Hvordan fås nemmest adgang bag køkkenmoduler (skabe/skuffer)?

Da der kom en fæl lugt fra skraldespandsskabet, troede vi det var skraldet eller nye skraldeposer der lugtede. Men desværre kommer lugten inde fra bunden af skabet, se fotos hvor lågen er taget af skabet.

Der løber en lille rende bagerst i skabet, som det ses af det ene foto, og jeg vil tro der ligger en død mus e.l. til en af siderne eller under skabet. Spørgsmålet er hvordan man nemmest får adgang uden at splitte det hele ad og ødelægge for meget?

Er der mon nogen der kender til hvordan sådanne moduler typisk er bygget op? Trækker jeg fx skuffen ud til højre for skabet, er der en bagplade bag skufferne, så den vej får jeg ikke umiddelbart adgang. Til venstre for skabet står en opvaskemaskine....

Mange tak for tips og gode ideer  
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kan låne et inspektions kamera var det er forsøg værd. 
Og skulle der ligge en død mus kan du nok liste den ud med en krog af ståltråd. 
Opvaskemaskine burde også være forholdsvis nem at få ud.

Flot køkken i øvrigt. 

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg ville starte med at se på din kloaktilslutning, jeg kan næsten ikke tro det ikke er den der lugter. Den tilslutning hvor en sort fleksslange er monteret med silikone er MEGET alternativ.

Hvis det ikke er den der lugter, er det normalt nemt nok at fjerne et helt køkkenelement ved at tage skruerne ud det er skuet fast i naboskabe og bordplade med. Herefter kan skabet trækkes ud.

Selvbygger med stort S. 
Der er i hvert fald 2 skruer i bunden, som er skruet ind i soklen. 
Prøv at finde flere, i borpladen og jeg ville også skrue de to stålskinner af, for at se om der ikke gemmer sig et par skruer. 

Tak for de mange gode tips!! Jeg er startet med den sorte flexslange, der er monteret af en vvs'er som afløb for en overtryksventil fra Quooker. Slangen stank indeni, og jeg har nu ført en rensespiral igennem og skyllet efter med vand og vand/klorin. Vi får se om det hjælper.

Mærkeligt, vi har boet her i 6 år, og det har aldrig lugtet før. Må også lige få checket selve vadlåsen, hvis sandsynligheden er at lugten kommer fra afløbet....

Lugten er aftaget, men ville jo gerne have den helt væk.

Tak.
Slangen fra Quooker - mener den er åben ved overtryksventilen. Hvis afløbsslangen ikke danner en vandlås, så er der fri afgang for lugt fra kloaken. Så tjek at der er en “lunke” på slangen, så der vil stå vand i slangen.

Søren O
Annonce
Lige bestemt vaskeskabet er vanskelig at tage ud. Der sidder jo en vask i bordpladen som spærrer for den. Du kan trække opvasker ud efter at du har fjernet 1 skrue i hver side af denne. Her kan du sikkert kigge ind ved sokkel. 
Hvis det er linolium gulv skal du have en blikplade ind under opvaske ben. Ellers risikerer du at flænse gulvet op når du trækker den ud. 
Skabet til højre med skuffer er også ligetil at tage ud. Alle skuffer fjernes, skruer i bund, top og sider tages af (også dem som sidder fra naboskab) så kan denne sektion trækkes ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Sådan som overløbet fra Quooker er limet ind og ført vil gråt vand kunne slå ind i røret og aldrig undslippe derfra, der skal være en stigning på røret for at det løber retur ud i afløb.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Sådan en overløbsslange bør vel være monteret over vandlåsen?

Bare kald mig BBB 
Der har oprindeligt været en messingstuds med din Quooker til afløbsslangen. Messingstudsen skrues ind i siden af afløbsrøret, så siliconesamlingen undgåes. Det er helt i orden at montere studsen under vandlåsen. Der skal være højdeforskel mellem udløb fra sikkerhedsventil og til studsen i afløbsrøret. Det vigtige herefter er at afløbsslangen er så lang, at der konstant vil stå vand I slangen.

Søren O
ev elmand skrev den 29-05-2026 23:16:06

Lige bestemt vaskeskabet er vanskelig at tage ud. Der sidder jo en vask i bordpladen som spærrer for den. Du kan trække opvasker ud efter at du har fjernet 1 skrue i hver side af denne. Her kan du sikkert kigge ind ved sokkel.
Hvis det er linolium gulv skal du have en blikplade ind under opvaske ben. Ellers risikerer du at flænse gulvet op når du trækker den ud.
Skabet til højre med skuffer er også ligetil at tage ud. Alle skuffer fjernes, skruer i bund, top og sider tages af (også dem som sidder fra naboskab) så kan denne sektion trækkes ud. 

Super, mange tak for de grundige instruktioner!! De er guld værd for mig, hvis jeg skal ind bagved :-)

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis