Olie på køkkenbord går galt

Kære Alle 

Jeg har fulgt instruktionerne og gjorde dette;

Onsdag (1.7.26)
Jeg smurte køkkenbordet ind i ”Faxe Trærens”, lod det stå 15 min. og vaskede det af 2 gange med vand. Lod det stå natten over.

Torsdag (2.7.26)
Kl. 10.00 fyldte jeg hullerne i køkkenbordet med ”Wood Mastic E800 AQUA+” og lod det stå 3½ time, hvorefter hele bordet blev slebet med korn 60. Slibestøvet blev støvsuget og fjernet med en tør klud.

Med en skrubbe smurte jeg køkkenbordet ind i ”Faxe Køkkenbordsolie (sort)” og fjernede det overskydende efter ca. 15 min.

Jeg tørrede bordet af i omtrent en time, da det blev ved med at smitte af. Jeg var færdig kl. 17.00.

Fredag (3.7.26)
Kl. 11.00 vaskede jeg op. Der kom vand på bordpladen som resulterede i lyse, tørre pletter.

Mandag (6.7.26)
Jeg testede overfladen flere steder ved at lægge en dråbe vand, som jeg tørrede af igen. Alle steder kommer der tørre pletter.

Hvad er det sket? Hvordan fjerner jeg den ”hinde”, der skaber problemer, så jeg kan bruge mit køkkenbord igen? Kan slet ikke overskue at begynde forfra og vil bare kunne bruge den! 

Tak for hjælpen.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Korn 60 er voldsomt synes jeg. 120-180 er mere normalt til træborde før olie. Det kan skyldes dét. Jeg plejer at påføre olie på rent bord og holde det fugtigt overalt i 30 minutter. Derefter aftørre og polere med rene bomuldsklude. Så lader jeg det tørre i mindst et døgn før konen får lov at sprøjte vand på bordet (og jeg fluks er over med en klud). 
Faxe Trærens renser ikke i bund. Havde du brugt brun sæbe stod du ikke nu i suppedasen, men vær opmærksom på at den med brun sæbe afrensede bordplade derefter skal opfattes som ubehandlet, og så skal oliebehandlingen også påføres ud fra det udgangspunkt.

Det betyder at oliebehandlingen skal gentages minimum 3-4 gange med passende hærdning før du kan forvente rimelig modstand mod fugt. Det er ikke ualmindeligt at processen tager 8-10 dage eller mere før du for alvor kan tage køkkenbordet i brug

Pigmenter i olien til et køkkenbord som du har valgt bliver aldrig godt. Selv efter olien er hærdet vil pigmenterne til evig tid smitte af når du rengører køkkenbordet.

Wood Mastic E800 AQUA+ giver ingen mening på et køkkenbord som dit. Det forstår jeg simpelthen ikke.

Korn 60 lyder også voldsomt i mine øre. Vælg korn 120-180 som HrT foreslår så går det ikke galt.

Hvad skulle man ellers have brugt til at spartle hullerne - hvis Wood Mastic E800 AQUA+ er forkert?

Du kan have helt ret i, at pigmenterne ikke er vellykkede, men bliver ved med at smitte af... det er bare underligt, at det lykkedes for så mange andre (har nemlig ikke set den kritik før)...

Mener du også, at problemet med tørre pletter vil kunne løses ved, at der slibes med korn 240 i stedet for?
HrT skrev den 06-07-2026 16:32:55

Korn 60 er voldsomt synes jeg. 120-180 er mere normalt til træborde før olie. Det kan skyldes dét. Jeg plejer at påføre olie på rent bord og holde det fugtigt overalt i 30 minutter. Derefter aftørre og polere med rene bomuldsklude. Så lader jeg det tørre i mindst et døgn før konen får lov at sprøjte vand på bordet (og jeg fluks er over med en klud). 

Ok, tak for svar - havde slet ikke tænkt, at slibning med korn 60 kunne være grunden!?😲 Ret vildt!

Jeg har en korn 240 - skulle det så være ok?                                

Læs hvad jeg skrev en gang til - det er ikke kornstørrelsen der er skyld i fadæsen.
Annonce
Rantzau skrev den 06-07-2026 18:18:10

Læs hvad jeg skrev en gang til - det er ikke kornstørrelsen der er skyld i fadæsen.

Sorry, indlæggene krydsede hinanden!😬 

Første oliering med en pigmenteret olie efter en afslibning skal hærde i mindst 2 døgn, ellers trækkes meget af pigmentet af da olien ikke er afhærdet nede i træet, den mindste smule vand (og endnu værre med sæbe) og du ser resultatet.

Efter en afslibning er en enkelt behandling heller ikke nok til at lukke overfladen, især ikke når du har brugt så groft et korn til afslibning.
Afsluttende behandling er altid et lag transparent olie til køkkenbordplader da slutlag skal være godkendt til kontakt med fødevarer hvilket de pigmenterede olier sjældent er.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

... og efterfølgende skal al vedligeholdelse altid foretages med upigmenterede olie.
Der er en mikroskopisk chance for at du kan redde situationen ved at efterslibe med finere korn end korn 60, men jeg er ikke optimistisk. Du vil med statsgaranti også slibe noget af pigmenteringen af. 

Jeg ville hellere give olien tid nok til at hærde, og så se tiden an.

Jeg vil heller aldrig nogensinde finde på at spartle en køkkenbordplade i massivt træ – så hellere leve med småskavankerne.

Husk på: Tålmodighed er en dyd. 

Hej Alle 
Tak for svar, som jeg nu har taget til efterretning. Hvad siger I til denne løsning:

Der hældes Faxe Bordpladeolie på pladen, som der slibes i med en slibesvamp korn 200 (eller derover) i 10-15 min., hvorefter det fjernes.

Jeg er i tvivl om det er en god idé at bruge den samme sorte olie og har nu købt en klar.

Oprindeligt fik bordpladen sort olie.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også