STIGA Multiclip 46S m/Honda

Erfaringer, gode som mindre gode?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Honda laver en fin motor.
Men skjoldet til en rotorklipper bør være af alu hvis det skal holde eller en kraftig plast.
Alle stål skjold ruster og holder ofte kun få år...
Min gamle klippo er nu mindst 25 år gammel og kører stadig smukt. Godtnok med tredie motor, men de fåes jo af alle de folk hvor skjoldet er rustet bort... www.klippo.dk en dyr men god maskine...
Men er cylinderklipper klipper nok noget af det flotteste man kan forestille sig.

Brug evt sæge funktionen med søgeord som plæneklipper ....

MVH Njord
Hej Njord.

Klipperens opgave er for størstedelen i et børneområde, som hverken er regulært eller jævnt. Den skal rundt om træ, busk, klatretårn m./rutchebane, gyngestativ, lidt blomsterbede og ind i nogle små hyggekroge foruden nogle mere rektangulære stykker.

Vi har haft bioklipper de seneste 5 år - og det vil jeg absolut ikke undvære på den nye klipper (og ja, du har ret, skjoldet er tæret...).

Jeg lånte min fars Craftsman, klippebredde 56, selvkørende forleden. Det overbeviste mig om to ting:
1) Jeg vil have en selvkørende klipper.
2) Klippebredde 56 er ikke egnet til min plæne - det er derimod den hidtidige på 46.

Og så forlanger gemalen en Honda motor - han vil ikke have B&S.

Jeg har stirret mig nærmest blind på Klippo. Jeg har hørt og læst meget godt om dem. Det skulle ligefrem være en fornøjelse og helt anderledes fornemmelse at arbejde med en Klippo fremfor Ginge, Stiga og hvad de nu allesammen hedder.

Så den dag, hvor jeg har en egentlig plæne, da ønsker jeg mig en Klippo! Men lige nu kan jeg desværre ikke finde en, der opfylder alle mine behov (ret mig, hvis jeg tager fejl). cry

Stigaen virker umiddelbart som den rette til "månelandskabet" derude. Men det er altid rart at kunne "høste andres erfaringer", før pengene lægges på bordet.

Tak for dit indspark!
Hej Zepihrine.

Jeg havde det ligesådan med Klippo indtil jeg opdagede, at det vel egentligt kun var fordi jeg nu var bombarderet med reklamer fra samme.

Lad det med det samme være sagt, at jeg aner intet om Klippo andet end fra annoncerne, men jeg var nok parat til at sige, at NU vil jeg have en ordentlig - koste hvad det vil, og det måtte være en Klippo - altså reklamens magt.

Da erkendelsen var nået, vil jeg nok mere søge en maskine der ikke har de fejl vores gamle havde (ingen kræfter - starter først når man sveder osv.) - så jeg vil have en alu-maskine med letstart uden batteri, og med mindst 5 hk. og jeg vil godt give mere end billig-modellerne.

Mvh. JørgenE
Der var gemalen godt nok kvik i optrækket :shock: Fra det sjællandske kontaktede han en af vore lokale "maskinpushere" igår og bestilte Stigaen (gad vidst om, han frygtede jeg ville finde noget dyrere :wink: ).

Anyway så arriverede klipperen i formiddags - og er nu afprøvet her og der og alle vegne. Den lever op til forventningerne/behovene.

Jeg har "altid" ment, at det var dovent med en selvkørende - sådan noget pjat :lol: Men hvor er det dog en velsignelse, når man har soleksem! Ikke noget med at knokle frem og tilbage, mens sveden og varmen får det kløende udslet til at blive mere og mere irriteret og brændende.

Bioklippet er nydeligt - ingen klagepunkter.

Og så lige en ekstra lille solstråle: Den starter som en drøm! Ikke noget med at være døden nær, inden man overhovedet er startet på at klippe. Nænæ: træk i snoren og den kører...

Og mens skjoldet så tærer den næste håndfuld år, så kan jeg jo blive lidt klogere på lidt bedre klippere tongue
Den der Klippo har luret i baghovedet, men nu har sjælen fred.

Idag fik jeg nemlig muligheden for at prøve en selvkørende Klippo med 4 hestes B&S motor og vel omkring 50 cm. klippebredde. Hvor gammel den er, ved jeg ikke.

Min Stiga stod ved siden af og skammede sig lidt, for Klippo'en ligner altså noget rigtig godt kram. Den virker solid og der er kælet meget mere for øjet.

Men til sagen. Den slår græsset pænt - ligesom Stigaen. Men den var tungere af bakse rundt i kringelkrogene. Det selvkørende var jeg meget skuffet over; det virkede som om det var underdimensioneret (kan måske skyldes slid...). Til gengæld har den en helt anden harmonisk lyd end Stigaen. Stigaen lyder nærmest, som om den er ved at falde fra hinanden i forhold til.

Jeg kunne godt finde på at vælge en Klippo, hvis jeg en dag får en regulær og stor plæne. Men så bliver det nok en større en :wink:

Så lige nu sidder jeg og glæder mig over, at mine græsarealer har fået den klipper, de fortjener. Den er såmænd slet ikke så ringe endda :wink:
Annonce
Hej alle,

Har på 3. år en Stiga Multiclip 46 S med Honda-motor. Den virker perfekt. Trækker på forhjulene, hvilket har den store fordel, at man ved at tippe maskinen kan løfte de trækkende hjul op i luften, hvis man f.eks. skal rundt om træer el.lign.

Og så larmer den slet ikke så meget - jeg kan faktisk høre når min Nokia mobiltelefon ringer nede i lommen, ringetonen er ganske vist skruet op på fuld styrke, men alligevel - det er nok derfor de kalder det en "miljøklipper" - og så bruger den kun halvt så meget benzin som min gamle maskine.

Skal man handle i Hundested-området, så kør ud til Grøn Teknik - det ligger i kvarteret omkring containerpladsen og varmeværket. De giver god vejledning og sørger for at der er olie på maskinen, når man kører hjem med den (det siges at det ikke er alle der gør det, med risiko for at man brænder motoren af).

Venligst
Hans L.

Mvh.
HansL
Mine forældre har en Klippo, ikke en selvkørende men alm. skubbemodel.
Ikke for tung at køre med, larmer så lidt at jeg kan blive i tvivl om, om den overhovedet kan klare mosten, men det kan den, den tygger sig igennem hvad som helst. Sådan en må jeg have, når der bliver råd til det.
Først og fremmest skal haven lige blive sig selv efter tilbygning af hus, som ikke er færdig endnu.

Mvh. Carsten
Klippo der er efter min mening ingen tvivl omat det er en rigtig kvalitets maskine når vi taler om en rotor klipper..
Jeg har selv en gammel gammel model uden fremtræk, den er mindst 25 år og nok nærmere 30... Det er motor nummer tre ( BS motor ) men da andre klippere jo ruster hurtigt kan man ofte finde en god motor på containerpladsen 8) !! Så de er jo billige at skifte. Kniven kommer af et par gange i sæsonen for at blive slebet ( en tur med vinkelsliberen :wink: ) Jeg købte maskinen, godt brugt, for mere end 10 år siden og den er bare super stadigt.. Ok der har været foretaget mindre reperationer men kun hvad der nemt har kunnet svejses, det er håndtaget der er brudt sammen... Men en lille bøjle der blev svejst på og vi er kørende igen.. ( jeg fandt min i www,dba.dk for kun 150 kr,- )

Min maskine har rigtige maskinkuglelejer og de holder.. Maskinen er lidt tung men det betyder ikke meget så længe der er rimeligt plant..

Mine forældre har også en Klippo dog med fremtræk og den fungerer også fint.. Kremtrækket er dog ikke fungerende længere da det frækkes gennem et specielt udtag på BS motoren og her er skaden sket.. fremtrækket virker ikke, men resten af maskinen fejler intet..

Men skal man klippe rigtig pænt skal man have en cylinderklipper. Og heldigt nok scorede jeg een på containerpladsen her tidligere på året... Men da jeg endnu mangler at skifte et leje venter den endnu på at komme ud på plænen...

Vær ikke bange for en BS motor de nyere, er ikke så dårlige som de gamle modeller.. Men en Honda eller Kawasaki motor er da mere lækker... Men er det nødvendigt ???

Så min klare anbefaling af en KLIPPO, desuden mener jeg ikke de er dyrere end mange andre kvalitetes maskiner... Måske tværtimod.

En kvalitets rotorklipper har et støbt aluskjold eller et kraftigt plast skjold. Jeg foretrækker aluskjoldet :oops:

Held med projektet...

MVH Njord
Nu ved jeg ikke om jeg kommer helt udenfor emnet!! Hvad er forskellen på en cylinderog rotorklipper? Og jeg overvejer en brugt havetraktor!smile. Det er en dyr fornøjelse, men pt har vi en ikke-selvtrækkende Ginge og det tager ca. 1½t. hver gang plænen skal klippes og det bliver hårdere og hårdre (eller man bliver ældresmile! Nå tilbage til havetraktoren, hvor nem er den at komme rundt med? Vores have er heller ikke regulær og plan! Vi har et lille stykke foran huset - kan følge langs den ene side af huset (et trin ned på 5-10cm) og et stort stykke på den anden side hvor der bl.a er et bed og forskellige buske og træer den skal udenom - kan den det? - Det skråner lidt, når man skal om på det store stykke. Jeg har ingen planer om en ny men en godt brugt(billig!)Eller er det at blive for magelig?!
En rotorplæneklipper har en rotor (som en helikopter), der drejer vandret rundt (om en lodret akse). En cylinderklipper er den "gammeldags" model, der fås både med rugbrødsmotor og el/benzin, og som har en "tromle" med knive, der drejer lodret. Den sidstsnævnte klipper græsset mod et fast skær, mens den første slår/skærer det.

Med halvanden times arbejde tvivler jeg på, at det er en fordel med en traktor, men det er jo svært at sige - specielt, da du ikke nævner hvor stor plænen er. Men start med at kigge på, om den kan komme rundt - de fleste kan dreje rimelig skarpt (næsten på en tallerken), men den kan jo ikke komme ind under en busk, og den kan ikke komme helt ind i hjørnerne. Derfor skal den næsten helt sikkert suppleres med en "almindelig" maskine til finpudsning. Jeg ville nok starte med at skifte den gamle med en selvkørende og se, om ikke det er nok - det er efter min mening en KÆMPE fordel

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis