Flytte dørhul en halv meter i bræddevæg

Jeg vil gerne flytte et dørhul en 50-60 cm til højre (se billede). Samtidig skal højden på døråbningen øges med ca. 15 cm så jeg kan indsætte en dør i standardmål.

Det ser ud til at væggen er opbygget af lægter, brædder, tagrør, hønsenet og ca. 3 cm puds.

Jeg er usikker på om væggen er med til at støtte spærene. Væggen står på tværs af spærene (knap midt på). For en sikkerheds skyld er min plan at antage at den er bærende. Det eneste jeg tænker dette ændrer er blot at jeg vil bygge væggen op inden jeg laver det nye dørhul og bruge rigeligt med lægter til dette.

Foreløbige plan:
  1. Fjerne el til højre for døren.
  2. Fjerne eksisterende dørkarm.
  3. Påbegynde opbygningen af træ-delen af væggen i det gamle dørhul (vent med pudsarbejdet).
  4. Fjerne puds i den nye åbning med hammer og mejsel. Desuden 5 cm omkring den gamle døråbning så jeg kan få lidt overlap med tagrør og hønsenet.
  5. Fjerne det resterende af væg (træet) med bajonetsav.
  6. Beklæde med tagrør, hønsenet og puds.
  7. Montere ny karm og dør.
Spørgsmål:
  • Er der noget i denne fremgangsmåde I ville gøre anderledes?
  • Er bræddevægge nogensinde bærende?
  • Hvor får man tagrør henne?
  • Hvilken type puds skal jeg bruge?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som du beskriver væggen er den ikke bærende.

Tagrør fås hos din nærmeste byggepusher, Det er standardvare de fleste steder, og puds kan du også bruge standard færdigblandet.

Hvorfor genbruger du ikke den nuværende dør med karm og det hele. Det gør processen både hurtigere og billigere.
Jeg fandt den her tråd omkring puds af bræddevægge: https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/230794/s/pudsning-af-braeddevaeg
Her foreslås det at der bruges forskellig mørtel til hhv. udkast, grovpuds og finpuds. Jeg regner med at udelade finpuds og afslutte med sandspartel i stedet, da resten af rummet får dette.

Kan jeg bruge den her mørtel bruges til både udkast og grovpuds? Weber Cempexo Universalmørtel

Jeg har ikke meget forstand på de forskellige blandinger.
Weber universalmørtel til dit projekt er udmærket.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis