Hobby svejsning

Jeg påtænker at anskaffe mig et svejseapparat. Jeg ved intet om at svejse, men har ladet mig fortælle, at co2 svejsning med tråd er at foretrække? Man kan købe små hobbysvejsere med en 'turbotråd' uden co2, men er de noget værd? Det jeg f.eks. vil bruge den til er svejsning af udstødning, småreparationer, etc.

Hvad kan de store svejseapparater som de små ikke kan? Er det tykkelsen af jernet der skal svejses det kommer an på, eller?

Er det bedre at købe en brugt co2-svejser?

Gode råd modtages med tak.
Jeg påtænker at anskaffe mig et svejseapparat. Jeg... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad svejser man med en svejseapparat med 5, 8, og 13 volt og 300- 500 amp?
Skrevet af ijhedegaard på 25-06-2016 17:26
Hvad svejser man med en svejseapparat med 5, 8, og 13 volt og 300- 500 amp?

 

 

Det afhænger at hvilken type svejseværk det er.

 

Punktsvejsere køre med meget lav spænding (1-3 volt) men med mange ampere (jeg har en lille håndholdt punktsvejser, den køre op til 2500 ampere)

Co2 svejsere køre omkring 25-30 volt, og vel op til 500 ampere på de store værker.

Elektrodesvejsere og tigsvejsere, mener jeg ligger omkring 50 volt, og vel også op til 500 ampere på de store værker.

 


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar. Jeg tror ikke mere at det er et svejseværk, men en trafo til optøning af frosne vandrør
Skrevet af ijhedegaard på 26-06-2016 09:39
Tak for svar. Jeg tror ikke mere at det er et svejseværk, men en trafo til optøning af frosne vandrør

 

 

prøv at sæt et billede ind, så kan du bedre få et helt præsist svar, hvilket apparat det er du har...

 


Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jørgen E. Hvis man vil CO2 fuldsvejse i karosseriplade, skal man svejse små korte sting/søm og så flytte et andet sted hen og så vende tilbage og udfylde mellemrummene så svejsningen tilsidst er hel. Man må kun svejse meget kort tid det samme sted netop for at pladen ikke skal blive for varm. Fordelen ved at CO2 svejse er jo at gassen afkøler svejsestedet men hvis man bliver ved med at forsætte svejsesømmen, bliver pladen varmere og varmere, derfor skal man svejse en meget kort søm ad gangen, svejse et andet sted og så vende tilbage, i nogle tilfælde er fuldsvejsning jo nødvendig for at opnå tæthed. Hvis maskinen er indstillet rigtigt behøver svejsesømmen ikke at blive alt for høj = en pølse men skal som regel slibes flad med en vinkelsliber.

VH
Yams skrev den 13-11-2003 06:40:59

Jørgen E:

Ja... man lærer hele livet... første gang jeg sku' svejse bil - bunden i varerummet på en kassevogn - endte det at naboen måtte redde mig med sin pulverslukker da tectylen under biler stod i høje flammer...

Jan R:

Jeg kender ikke til nogen "grundbog" indenfor metalbearbejdning
Jeg tror du skal satse på din instruktør, for svejsning kan efter
min mening kun læres ved praktisk arbejde. Der findes dog
kompendier (bruges ved grundkurser) som beskriver principperne
i de forskellige former for svejsning der er. Jeg kan i den forbindelse tilføje at hjemmehyggesvejsning med co2 hører under den del af teorien
som hedder MAG svejsning.

Venligst SvejseYams

 Uanset at det er en gammel tråd, så findes der grundbøger i metalbearbejdning. De er godt nok fremstillet til brug på amu-svejsekurser/tekniske skoler. Jeg tog alle svejsekurser i sin tid jeg kunne i nærheden af og fik udleveret mindst 12 boghæfter, som jeg efterfølgende har brugt meget

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også