpe og uden vand og elpatron.

Men der jo også et elforbrug på sådan et anlæg og det beløber sig ca. til 2100 KWH om året til ca. 142,59 Øre pr. KWH.

Der udover er drifts omkostningerne ikke ret store, filter fra ca. 25,00 kr til 70,00 kr. pr. stk. ( de 25,00 kr er hvis man køber en rulle og selv klipper dem ud )

Ens indeklima bliver "kanon"

Så jeg ser sådan på det at hvis det sparede går op med det tilsatte så er det helt fint med mig.

Mvh steen

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af STH (den 07-09-2002).]
Jeg har selv kørt og installeret Genvex + andre varmegenvindingsanlæg.

Alt det der står i de overstående er korrekt, men der er to ikke ubetydelig fordele som man skal tage med i sine overvejelser.
Når man ventilerer og får en lav fugtighedsprocent så kan f.eks. husstøvsmiden ikke leve - der er mange mennesker der reagerer over for den uden de ved det. Den anden fordel er på længere sigt en økonomisk gevinst, da dine døre og vinduer holder mindst dobbelt så længe. Vinduer og dører rådner næsten altid indefra på grund af den høje fugtighed.

En ting man må sikre sig, er at få luftmålt sit anlæg, således der er mellem 2-5% undertryk i huset. Således ikke at fugtet i huset bliver "trykket" ind i konstruktionerne.

Når du får installeret anlægget, så vær opmærksom på tørre slimhinder især hos børn.

God fornøjelse.
Hej, jeg ved godt at det er 6 år siden, du skrev dette indlæg, men..... Du har vel ikke tilfældigvis et diagram til dit genvex 315 vp fra '93 ??
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis