lydisolering af hegn

Jeg har lavet et hegn(kun den ene side er færdig) ud mod en vej som jeg skal have lydisoleret, men jeg kan ikke lige finde ud af hvad der er bedst at putte i det, sand eller en eller anden form for isolering?? er der nogle der har nogen ide om hvad der er bedst ???
Jeg har lavet et hegn(kun den ene side er færdig)... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Thomas, du havde en kommentar til mig....


@Lyngbye:

Jeg kan ikke helt forstå, at du skriver, lyden skal på så stor en omvej som muligt?? Et støjværn kan jo højst forlænge lydens distance med et par meter, hvilket jo ikke betyder ret meget (en motorvej larmer jo fx flere kilometer væk over åbent land).

Drejer det sig ikke om at få afbøjet lyden mest muligt og udnytte, at lydbølger har svært ved at "dreje om hjørner"?

Jeg har prøvet at skitsere det med mine ubehjælpelige tegneevner nedenfor: Hvis støjen kommer langt væk fra (på højre side af værnet) rammer den det "røde område", hvis den kommer fra et punkt tættere på hegnet rammer den det "blå område". Udbredningen af lyd sker muligvis ikke i skarpe vinkler, og støjområderne er selvfølgelig ikke skarpt afgrænsede, men forhåbentlig er det godt nok til at illustrere princippet.

Mvh
Thomas


Angående dit spørgsmål, om det er "omvejen" eller "vinkelafbøjningen" som giver dæmpningen....

Der findes (så vidt jeg husker) en empirisk formel for en skærms dæmpning og i denne formel indgår den forøgede længde, som lyden må løbe for at komme uden om skærmen. Men det forholder sig jo også så smart, at der hvor der er de største vinkler (den blå på din tegning) ja der er omvejen også størst. Så det hele hænger sammen på skønneste vis.

Jeg håber, at PMA bliver meeeget glad for sit støjskærmende hegn..... :lol: Der har ihvertfald været mange indlæg.


mvh Lyngbye
jaja jeg er skam allerede ret glad for mit halv færdige støjskærmende hegn, og når jeg snart laver det helt færdigt så skal jeg nok huske at fortælle jer om det overhovedet giver nogen mærkbar forskel at isolere det... smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis