Auditiv forskønnelse af haven

Mit bedste og mest glædebringende indkøb til haven i denne sommer er 5 kanariefugle.

At gå og nulre med havens gøremål, men de små slår lystige triller intensiverer fornemmelsen af sommer og jeg nyder det i fulde drag!

Desuden elsker de mælkebøtter og efterhånden er de en mangelvare i min have... :!: :!: :!: biggrin

Et tip til de, der som jeg, elsker smuk fuglesang biggrin

Badusen

Smilet fra en Samojed gør hver dag til noget særligt
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg bruger solsorte.

Delfinen
Hej Jensen.

Uden at skulle sammenligne kanariefugle, er min ynglingsfornøjelse også bare at sidde ude og høre solsortene. De er så mangfoldige i deres sang og "sprog" - enormt krigeriske når de vil besidde halvdelen af naboens tag, mens en anden vil have den anden halvdel, men begge prøver så at overgå hinanden i sang - helt vidunderligt.

Når mørket så falder på, og da vi bor ved Roskilde Fjord med en del øer der ikke må betrædes på grund af vadefugle der yngler, overtager de koncerten med deres vra,vra,vra vra, hvor de kæmper om hver en centimeter med naboen, der nærmer sig deres rede.

Hver fredag/lørdag har vi fyrværkeri fra et hotel ved fjorden - alle beboerne accepterer det opfatter jeg, da det sker inden kl. 24, men vadefuglene vågner, og så tager det lige et par timer at bekrige hinanden inde der falder ro over dem igen - skønt at høre med masterne fra havnen der klaprer - rent livseliksir, og man føler man er i live, selv om man kun er tilskuer.

Mvh. JørgenE
Jeg syn's faktisk at noget af det bedste ved min lille have er alle de småfugle der giver farve og glæde til haven. Mine 350 kroners rhodendron svigter mig nu på på 3. år, de hundedyre stauder blomstere heller ikke som forventet, det eneste der virkeligt gror er de gratis høstanemoner jeg har arvet fra min tante. Men dompapperne er trofaste, med deres stille fløjten og flotte farver, musvitter og mejser er også regelmæssige gæster sammen med de der gul-grønne,, grønsiskner, og så er solsorten i naboens fyrretræ også næsten en daglig fornøjelse. Den bedste investering i min have (vores have, undskyld) er 25 kg. solsikkefrø, ikke til at så, men til foder til fuglene.

Green

Flyver de ikke væk de små kræ :lol:
Jow, de flyver når naboens perser kommer forbi.
Vi har hele to fugletråde kørende på en gang her.

Mine fugle vil ikke spise min rødkål, ikke engang skaderne. På den anden tråd ligger jeg en opskrift på "Helges blanding" som er det eneste hjemmelavede mad som de spiser. Det kan jo være at din rødkål er bedrer end min javascript:emoticon('biggrin') Nu er der jo ikke så mange fugle der spiser grøntsager.

For at få flere småfugle har jeg lavet et rækkehus, til 9 par, som er bygget ind i mit nye plankeværk.
Plankeværket er af den type hvor der er planker skiftevis på hver side af hegnet, så jeg har fjernet to af de bagerste brædder, og erstattet dem med et fuglehus der er ca. 150 cm. langt, hver "lejlighed" er 10 x 15 i indvendigt mål og 20 cm fra hullet til bunden. Bunden kan åbnes fra bagsiden så jeg kan rense ud. Og der er lagt tagpap på taget så de bliver tætte. Hullet sider ud for den foreste planke, så man ikke kan se byggeriet fra terassen.
Huset er selvfølgeligt ikke lavet i den del af plankeværket der er bygget i skellet, så gode venner er jeg ikke med min nabo.
Hvis det bliver en succes laver jeg nogle flere.

Jeg overvejer at lave nogle større rækkehuse til stære i den bagerste del af et redskabsskur, selv om der ikke er ret mange stære i nabolaget.

Og som et forsøg har jeg også lavet et hus til flagerhus, det er som en normal mejsekasse bare uden hul i fronten. I bunden er der så en sprække på 3 cm, så de små mesterflyverer kan komme ind. Det er selvfølgeligt lidt sværre at tjekke om de er flyttet ind, men jeg håber at se dem en sommeraften når de flyver ud. Den skal hænge ret højt 2 - 3 meter.

Green

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis