VVS installation ved to opvaskemaskiner

Hej Lav-Det-Selv Panel, 

Vi er i gang med at bygge hus igennem et typehus firma. 
Jeg er godt klar over at jeg er endt det forkerte sted når det nu er lav det selv. 
Til mit forsvar installerer jeg selv køkkenet bagefter. 
Men jeg er simpelthen i tvivl om de forsøger at tage røven på mig. 

Vi vil gerne have to opvaskemaskiner i vores nye køkken (Ja det er måske overkill, men nok om det). 
Husfirmaet mener at der skal være 2 afløb og to vandtilførsler, under vasken i stedet for 1 som man jo normalt har. Jeg kan ikke forstå problemet i forgrene vandforsyning og afløb ud til 3 steder - vask, opvasker, opvasker. 

Er der noget jeg har misforstået? Er der en VVS kyndig der kan hjælpe? 

Mvh. 
Rasmus
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan ikke være noget problem, så din antagelse er rigtig. Det er nok mere almindeligt at tilslutte vaskemaskine og opvaskemaskine i et køkken. Det må være flere tusind steder det er sådan, især i mindre lejligheder. Om det er en vaskemaskine eller en opvaskemaskine er helt ligegyldigt. Installationen er den samme.

Søren O
Der er ikke behov for ekstra afløb eller vandhaner. Der kan måske med fordel monteres 2 stikkontakter.
Jeg har set andre med 2 opvaskere. Så har man dobbelt bestik, tallerkener osv. Man bruger så rent ​porcelæn m.m. fra den ene opvasker og sætter det beskidte i den anden. Så er man fri for at rydde det op i skabet efter opvask. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for hjælpen.. :)
hvis man har mere end 2 børn, eller ofte har arrangementer, giver to opvaskemaskiner mening. Lidt som at jeg kender en del håndværkere med to vaskemaskiner (den ekstra til arbejdstøj primært).

On topic: medmindre merprisen er nærved nul - og dine oplysninger korrekte og installationen nær hinanden - tager de røven på dig. Hvis i har quooker skal i nok have sådan en fordelingsting, så der er nok strøm til det hele. 
Husk nu at montere aquastop på hver maskine, ellers dør begge, skulle den fejle

it is better to burn out than to fade away
Annonce
Der er ingen opvasker der dør uden aqua stop. ​

ev elmand skrev den 13-05-2026 00:12:30

Der er ingen opvasker der dør uden aqua stop.

Uden vand ingen opvask 

it is better to burn out than to fade away
Aquastop bruges udelukkende for at forhindre vandskade i køkkenet der som udgangspunkt ikke er indrettet som vådrum i stil med et badeværelse. 

Opvaskemaskinen er fucking ligeglad med om tilløb eller afløb havner i skabe eller skuffer, så det er helt godnat hvad Gasse i en ordentlig koger hallucinationer.  
Det er nu ikke de ord jeg vil bruge. 
Men nu er Gasse inde på noget rigtig, uden vand ingen opvask.

Et eller andet sted vil de to kloakafløb samles. Sprøgsmålet er kun hvor langt væk.
Der er en ting omkring at bruge strøm - det skal fordeles på hver deres fase - da begge opvaskemaskiner hver kan bruge 2 kW.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis