Træbeskyttelse

Hej havevenner!

Jeg skal igang med at træbeskytte 50 m plankeværk - opsat sidste sommer.

Det er 180 cm højt og opført i trykimpregneret træ.

Da jeg forventer, at skulle behandle 2-3 gange, vil jeg gerne gøre det nemmest muligt, så:

Kan man sprøjte med træbeskyttelse? Altså den "tynde slags"?
Erfaring/vejledning søges!!!

På forhånd tak!

Badusen

Smilet fra en Samojed gør hver dag til noget særligt
Hej havevenner! Jeg skal igang med at... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Esters Erik. Hvis jeg må svare for håndværkeren, i en meget forenklet form, så værså god:
Hvis du bruger vand som transportmiddel bliver det afvist af træet, netop fordi det indeholder harpiks og træolie. Der sker det at når du bruger opløsningsmidler, opløser det midlertidigt harpiksen og træolien som så blander sig med trætjære og f.eks. linolien i din blanding og dermed suges længere ind i træet. Lidt mere videnskabeligt kan det forklares med at kulstofatom-strengene (i olien) bliver delt og bliver meget kortere, og derved får en viskurisitet der nemmere kan trænge ind i træet fordi dets "forsvar" er midlertidigt svækket. Når opløsningsmidlet er fordampet vil olien i træet prøve at gendanne de lange strenge af kulstofatomer, men det vil kun lykkedes delvist fordi der nu er andre atomkombinationer der hæfter sig på strengene (bl.a. fra trætjæren), meeen de bliver alligevel meget længere, og derved opstår der en ny kombination af stoffer der beskytter træet endnu mere end dets oprindelige naturlige beskyttelse.
Nu håber jeg ikke at jeg er alt for nørdet at høre på, i såfald sorry.
Hej Escand.
Jeg lavede et nyt indlæg for længe siden, men det kom ikke på. Jeg ved ikke hvorfor. Jeg prøver igen. Selvfølgelig må du svare for "håndværkeren" Her kan alle jo give sit besyv med.Vi bliver jo åbenbart ikke enige, hvis du mener at det er bedre at tilsætte opløsningsmidler til træbeskyttelse end at anvende den rene vare ( 100%)
Hver gang harpiks eller træets celler bliver påvirket af opløsningsmiddel får det nedsat sin fleksibilitet. Ved behandling med en 100% vare efterlades ingen tomrum i træets celler, som senere kan opsuge vand.
M.h.t. vand som transportmiddel virker det på samme måde som opløsningsmiddel. Det er kun et spørgsmål om at tilsætte befugtningsmiddel (sæbe i meget små mængder) Det nedsætter overfladespændingen i vand så det enes med olie/harpiks. Nu er det jo snart ved at være for sent at male så vi må finde noget andet at debattere om.
En tømrersvend må nu kun løfte 30 kg. prøv at se www.smartlift.dk
Bliver de ved på den måde ender det med at Tømresvenden skal have en maskine til at bære sin madpakke og øllerne.
En murer må også kun bære noget i den retning. Vores murerven fortalt så at nu havde de så afskaffet de der tunge 40 kg. cement poser, erstattet dem med 25 kg. poser. Så nu tog de så bare 2 ad gangen.......

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Og jeg der troede sunnier og shiaer havde problemer med hinanden....
Jeg går pt. og kratter harpiks af mit (helårs-) træhus' sydgavl, og føler mig still confused on a not so much higher level.... Har altid brugt Gori 44 med en god sjat linolie - gør det nok igen i år
KH Karsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også