Hvad koster dit byggeprojekt? Få hjælp til håndværkerpriser og budget!

Hej her på LDS,
​Jeg har startet denne tråd for at hjælpe jer med at gennemskue økonomien i jeres næste boligprojekt. Vi ved allesammen, hvor svært det kan være at finde ud af, hvad en opgave egentlig bør koste – uanset om det gælder nyt tag, badeværelse, gulve eller isolering.
​Til daglig driver jeg ForbrugsHjælpen, som er en gratis guide til håndværkerpriser, hvor jeg samler markedspriser og gode råd til renovering.
​Hvis du vil have et hurtigt overblik, kan du tjekke guiden ud via linket i min signatur. Du er også mere end velkommen til at smide en kommentar herunder med jeres projekt, kvadratmeter og hvor i landet I bor – så skyder jeg et realistisk prisestimat i jeres retning!
​Tip: Hvis I skal bruge konkrete håndværkere nu, har jeg også en genvej på siden til at indhente 3 gratis og uforpligtende tilbud gennem 3byggetilbud.
​Tjek siden ud, eller spørg løs herunder – jeg sidder klar til at hjælpe med jeres projekter!
​Mvh Martin, ForbrugsHjælpen

Martin | ​Forbrugshjælpen.dk​​​– Din guide til hånd​værkerpriser & 3 gratis tilbud.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Generelt har dygtige håndværkere rigeligt at lave, og slet ikke brug for at spilde deres tid på at lave tilbud på 3byggetilbud.dk så efter min mening er det kun de dårlige og fuskerne der er at finde derinde.
Hvis det utrolige skulle ske og jeg rent faktisk skulle bruge en håndværker ville jeg helt sikkert finde en lokal i stedet for en på en online tilbudsportal.

Hvad er dine forudsætninger for at kunne prissætte, ud over prishistorikken fra tilbudsportalen?

Selvbygger med stort S. 
Hej Superdiy,
Tak for dit input – du har fat i nogle helt relevante overvejelser, som mange selvbyggere deler!
Du har fuldstændig ret i, at hvis man selv har hænderne skruet rigtigt på (som en selvbygger med stort S) og har et stort lokalt netværk, så kan man ofte finde gode folk ad den vej.
Virkeligheden er bare, at mange almindelige boligejere hverken har netværket eller den tekniske indsigt. For dem er det en jungle at ringe rundt til 5 lokale håndværkere, som måske slet ikke har tid til at svare eller køre ud og kigge på opgaven. Her fungerer en portal som 3byggetilbud som en rygdækning, fordi firmaerne bliver screenet, og der er en entreprisegaranti med i ryggen, hvis noget mod forventning går galt. Der findes brodne kar alle steder, men der er bestemt også rigtig mange dygtige, etablerede firmaer derinde, som bruger det til at fylde huller ud i kalenderen.
I forhold til mine forudsætninger for at prissætte: Jeg baserer ikke kun tallene på historik fra portaler. Jeg følger markedsudviklingen tæt, kigger på gennemsnitlige materiale- og timepriser inden for de forskellige faggrupper, og trækker på erfaringer fra afsluttede projekter over hele landet.
Det bliver aldrig en 100% fast prisseddel – for som du sikkert ved, kan to huse aldrig sammenlignes fuldstændig – men det giver folk et realistisk udgangspunkt, så de ikke starter helt i blinde, inden de indhenter de endelige tilbud.
Mvh Martin

Martin | ​Forbrugshjælpen.dk​​​– Din guide til hånd​værkerpriser & 3 gratis tilbud.
Hvad er dine forudsætninger for at kunne prissætte, ud over prishistorikken fra tilbudsportalen?
Det glemte du at svare på. Har du en uddannelse indenfor byggebranchen?

fase
Hej S. Fabrin,
​Det fik jeg da vist svaret lidt for hurtigt på i farten, det må du undskylde!
​For at svare helt ærligt: Nej, jeg har ikke en håndværksmæssig uddannelse som f.eks. tømrer eller murer. Min baggrund ligger i data, research og formidling.
​Ideen med ForbrugsHjælpen opstod netop, fordi jeg selv som almindelig boligejer oplevede, hvor uigennemskueligt markedet er. Det, jeg gør, er at agere professionel researcher for forbrugerne. Jeg indsamler og strukturerer data fra afsluttede byggeprojekter, analyserer prisstatistikker, indhenter gennemsnitlige kvadratmeterpriser fra branchen og holder øje med prisudviklingen på råmaterialer og gængse timetakster.
​En dygtig håndværker ved alt om det tekniske og konstruktionsmæssige på pladsen, men har sjældent tid eller data til at sidde og lave landsdækkende prissammenligninger og statistikker. Min opgave er ikke at rådgive om, hvordan man murer en væg op, men udelukkende at give et statistisk og databaseret prisoverslag, så folk har et realistisk udgangspunkt at regne ud fra.
​Mine estimater kan selvfølgelig aldrig erstatte det konkrete tilbud, som en rigtig håndværker giver efter at have beset opgaven – men det er et rigtig godt sted for almindelige mennesker at starte, så de ikke famler helt i blinde.
​Mvh Martin

I mit indlæg er den første linje skrevet med fed skrift, fordi det er sakset fra et tidligere indlæg skrevet af Superdiy
Du har givet et fyldestgørende svar, som jeg tror er OK. At jeg ikke ville tage mod tilbud fra håndværkere, der kommer langvejs fra, er noget andet. Jeg kender de håndværkere, jeg skal bruge og bruger derfor de lokale håndværkere.

fase
Annonce
Hej S. Fabrin,
Mange tak, det sætter jeg pris på at høre.
Og det giver også 100 % mening i din situation. Har man allerede faste, gode aftaler med de lokale håndværkere, man stoler på, så er der absolut ingen grund til at ændre på det. Det er den bedste rygdækning, man kan have.
Fortsat god weekend herfra!
Mvh Martin

Suk: Endnu en bimlende fantast der tror 2 minutters indtastning kan erstatte mange års erfaring som håndværker, boligejer eller bare et almindelig menneske med normal kontakt til den virkelige verden.
Hej Rantzau. Du har fuldstændig ret i, at 2 minutters indtastning aldrig kan erstatte mange års erfaring som håndværker eller boligejer – og det er bestemt heller ikke meningen.
Konceptet er udelukkende tænkt som en hjælp til at skabe den første kontakt. For mange boligejere kan det være uoverskueligt at finde ud af, hvilke lokale håndværkere der overhovedet har tid og interesse i opgaven. Indtastningen erstatter ikke dialogen; den bagefterfølgende besigtigelse og snak med håndværkeren er stadig der, hvor erfaringen og den virkelige verden spiller ind. Fortsat god søndag aften!

Sludder - dit eneste formål er forsøg på at omgå reglerne om gratis reklame.
Min hensigt er bestemt ikke at omgå reglerne eller støde nogen herinde. Jeg forsøger blot at bidrage sagligt til de emner, der bliver vendt på forummet, fuldstændig som reglerne foreskriver. Lad os endelig holde tråden til det oprindelige emne. God mandag.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis