Egetræsbord er mat efter oliering.

Jeg har slebet mit (olierede) egetræs-plankebord let med 180 korn sandpapir på excentersliber. Derefter olieret med Rubio Monocoat Oil Plus 2C (2-komponent olie baseret på linolie).

Jeg regnede med at én gang var nok, men det så stadig tørstigt ud, så jeg gav det en gang til dagen efter.

Nu fremstår det bordet mat (på en "ujævn måde"), når jeg kigger på det i modlys. Tæt på (ovenfra) ser det rigtig pænt ud ... men den havde ikke den matte overfalde før.

Jeg har olieret bordet én gang årligt i 3 år med "almindelig" olie og det plejer at blive rigtig pænt (også fra Rubio Monocoat), men jeg ville give den hele behandlingen i år.

Skal jeg give det en gang mere eller er den matte overflade et tegn på at jeg har slebet forkert eller ikke tørret olien godt nok af?

Mvh. AllanE
Jeg har slebet mit (olierede) egetræs-plankebord... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I første omgang ville jeg slibe let i hånden for at fjerne spor efter eksendesliberen før du giver olie igen. Vær omhyggelig med slibningen så du ikke står med ujævne partier bare nye steder.

Fra flere sider hører jeg at Rubio kan være op til 3 uger om at hærde. Det kan også være medvirkende årsag hvis du kun ventede et døgn mellem behandlingerne.
Hmm...jeg har taget tilløb til at gå i gang igen efter skuffelsen 🙂

Jeg kan godt se, at excentersliberen har lavet spor diagonalt over bordet. Jeg har ikke været omhyggelig nok. I DLGs video (som er ret god) bruger han excentersliber, men gør meget ud af at tørre efter med sekunders mellemrum, for at undgå spor. Og han gør det flere gange fra lav korn helt op til 240 og til sidst 320.

Det gjorde jeg ikke! Jeg gav den 180 fra start til slut og lagde godt mærke til de hårde "klumper" der satte sig på slibeskiven. Dem skrabede jeg af engang i mellem. Men slet ikke så disciplineret som i videoen.

Synes I at jeg skal starte forfra og slibe alt olen af helt ned til træet, og så starte med lav korn (140-180) og slutte på 240? Eller ville i altid håndslibe?

Eller skal jeg bare håndslibe ovenpå det jeg har lavet nu og så en ny gang olie, med fare for at det kommer til at se ujævnt ud?

Mvh. AllanE
Hvis det er slibespor skal du have al gammel olie af inden du olierer igen.
Til at slibe i bund første gang har jeg god erfaring med at bruge slibenet+suger på excentersliber da støv har sværere ved at sætte sig fast i dette, men jeg har også gjort dette med det billigere 120 fra onkel h, billigere selvom man skal skifte papir oftere. Støv fra afhærdet olie er hvidt, Støv fra træ er gulligt.
Bagefter sliber du med 180 el 240 på maskinen så det er så ensartet som muligt. Til slut håndslibes der langsgående med fin slibesvamp for at fjerne de sidste spor.
Rubio har jeg megen erfaring med så den del kan jeg ikke hjælpe med.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg vil altid håndslibe som beskrevet hvis der er olie rester tilbage uanset art. 

Når jeg skrev let slibning, skal det forstås at du ikke skal lægge kræfter i, men lad slibepapiret gøre arbejdet.

Det er rigtigt som BOFH nævner, at slibestøv fra hærdet olie er hvidt eller meget lyst, men kan stadig klumpe sammen ved maskinslibning som laver nye mikroskopiske ridser. Det styrer du langt bedre med håndslibning.

Selv renser jeg slibepapiret jævnligt med en stiv neglebørste og banker pulveret af. En støvsuger kan også bruges.

Maskinslibning er et udmærket mellemtrin, men ikke hvis du ønsker en blank overflade. Du risikerer at blive sat flere uger tilbage.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også