Pensler og træolie 🔥 - skal de bortskaffes straks?

Jeg skal give mine mahogni vinduer noget træolie. Jeg forstår det er vigtigt at klude med olie kan selvantænde og serie skal bortskaffes straks i en pose med vand.
Men hvad med pensler? Nu har jeg lige købt nogle fine dyre sprosse pensler. Kan de også selvantænde? Og skal de så også bortskaffes straks på samme vis som kludene?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine pensler skal bare gøres rene, så olieresterne er væk.

Søren O
Rens dine pensler grundigt i brun sæbe. De olieprodukter der er tilgængelige i dag renses let med brun sæbe.
Søren O skrev den 21-05-2026 16:20:54

Dine pensler skal bare gøres rene, så olieresterne er væk.

gøres rene hvordan? Vand? Terpentin? 

Rantzau skrev den 21-05-2026 16:39:57

Rens dine pensler grundigt i brun sæbe. De olieprodukter der er tilgængelige i dag renses let med brun sæbe.

Brun sæbe? Flydende elller fast/gele?  (det er ikke det samme)

Og blandet op med vand eller hvad?

kommer an på hvilken olie , det er lindolie og bomuldsklude der selvantænder
pensler gør ikke
og bruger du klude , brænder du dem af , eller ligger dem i en tæt metalæske

Annonce
Hvis du hænger kludene op som om det er vasketøj, altså uden at kluden rør andet end snoren, så kan den ikke selvantænde.
Årsagen til selvantændelse er "hulrummet" i en sammenrullet klud, hvor luften står stille, så olien får mulighed for at udvikle varme. Varmen fiser ud når kluden hænger og blafrer på en snor.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 21-05-2026 17:51:48

Hvis du hænger kludene op som om det er vasketøj, altså uden at kluden rør andet end snoren, så kan den ikke selvantænde.
Årsagen til selvantændelse er "hulrummet" i en sammenrullet klud, hvor luften står stille, så olien får mulighed for at udvikle varme. Varmen fiser ud når kluden hænger og blafrer på en snor.  

det var da en af de værste anbefalinger at komme med , de kan stadig selvantænde ,har selv oplevet det

det eneste sikre er at brænde dem eller lægge dem i en lukket metalbeholder

Jeg har aldrig i de snart 30 år jeg har arbejdet med linolie oplevet at de antændte når de hænger på en snor eller et rækværk. Men som jeg skrev, så må kluden ikke røre sig selv, kun snoren, så den skal ikke foldes over snoren, men hænges i kanten af kluden.

Men ok, så smid dem i en spand vand... Jeg har aldrig hørt om noget der kan brænde under vand  

Ild kan jo kun opstå hvis der er tre ting til stede.
1. ilt.
2. varme.
3. Brændbart materiale.
Fjerner du en af tingene, kan der ikke opstå ild.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
Lennart: Om du bruger fast krystalsæbe eller flydende brun sæbe spiller ingen rolle. Brug hvad du har. Penslerne skal nok blive rene.

Brug et par gummihandsker. Hæld en sjat op i hånden og masserer penslerne indtil olien er væk. Skyl undervejs i en spand vand.

Gentag processen indtil penslerne er rene.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også