Budleia/Sommerfuglebusk - frøformeret

Et af dette års eksperimenter er sommerfuglebusk dyrket fra frø.

Frøene er købt hos Zimtrade A/S - og små planter står nu i hver deres lille potte (20 stk.) på plantebordet under en "gro-lampe". Noget "frygteligt småskidt", der krævede lidt forsigtighed at prikle om. Men det kulørte foto med forskelligfarvede blomsterstande er nu stadig tillokkende, så jeg fortsætter ufortrødent med forstøveren, når jeg kommer forbi biggrin

Er der mon andre, der har gjort forsøget før mig - og hvordan gik det?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næææ.....men hvordan har de små det nu????

Sniffer  
Ja dem var der sjovt nok ingen fotos af fra min have, hehe :oops:

Jeg skulle vist have holdt den forstøver væk og undervandet, for de blev angrebet af noget svampehalløj. De er faktisk stadig ret små - eller resterne var det sidst jeg så dem. Fornylig røg de i jorden i et "hjørne" af drivhuset og så må de finde ud af, om de kan blive til noget.

Og så har jeg nappet et par stiklinger af en venindes blå sommerfuglebusk og håber på lidt bedre held.

Men måske prøver jeg igen til næste år, for den forside på frøposen var nu meget tillokkende (selvom jeg ikke er en sommerfugl :lol: ).

Jeg skal dog have et par råd om lysstofrør til de der prikleplanter, jeg driver frem indendørs først på året. Jeg havde sådan en vækstpærelampe, men var ikke helt tilfreds. Men jeg har hørt, at man kan bruge lysstofrør af en eller anden art...
jeg formerer de mfra stiklinger, det virker godt. Ligenu har jeg 8 stk stående som jeg tog fra i juli.
De kommer alle.

Delfinen
Min nabo har forsøgt sig med sommerfuglebuske, med frø fra en busk han tilfældigt kom forbi. Han har nu cirka 200 små planter der trives fint ude i haven. Så alt det der med lamper tror jeg godt at du kan droppe.
Hvis du endelig vil have lystofrør kan en god el-instalatør fortælle dig hvilket nr. de skal have.

Det er mit første indlæg i "lav-Have" efter at have fulgt siden i et par måneder, jeg syns' efterhånden at jeg kender jer.

Green

Skulle vi ikke tage og bytte nabo, green :lol: Det er rart at høre, at frøene faktisk er ret simple at få til at spire. Sidste år anede jeg ikke, at man kunne frøformere sommerfuglebusken, men faldt først på året over frøene. Ved du tilfældigvis, hvornår din nabo såede frøene og hvilke jord/lys-forhold de har?

Når jeg puttede dem under lampe hænger det sammen med, at jo før man såede, des heldigere var man med at få en blomstring allerede 1. år. Men ellers så er det kunstige lys først og fremmest til sådan noget som mine tomater, som jeg gerne skal have gang i så tidligt som muligt uden at de bliver bliver ranglede. Det skulle give en længere høstperiode - altså at den starter tidligere. Derudover roder jeg også med at lave sommerblomsterne selv. Men jeg har ikke været helt tilfreds med lampens resultater - og så er pæren iøvrigt sprunget efter bare en sæson.

Jeg er sørme glad for, at du tog hul på at skrive her i haveforummet. Jo flere vi er des bedre!
Annonce
Hejsa...
Øhhhh....green......spørg lige din nabo om han ikke kommer her forbi....
Hvad har du gjort ved dine planter siden de svigter???

Sniffer  
det der med lampe er ikke så åndsvagt. Rigtigt svære plantefrø spirer man i et akvarium med undervarme og grolux.
Det er i begyndelsen mest varmen det handler om. UNDERvarme. Som jo er sværd at skaffe i marts.
Men helt ærligt..... de er så nemme at stiklingsformere.

Delfinen
Jeg er faldet over en påstand om, at en energisparepære svarende til en alm. 100 w. skulle kunne bruges som plantetilskudslys. Så det har jeg sat mig for at efterprøve.

I første omgang går forsøget ud på stiklinger af hængepelargonie og hængepetunia. Jeg vender tilbage med erfaringerne.

I.ø. er mine små frøformerede sommerfuglebuske nu endelig i vækst i drivhuset - og stiklingerne har tilsyneladende sat rod.
Ja de 8 buddeleia jeg knaldede ned i et par potter i juli.... gror også udmærket.... nu ca 25 cm høje.

Delfinen
I et gammelt haveblad (Haven maj 2002) fandt jeg: (citat)... Brug Phillips lysstofrør TL'D 33 og TL'D 83. Til én kvadratmeter skal der bruges 4 til 5 rør a 30 W, som placeres ca 40 cm over planterne. Effekten øges, når begge rør bruges samtidig eller skiftevis. Det vil sige TL'D 33, TL'D 83, TL'D 30 o.s.v. (citat slut)

Jeg forestiller mig at det er sådan et slags disco-lys-show, ligesom da man "jingede" på Jernbanekroen i gamle dage. :wink:

Måske er et par tænd-og-sluk ure nok.

Green

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis