Hej Superdiy,
Tak for dit input – du har fat i nogle helt relevante overvejelser, som mange selvbyggere deler!
Du har fuldstændig ret i, at hvis man selv har hænderne skruet rigtigt på (som en selvbygger med stort S) og har et stort lokalt netværk, så kan man ofte finde gode folk ad den vej.
Virkeligheden er bare, at mange almindelige boligejere hverken har netværket eller den tekniske indsigt. For dem er det en jungle at ringe rundt til 5 lokale håndværkere, som måske slet ikke har tid til at svare eller køre ud og kigge på opgaven. Her fungerer en portal som 3byggetilbud som en rygdækning, fordi firmaerne bliver screenet, og der er en entreprisegaranti med i ryggen, hvis noget mod forventning går galt. Der findes brodne kar alle steder, men der er bestemt også rigtig mange dygtige, etablerede firmaer derinde, som bruger det til at fylde huller ud i kalenderen.
I forhold til mine forudsætninger for at prissætte: Jeg baserer ikke kun tallene på historik fra portaler. Jeg følger markedsudviklingen tæt, kigger på gennemsnitlige materiale- og timepriser inden for de forskellige faggrupper, og trækker på erfaringer fra afsluttede projekter over hele landet.
Det bliver aldrig en 100% fast prisseddel – for som du sikkert ved, kan to huse aldrig sammenlignes fuldstændig – men det giver folk et realistisk udgangspunkt, så de ikke starter helt i blinde, inden de indhenter de endelige tilbud.
Mvh Martin