Afvikler til Pex rør, nødvendig, eller bare rar at have?

Når jeg kommer så langt skal jeg have lagt ca  2x100 meter 20 mm pex gulvvarmeslanger, er en afvikler til pex en stor hjælp?

Vi prøver igen, i morgen --
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helt sikkert. Ellers ligner det hurtigt Thors kamp med Midgårdsormen.

... sådan en orm er ikke til at spøge med. 
je_ns, PEX rør skal rulles ud og ikke trækkes ud af den simple grund, at hvis du trækker det ud af rullen vil du opdage at røret vil sno sig, og du bliver taberen i den kamp. Så afvikleren er nødvendig.

fase
Har klaret mig uden i alle årene. Måske 300 meter i alt.
den er helt unødvendig , den er god til dem der arbejder med det til dagligt og helt store ruller på 1000 m
de små ruller , ruller du bare ud efterhåndes som du binder det til nettet
bredker skrev den 25-05-2026 09:42:13

den er helt unødvendig , den er god til dem der arbejder med det til dagligt og helt store ruller på 1000 m
de små ruller , ruller du bare ud efterhånden, som du binder det til nettet

Du har helt ret, men hvis man nu begynder med at tage fat i røret fra yder- eller indersiden og trækker, så vil røret sno sig. Din anvisning kræver, at man har prøvet det før. 

fase
Annonce
Jeg har lagt en del pex direkte fra rullen ,men var det idag ville jeg helt sikkert bruge en afvikler. De 500 kr. er godt givet ud både tidsmæssigt og i forhold til at få lavet et knæk på røret.
johnm skrev den 25-05-2026 10:22:07

Jeg har lagt en del pex direkte fra rullen ,men var det idag ville jeg helt sikkert bruge en afvikler. De 500 kr. er godt givet ud både tidsmæssigt og i forhold til at få lavet et knæk på røret.

du skruer så bare en lægte eller rør over et par bukke og hænger rullen der på

det koster gratis for den ene gang de fleste får behov for det
Ja tak det har jeg prøvet og det var ingen succes. 
Til så lidt rør er det totalt spild at bruge 2000kr på en rigtig afvikler.

Sådan en lille rulle på 100 m er ikke større end man bare går med den i hænderne og ruller af mens man lægger slangen. Ellers kan det klares ved at smide rullen over en kontorstol.

Selvbygger med stort S. 
Enig det kan nemt gøres det andet er bare nemmere især som ene mand , og som før skrevet kan en afvikler købes for ca. 500 kr.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis