De fire årstider mod vejen...

Vi har omkring 20 m. langs vejen, som vi egentlig havde tænkt at afgrænse med stakit. Men den ide er vi gået lidt bort fra.

Tidligere var der en tjørnehæk. Det skal der absolut ikke være igen. Faktisk må det ikke være en hæk, der skal friseres og klippes i facon.

I 5 år har der stået et grønt havehegn og svajet efter forgodtbefindende. Det skal op i efteråret :!:

Hvad jeg går og pusler med og gerne vil have er et "vedligeholdesfrit" (relativt) levende "hegn". Jeg vil gerne beplante, så hver årstid har sin storhed i hækken. Der må ikke være torne i og den skal heller ikke blive voldsomt høj (men lidt privatliv er dog ønskeligt).

Foreløbig rumler jeg lidt rundt med en eller anden Spirea og noget nåletræ.
Det er jo ikke meget, så ideer er meget velkomne her i den herlige sommervarme.
Vi har omkring 20 m. langs vejen, som vi egentlig... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Zephirine.
Godt nok ærgeligt med din Sj.oddetur - du ville have været velkommen til at få planter.
Ribs.: Pil bærrene af på bøjelige grene - løsen jorden under og læg dem ned med en sten til at holde dem. Ja det kan sagtens være nu, bare du holder jorden fugtig. Kik efter--måske er der grene der har ligget på jorden og slået rødder.
Buske.: Hypericum patulum..henryi Den almindligste som er meget smuk.
Hypericum patulum... ca. 1m. høj...blågrønne blade...guldgule store holdbare blomster...blomster uafbrudt fra juli til sidst i september
Hypericum hookerianum 1/1½ m. høj...stedsegrøn....rødbrune grene...blomster fra august til hen i oktober.
Spiraea bumalda Antony Waterer lilla skærme starter blomstring nu........80/1½m høj

"Fløjt" hvis du kommer forbi en anden gang.....har p.t. mange hvide skovranker (clematis) og også hvide storblomsterne clematis.
Rådhusvin og blåregn er også på lager...(gratis)
Mange hilsner
Sniffer

Sniffer  
Det var sørme et fint tilbud. Tak skal du have Sniffer. Desværre må jeg vist vente et år med at fløjte sad Udover sommerferien er vi kun i farmors sommerhus ved særlige lejligheder, som der vist ikke er udsigt til med det første.

Er der noget jeg ikke har haft held med, så er det min clematis. Jeg købte en remonterende blå for et par år siden. Den kommer fint, men vinden knækker den som regel på et tidspunkt (går jeg udfra). Jeg plantede den på nordsiden af en 1 m. høj stub iklædt grønt havehegn i forhaven, så nu må den altså flyttes (til efteråret).

Har du nogle gode tommelfingerregler vedr. held med clematis?

I grunden havde jeg en drøm om, at der skulle gro clematis opad de høje gamle kirsebær i baghaven. Men jeg er aldrig nået videre end til billedet i hovedet - og gør det ihvertfald heller ikke, før jeg får fod på den ene, jeg har. Men drømmen vågnede lige, da læste om din hvide skovranke...

Jeg må have fat i sammensurriet :oops: af ribs en af de næste dage og se, om der allerede er nogle nye buske. Hvilket minder mig om, at jeg må se at få sat stiklinger af min rose og uægte jasmin i drivhuset.

Man keder sig vist aldrig rigtig med en have, vel :wink:
Hejsa Zephirine
Der er nogle enkelte regler vedr. clematis som du skal følge...
Ved træer skal du plante ca. en halv m. fra træet og gerne så planten nærmest ligger ned. Du skal altid plante dybere en den står i potten, gerne 10/15 cm. Og husk...: fødderne i skygge og hovedet i sol og aldrig mangle vand.
Mine står fint op af træerne. De første var ca. 15 cm. da jeg plantede dem sidste sommer. De er nu nået ca. 3 m. op i grantræerne så der er gule og blå blomster på grannerne. Der skal meget gerne plantes 3/5 stk. op af hvert træ alt efter træets tykkelse.
Hilsner
Sniffer

Sniffer  
Ok, jeg har fulgt næsten alt til punkt og prikke - bortset fra, at min så står alt for tæt på stubben.

Tusind tak, jeg gør et nyt forsøg andetsteds.
Hvor er I skønne at læse Sniffer og Zephirine - også fra en ikke-havemand.

Tak, jeg måtte bare lige nævne min nydelse af jeres intense og hjælpsomme indlæg, I er s'gu da rigtige LDS'ere med den varme og hjælpsomhed. Dejligt at læse selvom jeg ikke forstår så meget af det, men jeg prøver skam :o

Mvh. JørgenE
Annonce
Hej Jørgen E.
Takker for "roserne"

Hilsen
Sniffer :oops:

Sniffer  
Det med "roser" uden torne, kan du JørgenE - "lugter" da lidt af have :wink:

Jeg takker og kvitterer med et lille "mirakel".

Som skrevet er jeg gået i kamp - med meterhøjt ukrudt. Så nu er der efterhånden kommet lidt mere lys i drivhuset :wink: Men det var nu ikke kun nordsiden af drivhuset, som dukkkede frem idag.

Nedenfor havde jeg sidste efterår placeret nogle tilsendte hindbær, som skulle i jorden, når et par stubbe var fjernet... Dér lå de så og blev glemt sad Idag dukkede så pludselig den hvide plastsæk og hukommelsen om indholdet op. Ærgerlig var jeg. Men skulle dog alligevel se, hvordan indholdet så ud, inden sækken røg ud.

Halløj, de var i live med lyshungrende skud og rødder :!: Så nu sopper de 10 planter i en stor balje vand - og jeg finder et voksested til dem imorgen. Hvor heldig har man lov at være...
Sover du aldrig? smile

Mvh. JørgenE
Også i den grad :lol: Jeg sov bl.a. dybt og inderligt, da du skrev dit indlæg...

Hvis ellers den varme sommer rammer Bornholm i år, nedtrappes min aktivitet ganske betydeligt. Men lige nu er vejret fremragende til at få nogle opgaver i haven fra hånden, så jeg kan nyde resultatet fra skyggen :wink:
Ang. clematis havde jeg drømt om at lave en "miniterasse" , hvor noget er den kommer ind under halvtaget på huset og på hver side af terassen en clematis - men dette projekt er altså dømt til at mislykkes på forhånd, da clematis ikke må stå tørt eller hvad? Kan man vande sig ud af problemet?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis