Hadeukrudt - hvad er din kandidat?

Efter - endnu - en dag med mekanisk bekæmpelse (læs: sidde på sine knæ og pille) af agerpadderokke, trænger jeg voldsomt til opmuntring.

Jeg tænkte derfor; jeg er ikke alene.

Fortæl mig om det ukrudt, du slås med - og gerne hvilke våben, du bruger i kampen.

Det er blevet mig fortalt, at agerpadderokken hører til en af de ældste planter i DK og måske skulle jeg være glad og stolt... Sådan forholder det sig nu ikke :evil:
Min teori er, at når alt andet på jorden er udslettet vil der være to arter tilbage; kakelakker og...agerpadderokker! :wink:

Men tag imod min opfordring og lad os gøre kampen mod ukrudt lidt sjovere :!:

Badusen

Smilet fra en Samojed gør hver dag til noget særligt
Efter - endnu - en dag med mekanisk bekæmpelse... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hvis den gør alt det der .... så luger du for sjældent.
Det er normalt, det gør jeg også, og jeg tager det ikke tungt.

FOR.... fra din vinkel er en forkert placeret plante... ukrudt.
Fra plantens vinkel..... er du forkert placeret. Tænk istedet. Et par skide planter.... det er ikke vigtigt. Tænk ZEN.

Se på planten og se hvordan den kæmper for livet. Det er interessant.
Livet er interessant.
Ja.
" det mindste blad at sætte på en nælde"
Ja

Delfinen
Og så lurer man lidt som ikke-haveminded. Ret tit er jeg kommet til at sige til nogen hvor smuk en blomst eller en plante var, og så har de opfattet det som noget negativt, for det var ukrudt de ikke havde fået fjernet.

Jeg forstår noget er for pågående og vil overtage det hele, og så er det ukrudt når der er for meget - gælder dog mærkværdigvis ikke græs? - men de er da ofte nogle smukke skabninger hver især når man kigger lidt nærmere på dem uden forstand på forskellen - bare en tanke.

Overfører vi det til dyr, hvad er så ukrudt? - Duer - skader - mus osv.

Der er ikke noget der er ukrudt, medmindre vores definition er noget vi ikke vil have lige der hvor vi opholder os, og det kan jeg sagtens følge, for jeg er nu startet på gasflaske nr 2 af de små for at holde vores terrasse rent for ..... øh ukrudt :roll:

Mvh. JørgenE
Hejza JørgenE.

Du har bare helt ret.......ukrudt er det der står i vejen og skadedyr er dem der er i vejen (og smitter) I Kbh er duerne at betragte som skadedyr fordi de skider og spreder smitte--herude i de små haver er de bare nuttede og hyggelige.
Hvad er kunst så??? For mig er det, det jeg kan lide og ikke hvad nogen forsøger at pådutte mig.
Og det var så et sidespring.....her er det ok, men er det ægtemanden...uhadada..så er det "ukrudt"


Hilsner
Sniffer

Sniffer  
Jeg synes det er herligt at vi tangerer lidt filosofi her. At definere ukrudt og skadedyr er nemt for mennesket. Det er en vinkel. Dybest set handler det om interspecifik konkurrence. Vi vil have vore plads på jorden.... det dræber vi for. Mus, duer, mælkebøtter. De er i vejen. Væk med dem.
Nå det er ok. Vi har ret til det....fordi vi kan.

Men ydmyghed overfor livet er sundt. Jeg har lavet 3 liv (= 3 børn). Livet er så svært at lave, så nemt at fjerne....

Delfinen
Citat fra Jensen

FOR.... fra din vinkel er en forkert placeret plante... ukrudt.
Fra plantens vinkel..... er du forkert placeret. Tænk istedet. Et par skide planter.... det er ikke vigtigt. Tænk ZEN.

Jensen, kære haveven, hvis du er her endnu. Det der med ZEN, det er nok ikke lige mig. Men jeg tænkte på dig og lod en "plageånd" gro i år.

Den står stadig i vejen, selvom den er smuk (og i.ø. højere end mig p.t.). Men fra tid til anden lader jeg mig råde af min "modspiller" og finder af og til kreative løsninger i det. Det er ikke lykkedes mig helt endnu med den her sk... katost - men hvem ved...
Og så må jeg lige blamere mig selv, tror jeg det hedder.

På et tidspunkt købte vi drømmen - et bondehus, og da der var 1 tønde land med frugttræer og græsplæne mv. købte jeg flug(k?)s en havetraktor, med hævesænke rotor (Dvs. jeg kunne hæve klipperen ca. 10 cm. og så sænke den ned over det der skulle udryddes). Jeg klippede og klippede og elskede at slå græsplæne (vil du have slået den derhjemme, så køb en traktor - gider manden ikke, så gør venner, familie, naboer osv. det med glæde).

Og hvor vil jeg så hen.

Jo, da jeg ikke er havemenneske, opdagede jeg til alles rædsel, at jeg havde ladet de smukkeste "ukrudplanter stå" og slået alle jorbærblomsterne, som jeg syntes var grimme. At der så også røg husets pryd, som sælger kom for at se næste forår, skyldtes nok mest, at jeg skulle prøve hydraulikken på bæstet, for at se om den kunne klare en busk på en meter. Det kunne den!

PS: Hvorfor er der ikke en stavekontrol på siden, der lige kunne luse det værste væk?? Tænkt over det administrator - tak.

Mht. ukrudt. Hvad er smukt og hvad er grimt. Vi mennesker skal da vist glæde os over, at vi ikke bliver udryddet efter det valg. Ægte og uægte hunde f.eks. - sikken noget vrøvl. Alt er ægte - skabt af samme skaber, hvis man er troende - noget mere sophistikeret end andet men gå ind i de skove som er fredet og uberørt, så skelner man vist ikke mellem det ene og det andet. Alt er natur og dermed smukt, resten er noget vi har bestemt. Eller er jeg helt gal på den?

Mvh. JørgenE
Arj Jørgen stavekontroller er alt for tumpede. Den jeg har i Word kan meget, meget mindre, end jeg kan :lol: Så må vi hellere fluks lave en fast tråd i hækken, hvor vi kan være uenige om, hvordan ord staves - det er da lidt sjovere :wink:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis