lydisolering af hegn

Jeg har lavet et hegn(kun den ene side er færdig) ud mod en vej som jeg skal have lydisoleret, men jeg kan ikke lige finde ud af hvad der er bedst at putte i det, sand eller en eller anden form for isolering?? er der nogle der har nogen ide om hvad der er bedst ???
Jeg har lavet et hegn(kun den ene side er færdig)... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

min kommentar om misforståelserne henviste til, at du har anvendt principperne for at en vægs reduktionstal (STL) overført til en støjskærm.

Der er i PMA's tilfælde ikke tale om en væg, som skal have et højt reduktionstal - derimod er der tale om et hegn, der skal fungere som støjskærm. Hensigten med en støjskærm er at sørge for, at lyden løber så stor en omvej som muligt, før den rammer modtageren.

Det, du skriver om en vægs lydreduktionstal (STL), er fuldstændig korrekt, og ville også gælde, hvis PMA byggede en lukket kasse rundt om huset. Men da der er tale om et hegn med luft ovenover, ja så løber støjen jo altså bare næsten udæmpet ovenover hegnet, og så betyder det ikke så meget, hvor højt hegnets lydreduktionstal er.

Flademassen på 10 - 20 kg/m2 (og det er ikke densiteten jeg mener) har jeg liggende i baghovedet fra min fortid som ingeniør hos Banestyrelsen, hvor jeg er medansvarlig for en snes kilometer støjskærme, som "pryder" banestrækningerne. Herudover har jeg arbejdet med støjdæmpning hos et par ingeniørfirmaer.

PS : Flademassen på min 10 kg/m2 fremgår også af Vejledning fra Miljøstyrelsen, nr 5 1993, "Beregning af skstern støj fra virksomheder".

Håber jeg har besvaret dine spørgsmål.

mvh Lyngbye
Citat fra Brunhøj

10-20 kg/m3 så kan pma jo lige så godt hænge rispapir op :mrgreen:


Nu var det jo sådan set dig, der lavede massen pr. m2 overflade om til densitet :oops: biggrin

Pointen er, at det meste af støjen kommer gennem luften, og ikke gennem væggen. Derfor er det mindre vigtigt, om væggen reducerer 90% eller 99 %, mens det er vigtigt, at væggen er så høj som muligt, og at den står tæt på støjkilden eller det område, man vil beskytte.

@Lyngbye:

Jeg kan ikke helt forstå, at du skriver, lyden skal på så stor en omvej som muligt?? Et støjværn kan jo højst forlænge lydens distance med et par meter, hvilket jo ikke betyder ret meget (en motorvej larmer jo fx flere kilometer væk over åbent land).

Drejer det sig ikke om at få afbøjet lyden mest muligt og udnytte, at lydbølger har svært ved at "dreje om hjørner"?

Jeg har prøvet at skitsere det med mine ubehjælpelige tegneevner nedenfor: Hvis støjen kommer langt væk fra (på højre side af værnet) rammer den det "røde område", hvis den kommer fra et punkt tættere på hegnet rammer den det "blå område". Udbredningen af lyd sker muligvis ikke i skarpe vinkler, og støjområderne er selvfølgelig ikke skarpt afgrænsede, men forhåbentlig er det godt nok til at illustrere princippet.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Jamen dog sikken en masse indput. Bare lige for at forklare lidt mere så har jeg jo allerede lavet hele den ene side af hegnet og det virker sådan set fint allerede, selv om det kun er et tyndt klikke-bekældt hegn så dæmper det allerede en del støj, det er tydeligt (det er altså heller ikke ligefrem motorvejs støj vi taler om man må nu kun køre 50 km/t)
Anyway hegnet står vel ca. 2 m fra vejen så det må vel være tæt nok det er desværre kun 1.80 højt (mere kunne jeg ikke presse det op i, uden at få problemer med kæresten smile )
Hegnet skal jo også have en bagside (ellers er det grimt) Mit oprindelige spørgsmål var jo så bare om jeg skulle på sand eller noget andet i dette hulrum - men så vidt jeg kan se på de mange indlæg så er det jo lige før at det faktisk er lidt lige meget hvad jeg putter i det.... og så er det da klart nemmere bare at lade det være tomt...
Citat fra pma

og så er det da klart nemmere bare at lade det være tomt...


Det er måske alligevel en overfortolkning smile Jeg vil nok tro, du med fordel kan putte fx Rockwool i, - det hjælper også med at tætne eventuelle sprækker.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
hov hov der er skam ikke sprækker i mit perfekt klikke hegn biggrin nej ok det kan vel næppe skade at putte noget ned i det - men så er vi så også "næsten" blevet enige om at det i hvert tilfælde er så godt som lige meget hvad jeg putter i.... right?

Jeg kunne principielt bruge hegnet til byens længste og højeste kompost box... :shock: :lol: det ville sku komme bag på de forbipasserende.. biggrin
Annonce
Citat fra ThomasPont

Citat fra Brunhøj

10-20 kg/m3 så kan pma jo lige så godt hænge rispapir op :mrgreen:


Nu var det jo sådan set dig, der lavede massen pr. m2 overflade om til densitet :oops: biggrin


Ja rispapir hehe - den var god - hvis det ikke kan more andre, så er det da godt det kan more undertegnede biggrin
Flademassen synes jeg godt ikke at have hørt før - er det en fagspecifik term kom evt. med et eksempel - og umiddelbart giver det ikke mening i denne sammenhæng, men det kan være jeg sidder og får mig en gevaldig blunder :roll:


Citat fra ThomasPont

Pointen er, at det meste af støjen kommer gennem luften, og ikke gennem væggen. Derfor er det mindre vigtigt, om væggen reducerer 90% eller 99 %, mens det er vigtigt, at væggen er så høj som muligt, og at den står tæt på støjkilden eller det område, man vil beskytte.


Hvor ved du det fra - altså at det meste støj kommer gennem luften og ikke væggen??
Hvorfor skal væggen være så høj som muligt??

Jeg har arbejdet med musik i ca. 14 år, og i den sidste tid har jeg arbejdet meget med konstruktion af indspilningsstudier, så jeg efterhånden fået en omfattende viden om akustik og lydteori - det er lidt af det, jeg har forsøgt at formidle videre her.
Da jeg svarede med mit første indlæg, gik snakken på hvad (sand el. rockwool) pma skulle fylde i sit allerede næsten færdige hegn, og mit svar var som nævnt sand - jeg forklarede kort den teoretiske baggrund hvorfor. Jeg er godt klar over, at teorien kommer fra en lukket kasse, og at der i dette tilfælder kommer støjforurening både fra loft og sider, men det fandt jeg ikke nødvendigt at skrive med. - jeg ville stadig vælge sand.
Det efterfølgende indlæg af Lyngbye er stort set bare mit indlægt sat op i punktform - jeg skrev dog ikke noget om højden eller vinkling af siderne, da hegnet jo allerede var halvfærdigt (og heller ikke noget om afstanden af væggen til støjkilden/plagede - vigtig pointe!).
De misforståelser jeg ser i denne debat er, at indlæggene svare på mere end der er basis for at svare på. Først skriver Lyngbye og senere ThomasPont, at væggen skal være så høj som muligt (mindst 2 meter), men vi har ikke fået noget at vide om vejen ligger i samme højdeniveau eller om den ligger lavere eller højere, end det område der skal beskyttes. Hvis man bare bygger et hegn, der er så højt som muligt, så skærmer det bedre for trafikstøjen ja, men der er så pludselig den risiko, at hegnet begynder at opfange (og dermed forstærke) andre lyde fra området bag huset, der ville kunne genere (børneråb, nabofester, græsslåmasiner osv.). Et hegn skal ikke bare være så højt som muligt - det skal tilpasses det område, det skal placeres i!
Vi kender i det hele taget ikke noget som helst til, hvordan området, der skal beskyttes, ser ud - derfor kan man ikke svare at f.eks. massen af hegnet er "af mindre betydning". Vi kender ikke afstanden til vejen, vinklen til vejen, lydintensiteten i området, træer og højere huse (reflektionsforureningen), hvor hegnet allerede er placeret i forhold til alt det ovennævnte osv. For at kunne tilpasse noget skal man kende sagen i detaljer! Denne sag drejer sig jo ikke bare endeløse km af støjværn ved jernbanen, men hvordan man mest effektivt kan dæmpe støj i et specifikt område!!

Spændende debat ellers!

Lydløse hilsner :wink:
Citat fra Brunhøj

Citat fra ThomasPont

Citat fra Brunhøj

10-20 kg/m3 så kan pma jo lige så godt hænge rispapir op :mrgreen:


Nu var det jo sådan set dig, der lavede massen pr. m2 overflade om til densitet :oops: biggrin


Ja rispapir hehe - den var god - hvis det ikke kan more andre, så er det da godt det kan more undertegnede biggrin


Jeg morede mig nu også meget godt smile Men jeg kom faktisk også til at tænke på et af de mange boligprogrammer i TV, hvor de indrettede en husbåd. Den havde et dæk ud mod en vej, hvor de satte et stykke lærred op som "kiggeskærm" - og blev overraskede over, at det faktisk tog en del af støjen, så måske rispapir slet ikke er så tosset en ide biggrin

Citat fra Brunhøj


Flademassen synes jeg godt ikke at have hørt før - er det en fagspecifik term kom evt. med et eksempel - og umiddelbart giver det ikke mening i denne sammenhæng, men det kan være jeg sidder og får mig en gevaldig blunder :roll:


Det var ikke mig, der brugte flademassen, men jeg forstår da godt begrebet, og det giver i høj grad mening: Som du selv skrev gælder det (tilnærmet), at jo tungere væg, desto bedre støjværn. Da væggen/hegnet som regel skal dække et bestemt areal er dette fast, og der er derfor to variabler, man kan regulere på for at opnå en bestemt vægt/areal: massefylde/densitet, og materialetykkelse. oM man ændrer den ene eller den anden har ingen videre betydning for støjdæmpningen.

Citat fra Brunhøj

Citat fra ThomasPont

Pointen er, at det meste af støjen kommer gennem luften, og ikke gennem væggen. Derfor er det mindre vigtigt, om væggen reducerer 90% eller 99 %, mens det er vigtigt, at væggen er så høj som muligt, og at den står tæt på støjkilden eller det område, man vil beskytte.


Hvor ved du det fra - altså at det meste støj kommer gennem luften og ikke væggen??
Hvorfor skal væggen være så høj som muligt??


Det er jeg overbevist om, fordi det er det, min erfaring fra hverdagen siger mig, og fordi det giver mening i forhold til min viden om fysik. For eksempel lydisolerer de tynde vægge i mit hus rimeligt godt, men så snart jeg åbner døren, er effekten stort set væk!

Med hensyn til højden kan du jo stille dig bag en tyk sten (stor densitet og stor flademasse!) ved siden af en stor vej, og vurdere, om den skærmer godt eller skidt. :lol:

Citat fra Brunhøj


Jeg har arbejdet med musik i ca. 14 år, og i den sidste tid har jeg arbejdet meget med konstruktion af indspilningsstudier, så jeg efterhånden fået en omfattende viden om akustik og lydteori - det er lidt af det, jeg har forsøgt at formidle videre her.


Jeg tror ikke, der er nogen, der betvivler din viden om akustik og lydteori! Du har også fuldstændig ret i, at sand vil være det bedste til lydisolering. I det her tilfælde er det bare ikke lydisolering, der er tale om, men lydafskærmning.

Citat fra Brunhøj


Da jeg svarede med mit første indlæg, gik snakken på hvad (sand el. rockwool) pma skulle fylde i sit allerede næsten færdige hegn, og mit svar var som nævnt sand - jeg forklarede kort den teoretiske baggrund hvorfor. Jeg er godt klar over, at teorien kommer fra en lukket kasse, og at der i dette tilfælder kommer støjforurening både fra loft og sider, men det fandt jeg ikke nødvendigt at skrive med. - jeg ville stadig vælge sand.


Det er jo også fint nok, men det skader vel aldrig at få andre meninger/perspektiver med - så kan spørgeren jo selv vurdere, om han mener sandet er besværet værd.

Citat fra Brunhøj


De misforståelser jeg ser i denne debat er, at indlæggene svare på mere end der er basis for at svare på. Først skriver Lyngbye og senere ThomasPont, at væggen skal være så høj som muligt (mindst 2 meter), men vi har ikke fået noget at vide om vejen ligger i samme højdeniveau eller om den ligger lavere eller højere, end det område der skal beskyttes. Hvis man bare bygger et hegn, der er så højt som muligt, så skærmer det bedre for trafikstøjen ja, men der er så pludselig den risiko, at hegnet begynder at opfange (og dermed forstærke) andre lyde fra området bag huset, der ville kunne genere (børneråb, nabofester, græsslåmasiner osv.).


Nu er mulighederne som regel ikke til særligt høje hegn, men du har da ret i, at der er der tale om en "alt andet lige" betragtning, hvilket nok burde fremgå - et 4 meter højt hegn skærmer bedre (for den støjkilde/retning, det er rettet mod) end et 2 meter højt hegn. Dette må må gælde, uanset om vejen ligger lavere, højere eller i niveau - hvis vejen ligger meget højere, kan det selvfølgelig være, man skal bygge sig et halvtag i stedet :wink:

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Citat fra ThomasPont

Citat fra Brunhøj


Da jeg svarede med mit første indlæg, gik snakken på hvad (sand el. rockwool) pma skulle fylde i sit allerede næsten færdige hegn, og mit svar var som nævnt sand - jeg forklarede kort den teoretiske baggrund hvorfor. Jeg er godt klar over, at teorien kommer fra en lukket kasse, og at der i dette tilfælder kommer støjforurening både fra loft og sider, men det fandt jeg ikke nødvendigt at skrive med. - jeg ville stadig vælge sand.


Det er jo også fint nok, men det skader vel aldrig at få andre meninger/perspektiver med - så kan spørgeren jo selv vurdere, om han mener sandet er besværet værd.


Ja forskellige meninger og ideer er det der gør et forum som dette levende - hvis mine indlæg har virket bedrevidende eller lignende, så var det absolut ikke meningen.
Nu kan pma selvfølgelig ikke fremlægge al den information af området, der er nødvendig for en optimal løsning, og det er heller ikke meningen med et forum, det er nærmere at dreje folk i den rigtige retning med tips, ideer, forslag osv. - og nok ikke komplette polerede løsninger.

@ThomasPont
Angående dit tidligere indlæg om lyden bøjer omkring hjørner, så er det rigtigt - som din fine tegning også viser biggrin - at man typisk beskriver udbredelse lyd med rette linier. Lyd kan dog bøje om hjørner på to forskellige måder: a) ved lydrefraktion bøjer lydbølgen, idet lyden passerer gennem et objekt og her møder forskelle i materialets densitet, dette vil få lydbølgen til at ændre retning - alså fysiske ændringer, men det kan også skyldes atmosfæriske forhold f.eks. temperaturgradienter eller vind! b) ved lyddiffraktion kan lydbølger bøje omkring objekter, der er mindre end bølgelængden af den pågældende lydbølge, og da dybe toner har længere bølgelængder, har de "lettere" ved at bøje om hjørner. Jeg ved dog ikke hvor mange grader en lydbølge kan bøje på denne måde, men det kan evt. Lyngbye ved det?

Hvis der nogle som skulle være interesserede, så kan i se opførelsen af et proffesionelt lydstudie her:
http://www.johnlsayers.com/Studio/Mainpage/MP-Egan.htm
(klik på "updates" til venstre) Læg evt. mærke til væggene og loft - her kan man se akustisk behandling. Gulvet er "flydende", dvs. at det er støbt på små gummiklodser, således at det bliver vibrationsfrit!!
Samtale på et højt plan - skønt! Og tak til jer alle - fortsæt endeligt, det er det jeg drømte om på LDS.

Mvh. JørgenE
F*** hvor er det besværligt at være lav-det-selvér. :lol:
Min gode ven PMA skal jo bare lave et stakit.

Smid noget halm blandet med komøg tilsat saltpeterudtræk, bland dette sammen med 4 dele patineret humusafkog og tilsæt til sidst 32½ ml. cempexo -model granulat-galvanisering.

Så skulle det dæmpe optimalt.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis