At bygge hus hvad er billigst

Har nogle spm. om at bygge hus.

Idet jeg vil vide hvad der er billigst at lave hvis man kigger på X antal m2, om det er billigst i 1. plan eller 2 plan hvis man evt siger huset skal være 140 m2 om det så er billigst at lave i 2 plan eller kun i 1. plan.

samt hvis man laver et, et plan på 70 m2 med køkken/stue/1 værelse/bad til at starte med og så en 1. sal hvor det er et rum på 70 m2 hvor der kun er sat isulering op og ikke andet så man kan lave el installeringer og sætte væge/gipsvæge op senere så man derved har et halv hus som er beboelse adgang og en 1. sal som man kan lave på stille og roligt om det ikke er billigere end at få lavet begge plan på én gang.
Har nogle spm. om at bygge hus. Idet jeg vil... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra aero

det var mere det om hvad der evt ville være billigst af de 3 eks. og det ville være:
1. Et plan.
2. 1½/2 plan.
3. 1½/2 plan hvor 1. salen kun er isoleret.

på den måde får man det som man vil frem for evt at man kunne købe et hus til 800.000 - 1.200.000 kr. men så bruge de samme penge til at kunne lave sit eget hvor man selvf. hyre et firma til at lave det man nu ønsker af 1,2 eller 3.


Hvis du får andre til at bygge "grundhuset" for dig er jeg helt sikker på, at løsning 3 (i 1½ plan) er billigst, da du jo sparer lønudgiften til 1. salen! Det kræver selvfølgelig, at firmaet, der bygger, er med på den løsning. Husk at få ført rør, afløb, ledninger o.s.v. op, så det hele er klart.

I øvrigt tror jeg ikke, du får bygget meget hus med håndværkere for 800.000-1.200.000...

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Det budget rækker ikke meget længere end til en kolonihave eller et lille sommerhus... når det skal være nyt..

Du skriver ikke noget om hvor bor men en grund kommer i sjældent i nærheden af for unde 300.000,- og ofte koster de det dobbelte eller mere.... Vi gav for 3½ år siden 450.000,- for en grund i Vejle og det må idag siges at have været ret billigt..... Det er ikke til at opdrive en idag.. og når der er en udstykning udbydes de til højestbydende. :oops:
Enkelt grunde er billiger men så er der ofte en del følge omkostninger der følger med... fx en sandpude til ekstra fundering eller grunden er ikke bygge modnet osv.

Vore grove budget lød på:

Grund : 450.000
Tilslutninger ( EL vand kloak antenne osv) : 35.000
Have incl inkørsel ( lavet alt selv ) :75.000
Garage ( bygget selv 52 kvm + loft) : 110.000,-
Omkostninger ved lån forsikring osv: 25.000,-
Selvleveret gulv osv : 30.000
Elementer til Køkken bad baggang :
Skabsvæg til soveværelse : 15.000
Tilvalg... bedre døre, ekstra Velux vindue osv 50.000
Hus ( klar i stueplan og isoleret i tagplan samt forberedt med kvist og tagvinduer samt gavl vinduer og dør : 1.250.000

Som du ser er det væsentligt over dit budget....

OK vores hus er væsentligt større og vi har valgt en masse luksus til som ekstra lækre inventar dele og ekstra meget el, ekstra lækre døre osv... Men det er altsammen ting som betyder en masse for min fornemmelse for kvalitet... Og jeg vil også næste gang vælge disse luksus varer....

Der har været lidt ekstra materialer så der blev et brændekur på siden af garagen osv... men altsammen ting jeg nyder meget.

Prøv fx at se hvad typehus firmaerne kan levere til og besøg nogle hus udstillinger og få en fornemmelse af hvad prisen er for det udstillede... og sammenlign så med liste priserne... de er skrabet helt til bund

MVH Njord
En bemærkning om tidsplaner.

Jeg har været ude mange gange hos private og lave elinstallation.

Hver gang jeg har været ude, både ved nybygninger, ombygninger eller tilbygninger, hvor det er private der selv står for det, har de altid det største gåpå mod i starten. Tidsplanen er lavet, men den holder aldrig, private glemmer at tænke på at de har et arbejde ved siden af, de bliver træt af at de altid skal lave noget ved huset når de har fri.
De værste eksempel jeg har prøvet, var et sommerhus der skulle laves om til helårsbeboelse, der troede de at det ville være færdig i løbet af 6 måneder, jeg var ude og montere det sidste efter 2,5 år.
Jeg er selv ved at renovere mot hus, og jeg gider ikke lave tidsplaner, for jeg ved det ikke holder. Jeg har bare et håb om at jeg kan være færdig i løbet af 4-5 år, det synes jeg selv er realistisk.
Citat fra soernf

En bemærkning om tidsplaner.
Jeg er selv ved at renovere mot hus, og jeg gider ikke lave tidsplaner, for jeg ved det ikke holder. Jeg har bare et håb om at jeg kan være færdig i løbet af 4-5 år, det synes jeg selv er realistisk.


LOL soernf,
Der kan kun være en forklaring - du har hverken kæreste eller kone!!!
- og har du, vil jeg MEGET gerne have nummeret på hendes tvillingesøster :wink: biggrin

Mvh.

Jan R.
Jan R. :
Jeg har en kaereste, men jeg har det under kontrol, jeg har sagt til hende at jeg foerst vil giftes, naar vi er faerdig med huset. *GG*
Annonce
Bøjer mig i støvet for din genialitet.....

(og så var der lige det med det telefonnummer ;-)

Mvh.

Jan R.
Jan R. :

Kan du ikke bare feks. pille koekkenet ned med damen ikke er hjemme, saa er hun rimeligt opsat paa at faa det faerdigt, det plejer at virke *GG*

Hvis man kigger på huspriser, som jeg har gjort en del..:-)så skiller det ved ca 120 m2, huse mindre end 120 m2 er billigst at lave i 1 plan, større huse er billigst i 2 plan

Tidligere Hus fabrikant, nu rådgiver på  byg huse selv projekter
Skrevet af njord på 26 jul 2004 21:28
"Man kan da fint lave et hus med 70 kvm i grundplan og samtidig få 70 kvm på 1. sal."

teoretisk ja, men i praksis er der en masse regler der forhindrer at man kan få ligeså mange m2 på 1 salen.

Mange steder er det forbudt at bygge i 2 plan, men 1 1/2 plan er tilladt, dvs at der typisk skal være 45 graders taghældning.

ydermere er der regler om hvor langt udhænget må være og om der må være "trempel"

osv osv.



Tidligere Hus fabrikant, nu rådgiver på  byg huse selv projekter
Hej Aero.
Når du ikke er fuldtids håndværker, vil jeg også anbefale at du får noget at huset bygget færdigt, eller næsten færdigt, og der er noget af huset hvor du skal skal lave det meste.

Er du forresten kommet videre?

Tidligere Hus fabrikant, nu rådgiver på  byg huse selv projekter
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis