Træbeskyttelse

Hej havevenner!

Jeg skal igang med at træbeskytte 50 m plankeværk - opsat sidste sommer.

Det er 180 cm højt og opført i trykimpregneret træ.

Da jeg forventer, at skulle behandle 2-3 gange, vil jeg gerne gøre det nemmest muligt, så:

Kan man sprøjte med træbeskyttelse? Altså den "tynde slags"?
Erfaring/vejledning søges!!!

På forhånd tak!

Badusen

Smilet fra en Samojed gør hver dag til noget særligt
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Esthers Erik

Angående behandling af plankeværk eller andet træværk.
En rigtig god grundbehandling er trætjære og linolie ca. halv af hver.
Når det er gjort kan det stå alene, men det skal så snart genbehandles.
Ellers mal efterfølgende 2 gange med heldækkende træbeskyttelse. Det er en selvfølge at det der skal behandles er fri for alger og andet snavs.icon7.gif


Hør lige en gang Esthers Erik !
Er der ikke noget om at du tjener penge på det "stads"
Manden kan udmærket bruge almindelig oliebaseret træbeskyttelse, og har han ikke en kompressor med tilhørende sprøjte, kan han bruge en havesprøjte af de billige da den efterfølgende ikke er meget værd. Men han slipper for det store penselarbejde.

V.h Håndværkeren smile
Til Håndværkeren.
Det er rigtigt, men det behøver jo ikke at blive købt hos mig.
Når det er sagt må vi blive enige om hvad oliebaseret er.
Der findes oliebaseret (oliemaling der ikke indeholder opløsningsmidler),
opløsningsmiddelbaseret (olimaling der indeholder terpentin, fortynder, e.l.),
vandbaseret (både med olie, uden olie og med både olie ogacryl)
Når dert er sagt tror jeg du taler om den opløsningsmiddelbaserede maling, ellers er den ikke mulig at sprøjte med havesprøjte. Hvis det kan sprøjtes med havesprøjte er det meste op¨løsningsmidler, og det er ikke godt for træet da det opløser den naturlige harpiks i træet.
Nyd det gode vejr, nu det er her.
Jeg kan kun give dig ret, men ! Opløsningsmidlet fordamper ret hurtigt på denne tid af året, det er jo faktisk kun en form for "transport middel" der kun har det formål at gøre olien tyndere så den kan sprøjtes på.
Og nu er det sådan at min brors svoger er malermester, han giver det råd at lige så snart det er noget med vandbaseret på udvendigt træværk så gå udenom det.
Hans opskrift på en god træbeskyttelse: Lindolie trætrærer petrolium, et svampemiddel (kan værer atamon) og eventuelt farve pulver !

V.h Håndværkeren
Jeg har med held blandet nogle billige hårdtræsolier (indeholder svampemidler) fra bla. Aldi, med linolie ca. 1 til 1.
Dette hjemmelavede blandingsprodukt har jeg så tilsat ca 50% trætjære og behandlet træværk af forskellige typer med.
Jeg vil anbefale at selv om man køber trykimpregneret træ, så giv det ekstra behandling, f.eks. ovenstående eller lignende, fordi der leveres efterhånden næsten kun elendigt impregneret træværk i dag.
Som en lille anekdote, er det interessant at både træ og farveindustrien er så interesseret i at forbyde trætjære som man VED virker.... hvorfor mon, kunne det tænkes, at de så kan sælge meget mere af deres dyre produkter, f.eks Petroleum med pigment, en slat olie, dårlig svampedræber samt sikkativ, som lukker træet inde og danner en hård skal, giver fugtproblemer, måske råd, og som kræver genbehandling gang efter gang ofte... ja hvad er det nu de hedder - det må i selv gætte.
Annonce
Hej escand.

Du glemte træindustrien der laver elendige vinduer der skal behandles som du skriver. Det er et tæt samarbejde ! Jo flere rådne vinduer der skal udskiftes på grund af dårlig træbeskyttelse jo bedre ! Det giver da arbejde, tænk lige på det. Og masser af grunker i lommen på Fabriksejeren.
Hej Håndværker.
Det har du så sandelig ret i, samt man nok kunne nævne meget mere der giver fast arbejde i den branche (og andre).
Til Håndværkeren.
Svar på 12-6 Jeg er glad for at vi næsten er enige. Du siger at opløsningsmidlet bare er transportmidlet, der er vi også enige. Kan du give en fornuftig forklaring på hvorfor du hellere vil have terpentin el. l. som transportmiddel end vand. Vand er ganske uskadelig, hvorimod de krasse opløsningsmidler ødelægger den naturlige harpiks der er i træet. Du er selv igang med en god opskrift, men hvorfor vil du absolut have petroleum blandet i det er ikke godt for træværk. Er det fordi blandingen er for tyk kan den opvarmes i vandbad og er så let at arbejde med.
Hej Escand.
Hvis du blander trætjære med linolie halv af hver er det ikke nødvendigt at tilsætte fungicid, atamon, el.l. Spar hellere på det fra Aldi. Med hensyn til forbydelse af trætjære tror jeg du er inde på noget af det rigtige. Jeg kan lide de folk der er her på siden, de tør prøve forskelligt og gør deres egne erfaringer, og giver det videre, det er godt.
Hej Håndværker.
Jeg vil vove den påstand at træbeskyttelse der kan sprøjtes på med en havesprøjte ikke gavner træet ret meget.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også