Hvordan fås nemmest adgang bag køkkenmoduler (skabe/skuffer)?

Da der kom en fæl lugt fra skraldespandsskabet, troede vi det var skraldet eller nye skraldeposer der lugtede. Men desværre kommer lugten inde fra bunden af skabet, se fotos hvor lågen er taget af skabet.

Der løber en lille rende bagerst i skabet, som det ses af det ene foto, og jeg vil tro der ligger en død mus e.l. til en af siderne eller under skabet. Spørgsmålet er hvordan man nemmest får adgang uden at splitte det hele ad og ødelægge for meget?

Er der mon nogen der kender til hvordan sådanne moduler typisk er bygget op? Trækker jeg fx skuffen ud til højre for skabet, er der en bagplade bag skufferne, så den vej får jeg ikke umiddelbart adgang. Til venstre for skabet står en opvaskemaskine....

Mange tak for tips og gode ideer  
Da der kom en fæl lugt fra skraldespandsskabet... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad angår Quooker-slangen: da selve Quookeren er kaput, overvejer jeg at sløjfe slangen helt. Men jeg er lidt usikker på, hvordan jeg bedst tætner efter slangen. Er det bedst at tætne plast-røret på en eller anden måde (findes der kraftig VVS-tape?), eller blot sprøjte en silikone "prop" i den sorte flex-slange?...

Tak for tips.
Forstår ikke at du vil undvære Quookeren, men det må blive din sag. Jeg fik vores ombyttet til ca. kr. 1.800 då vidt jeg husker.
Det rigtige vil være at udskifte den stump rør, det må ret let kunne “nørkles” op. Det næstbedste må være at skære røret over, og sætte en dobbeltmuffe på.

Søren O
Man kan også flække et kort stykke rør af samme diameter og lime en lap på med silikone.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Sætte lap på - silicone prop - endnu en dobbelt muffe.
Nu må i simpelthen styre jer med de fuskerier. 
Det skilles ad oppe fra og røret kan med 98% garanti løftes op, så det kan udskiftes med et nyt stykke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Søren O skrev den 30-05-2026 12:30:56

Forstår ikke at du vil undvære Quookeren, men det må blive din sag. Jeg fik vores ombyttet til ca. kr. 1.800 då vidt jeg husker.
Det rigtige vil være at udskifte den stump rør, det må ret let kunne “nørkles” op. Det næstbedste må være at skære røret over, og sætte en dobbeltmuffe på.

De understøtter ikke modellen med reservedele længere, og den nye models vandhane passer skidt til køkkenvasken...

Tak for råd om at skifte røret. ​
Annonce
ev elmand skrev den 30-05-2026 15:48:26

Sætte lap på - silicone prop - endnu en dobbelt muffe.
Nu må i simpelthen styre jer med de fuskerier.
Det skilles ad oppe fra og røret kan med 98% garanti løftes op, så det kan udskiftes med et nyt stykke. 

Av, vi får lidt skældud!  

Du mener, jeg kan vride røret løs af dobbelmuffen ovenover, og formentlig vride det ud af den 45gr knækbøjning, der sidder i kælderloftet under køkkenet? Det ville jeg ikke normalt turde... men måske er det ligetil.

Ja i / de fik lidt venlig voksen skæld ud   Når man har problemer med lugt gener skal man ikke lave det mest besværlige fuskerier når det enkle er det bedste.
Du skal ikke vride den løs af dobbelt muffen. Det hvide afløbs system med vandlås kan skrues fra hinanden, og så løfter du de grå rør op, og sætter nyt rør i, hvor du sikkert kan undvære dobbelt muffen. 
De 2 45 grader bøjninger genbruges. 
Husk at reife rør enden når du har savet den i længde og brug glidemiddel når samler ( opvaskemidel eller andet)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis