Hadeukrudt - hvad er din kandidat?

Efter - endnu - en dag med mekanisk bekæmpelse (læs: sidde på sine knæ og pille) af agerpadderokke, trænger jeg voldsomt til opmuntring.

Jeg tænkte derfor; jeg er ikke alene.

Fortæl mig om det ukrudt, du slås med - og gerne hvilke våben, du bruger i kampen.

Det er blevet mig fortalt, at agerpadderokken hører til en af de ældste planter i DK og måske skulle jeg være glad og stolt... Sådan forholder det sig nu ikke :evil:
Min teori er, at når alt andet på jorden er udslettet vil der være to arter tilbage; kakelakker og...agerpadderokker! :wink:

Men tag imod min opfordring og lad os gøre kampen mod ukrudt lidt sjovere :!:

Badusen

Smilet fra en Samojed gør hver dag til noget særligt
Efter - endnu - en dag med mekanisk bekæmpelse... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Zephirine lad os se et billede. Du har helt ret. Snerler og marguriter ligner ikke hinanden.
Hvilken familie er den i... kurvblomst? ( margurit er kurvblomst)

Delfinen
Hvad kendetegner kurvblomster?

Den har i.ø. en meget dybtgående og sejg pælerod.
Kurvblomster har mange sammensatte blomster ( hver blomsterstand består af mange småblomster). Som mælkebøtte, tidsel. På e nmargurit hedder de hvide småblomster... randkroner og de gule skivekroner.
Men den er særligt typisk.

Det bæst med de dybe rødder.... er den meget lodden i bladende og stilkkende på stængelen? Kan det være kulsukker? Dens blomster kommer i små klaser, er lilla eller blå

Delfinen
Annonce
Nå så ved jeg, hvad den hedder, kulsukker. Den har vi heldigvis ikke her.

Nu fik jeg lige hentet en blomst og et blad. Den ligner nu alligevel ikke helt et marguerite. Og så alligevel.

Den har, hvad jeg vil kalde en støvdrager i midten/fem kronblade, som er fligede ca. 1/3 ned med buede flige/lyslilla bundfarve med tre mørkere striber fra midten og et stykke ud.

Bladet starter med at minde om en musling til 3 fliget til 5 fliget/lysgrøn til mellemgrøn.

Blomsterne sidder i klaser (forskelligt antal af blomster) forskellige sted opad stænglen, hvorfra der vokser nye stængler med blade/blomster...

De højeste her er omkring 1½ m. og starter som en art tue af blade, før de skyder opad.

Siger det dig noget?
Hejsa....

Hvad med Almindelig katost....Malva Sylvestris.......kan det være den??

Sniffer  
Katost....
den kan jeg godt lide, måske fordi den er sjælden her.

Delfinen
Jamen den er yndig og alt muligt. Havde den holdt sig til grøftekanten sammen med kornblomsten eller i mine egne lidt vilde dele af haven, så var den velkommen.

Men nej, den vokser stædigt op i mit drivhus, løfter en flise lige udenfor, tyranniserer mine landløbere og værst af alt, så står den på den solrige plet, som jeg knokler med at få ordnet til mine hindbær. Og den giver sved på panden, skal jeg hilse og sige. Til sammenligning er mælkebøtter det rene vand at fjerne fra uønskede steder.

Et par steder kan jeg ikke komme til at grave, så jeg fjerner bladene, når jeg kommer forbi. Men jeg er efterhånden bange for, at den vinder og jeg istedet må indrette mig efter den i nogle tilfælde cry For jeg fjerner kun ukrudt med jern og næver...

Men Jensen, hvis jeg kan hjælpe dig til at få flere, så sig til. Det skal være mig en glæde.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også