Din have Zephirine

Hej Zephirine
Nu har du skrevet så utroligt mange gode have indlæg biggrin , er det ikke snart på tide, at du viser nogle billeder fra den have du går og roder i.
Den må være flot med den aktivitet du lægger for dagen, det er i hvert fald det indtryk man får :wink: .

Jeg skal nok lade være med at vise min, så tror jeg, jeg bliver forment adgang i Lav-have :lol:

Mvh. Carsten
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke netop du så har mest ret til at komme i Lav-Have, Carsten :wink:

Mellem os to, så har jeg steder med meterhøje brændenælder, et jordbærbed som man skal kende for at kunne se det og så har Jensen jo faktisk allerede afsløret, at jeg luger for lidt...

Går du lidt tilbage i Lav-Have, så deltog jeg i foråret i en debat, der hedder "Vores have.." - og deri finder du sjælen i min have.

Men jo, jeg vil gerne vise fotos af min have. Og netop i disse dage er gemalen sygemeldt, så der er en ret god chance for, at han kan lære mig det der med billedbehandling/-pakning. Det er såmænd det eneste, der holder mig tilbage.

Men på en betingelse! : Alle, der har mulighed for det, skal vise deres have frem i denne tråd.
Netop nu er Zephirine Drouhin kun imponerende, når man står ved siden af og ser alle de smukke røde skud med en masse små knopper, som står på spring til 2. blomstring i år. I den nærmeste tid vil de vokse for at udfolde sig til de skønneste roser.

1. blomstring var ganske frodig - og gav mange buketter til glæde rundt omkring foruden det skønne væld, som fik lov at pryde derude.

Faktisk har denne sommer med flerdages vådt vejr været både godt og skidt for dem.

Roser elsker jo vand og de stod længere i blomst, da der ikke var bagende varme.

Men den våde sommer betød desværre angreb af stråleplet. Bladene bliver lidt efter lidt gule med sortbrune pletter på.

Mine fotos må i bære over med. Det plejer ikke at være "min afdeling" :wink: Men her er et par taget i gråvejr idag.
Er det her ikke idyl???

Bedet bag stensætningen på terassen er skovjordbær, perfekt når man ikke lyster at luge jævnligt, og så blir der noget knaggodt syltemøg ud af dem.

Sidste billede er terassen som den så ud da vi overtog knaldhytten
Bønnerne praler :lol: De kunne sikkert prale endnu mere, hvis de havde fået mere varme. Men de er blandt det, som er lykkedes allerbedst i år.

Jeg har dem flere steder på rosenbuer. Meningen var, at jeg skulle have lavet indianertelte af bambus, som Pralbønnerne kunne slynge sig op ad. Men planerne gik i vasken, da jeg ikke kunne finde bambusstænger, som var lange nok. Derimod havde jeg på tilbud købt rosenbuer hos Harald Nyborg.

Det har jeg sandelig ikke fortrudt. De virker nærmest som en eventyrlig indgang til hverdagens udsigt - og det fra mange vinkler. Ja faktisk får de mig til at tænke på barndommens eventyr af H.C. Andersen, uden at jeg kan forklare hvorfor. Det skal der leges mere med til næste år. Og når jeg har modne bønner, skal I få de flotte frø at se.

Under denne rosenbue står der Cosmos. Jeg indrømmer, at farvesammensætningen med Pralbønnerne ikke er god. Men de er meget taknemlige og frodige. De som overlevede snegleangrebene, da de var små prikleplanter, er i sandhed villige til at fylde bedet ud og blomstre ivrigt. Både jeg og pigerne plukker og plukker - og alligevel er der altid blomster og masser af knopper. En sommerblomst, som jeg godt kunne finde på at så en anden gang.

Bag eller nu nærmest under Cosmos står der jordbær. Bærrene var dog en stor fristelse for både solsort og Iberisk Skovsnegl, som ikke levnede mange smagsprøver til mig og pigerne i år.

På den anden led af mine fliser kryber Landløber/Blomsterkarse/Tallerkensmækker i flere røde og gule farver. Den lyser godt op og begynder nu efter at varmen kom at virke frodig. Og blomsterne kan man spise! De smager nærmest af karse.

I.ø. må I meget gerne komme med evt. kritik af billedstørrelsen. Jeg er ved at tage de første tøvende skridt i den retning :oops:
Hortensiaen fulgte med Lillebo i '96. Den har aldrig været noget særligt at se på og har skullet kæmpe med stauder om vandet. De er så efterhånden fjernet, så den har fået bedre plads. Men alligevel har den kun kunnet svinge sig op på en halv sens blomsterstande.

Men i år :shock: , ja døm selv. Jeg prøvede forgæves at indfange farvespillet i den. Den starter som hvid og som tiden går skifter den over i sart pastellyseblå og -lyserøde toner for til sidst på efteråret at være brungylden med glimt af pastelfarverne.

Og her er så den stakkels bænk, som stadig ikke har fået olie...

Og så er vi ved Kæmpegræskarrene. Jeg advarede frejdigt tidligere om, at græskarplanter kan invadere en have i den grad. Bare ikke i år. Det har været alt for koldt og resultatet her er miserabelt. Der er lige nu en hunblomst, som måske er bestøvet - det er alt. Så jeg må nok ud og investere i græskar til lygter i oktober, for de er altså enormt hyggelige.
Annonce
En lille barnehånd knuger en buket af velduftende sommer - og historien gentager sig. Barndommens minder om Lathyrus også kaldet Ærteblomst har en fast plads (eller flere) i min sommerhave hvert år. Frodig og berusende er den - ikke at forveksle med stauden Lathyrus, som mig bekendt ikke dufter af spor. Og kan jeg se mit snit til det, så tigger jeg gerne frø, hvor jeg møder dem i andre haver :wink:

Men blomsterkasserne iø. er ikke noget at prale af - de har manglet varme og væksten har stået stille alt for længe.

"Tårnpotten" - pigernes hængepotte, som vist ikke er passet helt efter bogen. Det er Blomsterkarse, der er deri. I baggrunden kan man ane deres bønnebue, som har haft knapt så gode betingelser, som den jeg viste tidligere.

Men deres køkkenhaver - forsøghøjbedene, de trives nu. Der bliver gumlet ærter og gulerødder - og ventes spændt på, hvad majsenes blade skjuler. Men Njord havde ret, de er for høje! Man kan vande og vande og vande og.... Jeg er iø. begyndt at bunddække dem med afklip fra vinen.

Og ukrudtet udenfor højbedene skulle meget gerne snart erstattes af blodkløver.

Og så når vi til succeshistorien om solsikken. Ja det er altså ikke de, jeg såede, men en selvsået, som jeg ikke nænnede at luge væk. Den står nu og stråler ved drivhuset. Ganske vist knækkede week-end'ens blæst nogle stængler af, men den er dog noget mere imponerende end mine hæksolsikker, som virkelig har mødt modgang. Men de er der dog og vækker glæde.

Så får I ikke mere for den 25-øre, selvom der stadig er en masse derude, som ikke er nævnt (jeg skal jo også have lavet noget :wink: ). Med en varm eftersommer og Bornholms lune september, er der håb for en masse af det endnu. De to sidte billeder kommer i et indlæg for sig.

Og nu glæder jeg mig til at se glimt af jeres haver! Og Smeden's er rigtig idyl, som oser af hygge!
Og her runder solsikkerne så mine havebilleder af.
Det ser jo dejligt ud. Noget af det jeg har glædet mig meget over i år, var min clematis, desværre har jeg ingen billeder af den, ej heller et digitalkamera, så jeg kan være med, med billeder. Men det kan nu også snart være det samme. Når vi engang imellem har været væk et par dage, håber jeg at Hokus Krokus har været i gang derhjemme, men der er ingen som har tilmeldt min have, som ellers kraftigt aspirere til det.
Okay, vi har da et bed, hvor det ikke er så galt, og så må man jo glæde sig over det.

Mvh. Carsten
Hvad skal man dog med Hokus Krokus, når man har LDS, Carsten :wink:

Nu kan jeg ikke se din have helt herovre fra. Men hvad siger du til at forsøge dig med Pralbønnerne på rosenbuen til næste år? De kræver virkelig ikke andet arbejde end at sætte buen sammen, finde et godt sted og lige gøre jorden lidt klar og så/plante dem. De passer stort set sig selv og gror, så man næsten kan se det ske.

Jeg sender dig gerne nogle frø, når jeg får høstet og tørret, hvis du har mod på at prøve.
Jo, det lyder meget godt, men når jeg andre steder skriver om engen, braklægningsstøtte og traktortrukket slåmaskine, så er det fordi haven i store træk trænger til en bulldozer før der er et fornuftigt grundlag at begynde på, og det er jeg selvfølgelig selv skyld i cry , men det kunne ikke være anderledes.

Mvh. Carsten
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis