STIGA Multiclip 46S m/Honda

Erfaringer, gode som mindre gode?
Erfaringer, gode som mindre gode? Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Vibeke.

En traktor, hvis ikke det er en prof. skal helst dreje på baghjulene, så kan den dreje på en tallerken. Jo længere fremme klipperen sidder jo bedre, så kan du komme tæt på buske.

Mit regnestykke hvis alternativet er en lidt dyrere gå-klipper er, at giver man f.eks. 9 tusinde for en ny havetraktor, kan man nok få 4-5 tusinde efter 4-5 år, og så har den vel ikke være meget dyrere end en gå-klipper til 3-4 tusinde som smides ud.

Jeg købte selv en prof. der havde været brugt af et boligselskab, og det var et superkøb med mulighed for anhænger og der medfulgte opvarmet overdel med med døre og vinduer, så man kunne sidde indendørs med vinduesvisker og det hele hvis det var koldt. Men dengang havde vi også 1 tønde land græs så der var fornuft i det.

I år skulle vi have ny gå-maskine, og jeg ville egentlig have en traktor til 1200 m2 hvor hus og terrasser fylder 300 og indkørsel 180, så jeg blev en del til grin. Så det blev til en gå'er, men det er s'gu da meget sjovere det andet, og alle vil hellere end gerne slå plænen bare for at prøve smile

Mvh. JørgenE
Hej Vibeke.

Nu får jeg også lige lyst til lidt opklarende spørgsmål, når nu vi har havetraktorkyndige i nærheden :wink:

Slår en havetraktor generelt græsset lige så pænt som en gå-model?

Modelflyveklubben er så småt begyndt at have sin gang på gemalens flyvebane - og så skal de selvfølgelig også slå græs 8) I starten blev baghaven nuppet i samme ombæring med havetraktoren. Men jeg synes ikke, det blev så pænt, som når jeg joller efter Stigaen.
Hej Zephirine,

Principielt ja - konstruktionen er jo ens. MEN der kan være forskel på rotationshastighed og diameter, ligesom (MEGET VÆSENTLIGT) knivenes tilstand er vigtig for resultatet.

Med samme rotationshastighed er klingens længde interessant, idet jo større længde, jo større hastighed, ligesom undertrykket derved bliver større. Så alt andet lige et pænere/renere klip. Jeg ved ikke, om der er forskel i hastigheden på en traktor og en "skubber".

Selvom min græsplæne er relativt lille (måske 350 m2) sliber jeg hvert år klingen - og bliver lige overrasket over forskellen hvert år. De første mange gange kan man ligefrem høre græsset skæres over (det lyder i hvert fald specielt ;-) Så måske du skulle bede modelflyverne pleje deres klipper som deres propeller......

Mvh.

Jan R.
Se Jørgen, det var jo nok også lidt det som lå i mit baghovedsmile ( at folk gerne ville prøve den = gøre arbejdet !!) Jeg kan se vi ligger lidt på samme niveau m.ht. areal - vi har ogsp 1200-1300m3, hvoraf bygningen nok fylder de 4-500m3, så jeg må nok hellere se på en selvkørende for ikke at blive til grin :oops:

Mvh

Vibeke
Jeg havde glemt herlighedsværdien - den er jo uovertruffen biggrin :lol: - men måske knap så stor hvis det ender med at tage længere tid at slå plænen, og man alligevel skal have den lille i brug på alle de irriterende steder :wink:

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Annonce
I mit område har vi et par stykker med egen have traktor... Alle grundene er på 700 - 1100 kvm !! Men de må udover traktoren klare hjørner kanter osv med andre redskaber.....

Så det er vist netop et spørgsmål om at anlægge sin plæne på den rette måde hvis en traktor skal være en nyttig hjælper.

At de så kører rundt i kvarteret med ungerne ...tjae det er jo vældig underholdende men hvad med forsikringer osv.. hvis de kører galt ???
Jeg tror ikke der er nogen forsikring der dækker..

Hvis der er vil jeg have en veterantraktor til at køre på tur i kvarteret med... Eller en hurtig tur i gocarten... Den har trods alt kun en 5-7 hk Honda motor og en tophastighed på 70 - 80 km/t tongue men den vender på en tallerken så det er vel ikke noget problem :roll: med andre trafikanter...

MVH Njord
Nå ja, det var jo dig Njord, der havde prøvet gokart med ? junior.

Mht. havetraktor - så er det så nemt, at man nok snyder lidt og kører for hurtig, og så bliver plænen ikke så pæn, da den stakkels rotorklinge jo kun kan nå en vis mængde pr. sec. - det er typisk, for vi tænker (drenge) - så smutter jeg da bare lige en tur til, men tager man den i 1. eller 2. gear, bliver det ligeså flot som en gå-model. Men med fart på svarer det til at køre hen over en punker med hanekam med en hårklipper på 2 minutter - det bliver jo heller ikke pænt, eller har I aldrig prøvet smile

Og jo - bladene skal da slibes som alle andre maskiner, og måske har en traktor et lidt hårdere liv end en gå'er, for man ser jo ikke ligeså godt efter. Men det koster bare lidt mere slibearbejde.

Mvh. JørgenE
Jeg tror, jeg klarer baghaven selv - kræver langt mindre end at opdrage en modelflyveklub til at slibe knive og køre langsomt :lol:

Men så blev jeg så meget klogere idag - og det er ikke det værste. Takker.
Prøvet gocart... Nej jeg købte da een til ungerne ( og mig selv )
Og faktisk er den ret sjov at køre i...
Man sidder lige med røven over jorden... Så farten føles helt enorm...

Sjov..... Nemli Ja.... ( Drengene fra Angora citat )

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis