Egetræsbord er mat efter oliering.

Jeg har slebet mit (olierede) egetræs-plankebord let med 180 korn sandpapir på excentersliber. Derefter olieret med Rubio Monocoat Oil Plus 2C (2-komponent olie baseret på linolie).

Jeg regnede med at én gang var nok, men det så stadig tørstigt ud, så jeg gav det en gang til dagen efter.

Nu fremstår det bordet mat (på en "ujævn måde"), når jeg kigger på det i modlys. Tæt på (ovenfra) ser det rigtig pænt ud ... men den havde ikke den matte overfalde før.

Jeg har olieret bordet én gang årligt i 3 år med "almindelig" olie og det plejer at blive rigtig pænt (også fra Rubio Monocoat), men jeg ville give den hele behandlingen i år.

Skal jeg give det en gang mere eller er den matte overflade et tegn på at jeg har slebet forkert eller ikke tørret olien godt nok af?

Mvh. AllanE
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du brugt accelerator i voksen? Hvis ikke så tager det jo lidt længere tid at tørre op. Ellers er det måske fordi du ikke har tørret af efter at have masseret det ind i træet, men synes normalt det er ret tilgivende overfor sådan nogle ting.
Jeg brugte accellerator og en spartel til at fordele olien, derefter klud til at massere og tørre af. Tørrede af af flere omgange med nye klude.

Normalt bruger jeg bomuldsklude (vaskeklude) men løb tør, så jeg klippede et viskestykke i mindre stykker og brugte det. Tænke på undervejs, at det ikke er lige så blødt som de klude jeg bruger normalt. Kan det have en betydning (det er måske blevet "poleret" mindre)? 

Mvh. AllanE
Mat er måske en forkert beskrivelse. Billedet her viser det nogenlunde, men det ser værre ud i virkeligheden. Det plejer at stå helt ensartet blankt. Det andet billede er oppefra og der ser det ikke så galt ud.

Mvh. AllanE
Bruger ikke selv rubio for jeg foretrækker at have bedre tid i processen, men 24 timer inden genbehandling plejer at være for kort til at det kan nå at hærde ordentligt op, ses især ved de pigmenterede olier hvor første lag indfarvning trækkes delvist af ved genbehandling. De rene linolier kan være flere uger om at hærde så måske din hærder/accelerator er blevet "træt"?

På billede 2 ser det desværre ud til at man kan se slibespor fra excentersliberen, både tværgående og kurvede.
Derudover ser det ud til at det ikke har suget ensartet så måske det ikke har været helt jævnt i afslibning - har selv mega dårlig erfaring med at bruge maskine med mindre det er en ny komplet behandling, uagtet afsluttes altid med manuel håndafslibning med slibesvamp som sidste omgang inden man går videre i processen. 

Jeg ville starte forfra, desværre. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Egetræ er træ i særklasse der kræver særlig opmærksomhed:

Du nævner at dit bord er behandlet med et produkt der er baseret på linolie som er specifikt beregnet til nåletræ. Det bør du ignorere da det altid anbefales af personer uden praktisk erfaring og viden.

Som BOFH er inde på, er tiden for olie behandlingen afgørende for slutresultatet da egetræ er markant anderledes end andre træsorter.

Vælg en olie der hovedsageligt hærder v.h.a luftens ilt frem for olie der hærder på træets cellevægge.

Vær opmærksom at der er forskel på olie og voks afhængig af træsorten. Olie bindere hårder til overfladen, hvor voks giver en mere sart overflade - hvordan det kan håndteres kan vi tage i en anden tråd.

Når først egetræ er oliebehandlet skal efterbehandlingen foretages ved håndkraft. Maskiner er udmærket, men bare ikke til finish på egetræ. Brug klude eller skuresvamp afhængig hvilken glans du ønsker.

Som temperaturen er lige nu, gætter jeg på at inden for de næste 16-20 dage får du en overflade som du ønsker. Det vigtigste er at du i tidsrummet konstant holder øje med overfladen. 

Du kan sagtens justere undervejs med klude/skuresvampe uden problemer med olie der hærder v.h.a luftens ilt.

Annonce
Min datter har lige slebet et lakeret egebord ned, og har derefter givet det bivoks, det blev utrolig flot.
Men om det så er en holdbar løsning vil jo vise sig.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for input, allesammen.
Rantzau, tror du også det er slibespor på overfladen, så jeg skal starte helt forfra? Eller mener du at jeg kan redde det med en ny omgang ovenpå og så grundig behandling med slibesvamp?

Mvh. AllanE
BOFH, du har sikkert ret, at det er forfra  
Men det er jo et stort arbejde og olien var dyr, så det er ærgerligt fejl! Så jeg håber selvfølgelig at det kan reddes. Det er nok ønsketænkning  

Mvh. AllanE
Der står på deres hjemmeside at man skal fjerne alle tidligere behandlinger først.

Prøv at se videoen her i 2 minutter. Fra 4:00 til 6:00 minutter.  Hans første lag Rubio har også været mat, efter andet lag har bordet fået voks, polering og er blevet silkemat. 
https://youtu.be/DrF-UWvcB6I?t=238
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også