Katte inhegning

Efter at have mistet 2 katte på under et år, er jeg kommet frem til at inden jeg får en ny, skal jeg have en løsning så de ikke kommer ud på vejen. 
Jeg har allerede kattelem i min havedør, og jeg vil lave så de går ud i en indhegning, da jeg synes de skal have mulighed for at komme ud, selv hvis de ikke kan strejfe frit rundt når de er der. 
Jeg har på nuværende tidspunkt kun nogle løse ideer. Både jeg, og min kammerat der vil hjælpe er komplet amatørerne, med flere tommelfingre end gennemsnittet, men vi er indstillet på at prøve, og acceptere det tager længere tid, vi har før lavet nogle små projekter.
Mine tanker:
Det er langsiden af huset, og jeg tænkte man kunne skrue en lægte eller lign på muren henover dør og vinduer, og lade taget til indhegningen gå ud derfra. 
Her kommer mit første spørgsmål. Først tænkte jeg at bruge bjælkesko, men jeg vil gerne have noget tag på en del af det, (bare noget plastplader eller lign for at give lidt tørvejr) Men så skal der jo lidt hældning på, og bjælkesko er 90°. Så hvordan gør jeg det så bedst/nemmest?

Jeg forestiller mig at bruge stolpespyd til stolperne, de vil stoppe direkte jordkontakt, og hvis jeg har både overlægger og tag osv, samt fastgjort til huset, burde hele konstruktionen kunne holde sig selv så det ikke er nødvendigt at støbe dem ned. På nær den del med tag overdækning vil det være net, så det er også begrænset hvor meget vinden tager fat i det.

Jeg har ikke været ude at måle endnu, og jeg er ikke hjemme pt. Men det bliver nok mindst 10 meter i længen vil jeg gætte på, måske mere. og vil tro ca 4 meter ud fra huset, måske med en smallere del i den ene ende.
Til sider og den del af tag uden plader vil jeg bruge noget net, jeg tænker enten voliernet eller noget trådvæv. Jeg kan se Harald Nyborg har noget, det vil jeg nok tage ud og se på.

Ud over hvordan jeg skal lave min hældning er jeg nok mest ude efter gode råd... Hvor tæt skal stolper stå? Generelle gode råd til alt det jeg ikke har tænkt over endnu! Evt. nogle resourcer til lign projekter, jeg prøvede at søge lidt, men har ikke rigtig fundet noget der var super brugbar.

Skal også have bygget en lille simpel dør så jeg kan komme fra buret og ud i haven - hvis der er lidt inspiration til sådan en, ellers har jeg tiltro til jeg selv finder ud af den del.

Håber nogle kan/vil hjælpe - stil gerne uddybende spørgsmål.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alle din forslag er brugbare da katte ikke har styrken som udbryderkonger.

Jeg sætter stor pris på du ønsker at holde dine katte forsvarligt inde. Trafikken er ikke altid den største fare. Jeg bor på landet hvor inspektøren (korthåret hønsehund) under ingen omstændigheder tolerere katte. De bliver øjeblikkeligt splittet til atomer.

Det er ikke sjovt at fortælle mine naboer at de har mistet endnu en kat. Det er trods alt deres kæledyr. Egoistisk set er jeg heller ikke interesseret i at min jagthund udvikler uhensigtmæssig adfærd der er uforenlig med jagt, som på sigt kan give inspektøren et blakket ry.

Prøv at lægge et billede op herinde så er det nemmere at komme med konkrete råd uden at skulle gætte sig frem. 
Du kan skrue en 95x45 regler på huset, og så sætte vinkler på. Så kan du fastgøre dine 45 x 95 spær på disse vinkler. 
Hvis spærene saves en smule skråt i enden så får de den korrekte hældning.
Reglar skrues fast med rawplug og skruer ELLER karmskruer med hovede, hvor du borer hullet i muren med 6 mm og borer hullet i reglar med 7 -  8 mm, På den måde vil de også trække reglar ind imod muren.
Måske kan tagspær skrues direkte på siden af husets spær. 
Så kommer det lidt an på hvilken type tag du vælger og hvor meget plads der er imellem terrassedør og tagrende. 
Der er typer tag plader som kan ligge direkte på spær, og der er billigere som kræver at der er lægter over spær. 
Til net kunne du også vælge 6 mm rionet med 50 mm masker. Det mener jeg ikke katte kan gå igennem, undtagen killinger.
Den vandrette bjælke du skal have yderst, kan også være 45 x 95 mm Så skal du nok have stolper for hver ca. 2 m 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg følger en fyr på youtube der har lavet flere Catio's
Her er et link til en af hans videoer, og så kan du selv søge videre...
Link

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Her er et hurtigt lille billede. 
Som man kan se er der ikke meget plads over dør/vindue, så der er ikke mulighed for at ligge noget ovenpå hvis man skruer regler på væggen.
Når du siger vinkler mener du vinkel beslag?

Der er ikke meget plads imellem vinduer / dør og udhæng. Og døren skal kunne åbnes selv med fald på spær. 
Jeg ville tage den sorte sternkant af og jeg er ret sikker på at der inden for er spær fra huset som du kan bruge til at fastgøre det på. Så skruer du bare de nye spær på siden af husets spær. 
Laver du kun katte indhegning med trådnettag, så behøver du ikke fald. 
Kommer der en overdækket del ser det måske bedst ud hvis de ​følger hinanden. 

Annonce
Det kunne måske være en mulighed, Det vil jeg se på i morgen. 
Det er en god pointe med at døren skal kunne åbne med fald. Den kan sagtens uden, men jeg kan godt se at selv med et lille nærmest symbolsk fald, ville det let kunne give problemer.
På nuværende tidspunkt er det stadig planen at jeg vil have overdækning over en del af det, og jeg tror også det vil se bedst ud hvis det følger hinanden også ved tråd taget..

Skal man være bange for sådan nogle kræ kan grave sig ud? skal hegnet graves lidt ned, eller en anden afslutning? 

Er det ikke vigtiere at det hele overdækkes så katten ikke planker den?
Det hele bliver overdækket, men en del af det bliver bare med trådnet ligesom siderne. og en del bliver "vandtæt" så man også kan komme lidt ud selv i regnvejr :)

Der hvor du kun har trådnet som tag kan du sagtens fastgøre taget direkte på stern kanten. Er det helt overdækket er der mere vind og evt snetryk at regne med, så der ville jeg finde spær enderne på huset for at få bedre fat. 
Har du fliser under så er der naturligvis ikke nogen "grave problem" Men ellers er det meget begrænset hvad katte finder på at grave, så hvis nettet slutter 10 cm under jordoverflade ​er du sikret. 

Nogle bekendt har en stor løbegård til katte. Den er kun overdækket cirka en halv meter ind fra alle sider på undtagelse af huset. Så man føler ikke at man opholder sig i et fuglehus. 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også